Ny roll för telefonister när allt fler bokar taxi själva

Tekniken har förändrat arbetet i taxiväxeln i grunden. Men än så länge verkar inte appar och annan ny teknik har lett till färre jobb för telefonister.

Från komradio, papper och penna till dator och avancerade tekniska trafikledningssystem. Den utvecklingen har arbetet på taxiväxlarna gått igenom under de senaste decennierna. En ännu nyare förändring handlar om hur kunderna bokar sin taxi. På bara några år har appar tagit över som ett av de vanligaste sätten.

– Lejonparten bokar via app, jag skulle säga att det är över 50 procent. Och det ökar hela tiden, säger Anders Carlsson, vd på Cabonline, ett företag i Fågelviksgruppen.

Detta trots att taxiappar bara har några få år på nacken, Fågelviksgruppen lanserade sin i början av 2012. Utvecklingen ser likadan ut hos andra bolag med egna bokningsappar. Hos Taxi Stockholm, som lanserade sin app 2010, går bara 60 procent av bokningarna i dag genom växeln.

grin Peterson är ombudsman med ansvar för taxitelefonister på Transports avdelning i Göteborg. Hon var själv telefonist, på både färdtjänsten och Taxi Göteborg, i 19 år innan hon började arbeta fackligt på heltid.

– Den nya tekniken ger en bättre arbetsmiljö. Under hela den tid som jag var telefonist kom det ny teknik. Jobbet förändras, men många gånger till det bättre.

En farhåga när allt fler bokar själva, utan att ringa en telefonist, är att jobben blir färre på beställningscentralerna. Men någon sådan utveckling har Karin Peterson än så länge inte sett.

– Det är klart att apparna påverkar, men de minimerar ofta arbetet vid topparna under dagen. Vi har inte märkt någon neddragning i tjänster bland de befintliga växlarna.

Ole Oftedal, vd på Fågelviksgruppen, tror inte att taxitelefonist är ett utdöende yrke.

– Det är klart att om det blir mer och mer app och datorer så blir det färre som ringer in till telefonisterna. Men det är ju fortfarande så att en beställningscentral också hanterar kontakten med åkarna och förarna. Så man kan inte lägga ner beställningscentralen bara för att det finns appar.

Däremot beskriver Ole Oftedal hur arbetet för personalen på taxiväxlarna förändras.

– Kraven ökar. Tidigare svarade man bara i telefon, nu jobbar beställningscentralen aktivt med att få ut mer bilar i systemet, ta hand om kundklagomål fortare och ge service till förare.

Under de senaste åren har Fågelviksgruppen köpt upp flera bolag på olika orter i Sverige. Det senaste förvärvet var Taxi direkt i Uppsala. I takt med att bolaget tar över på fler orter centraliserar det också beställningscentralerna. I både Borås och Jönköping har lokala telefonister de senaste åren blivit av med jobben, som nu sköts från Taxi kurirs växel i Göteborg. Dessutom håller man på att flytta koncernens norska taxiväxel till Stockholm.

– Vi ser över kostnaderna och effektiviteten. I taxi är det en peak på morgonen och kvällen. Under den tiden måste vi ha tillräckligt med personal, samtidigt som det inte behövs lika många mitt på dagen. För oss är det en fördel om vi kan hantera flera städer från samma växel.

Centraliseringen möts ofta av kritiken att telefonisterna inte längre har den lokalkännedom som behövs.

– Det är klart att vi måste kunna kräva att beställningscentralerna har lokalkunskap om man flyttar från en stad. Men det finns också teknik som gör att du kan se hur det ser ut i Oslo just nu, även när du sitter i Sverige. Så kraven ökar också på att personalen som arbetar i beställningscentralen ska kunna använda den tekniken.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.