Ny roll för telefonister när allt fler bokar taxi själva

Tekniken har förändrat arbetet i taxiväxeln i grunden. Men än så länge verkar inte appar och annan ny teknik har lett till färre jobb för telefonister.

Från komradio, papper och penna till dator och avancerade tekniska trafikledningssystem. Den utvecklingen har arbetet på taxiväxlarna gått igenom under de senaste decennierna. En ännu nyare förändring handlar om hur kunderna bokar sin taxi. På bara några år har appar tagit över som ett av de vanligaste sätten.

– Lejonparten bokar via app, jag skulle säga att det är över 50 procent. Och det ökar hela tiden, säger Anders Carlsson, vd på Cabonline, ett företag i Fågelviksgruppen.

Detta trots att taxiappar bara har några få år på nacken, Fågelviksgruppen lanserade sin i början av 2012. Utvecklingen ser likadan ut hos andra bolag med egna bokningsappar. Hos Taxi Stockholm, som lanserade sin app 2010, går bara 60 procent av bokningarna i dag genom växeln.

grin Peterson är ombudsman med ansvar för taxitelefonister på Transports avdelning i Göteborg. Hon var själv telefonist, på både färdtjänsten och Taxi Göteborg, i 19 år innan hon började arbeta fackligt på heltid.

– Den nya tekniken ger en bättre arbetsmiljö. Under hela den tid som jag var telefonist kom det ny teknik. Jobbet förändras, men många gånger till det bättre.

En farhåga när allt fler bokar själva, utan att ringa en telefonist, är att jobben blir färre på beställningscentralerna. Men någon sådan utveckling har Karin Peterson än så länge inte sett.

– Det är klart att apparna påverkar, men de minimerar ofta arbetet vid topparna under dagen. Vi har inte märkt någon neddragning i tjänster bland de befintliga växlarna.

Ole Oftedal, vd på Fågelviksgruppen, tror inte att taxitelefonist är ett utdöende yrke.

– Det är klart att om det blir mer och mer app och datorer så blir det färre som ringer in till telefonisterna. Men det är ju fortfarande så att en beställningscentral också hanterar kontakten med åkarna och förarna. Så man kan inte lägga ner beställningscentralen bara för att det finns appar.

Däremot beskriver Ole Oftedal hur arbetet för personalen på taxiväxlarna förändras.

– Kraven ökar. Tidigare svarade man bara i telefon, nu jobbar beställningscentralen aktivt med att få ut mer bilar i systemet, ta hand om kundklagomål fortare och ge service till förare.

Under de senaste åren har Fågelviksgruppen köpt upp flera bolag på olika orter i Sverige. Det senaste förvärvet var Taxi direkt i Uppsala. I takt med att bolaget tar över på fler orter centraliserar det också beställningscentralerna. I både Borås och Jönköping har lokala telefonister de senaste åren blivit av med jobben, som nu sköts från Taxi kurirs växel i Göteborg. Dessutom håller man på att flytta koncernens norska taxiväxel till Stockholm.

– Vi ser över kostnaderna och effektiviteten. I taxi är det en peak på morgonen och kvällen. Under den tiden måste vi ha tillräckligt med personal, samtidigt som det inte behövs lika många mitt på dagen. För oss är det en fördel om vi kan hantera flera städer från samma växel.

Centraliseringen möts ofta av kritiken att telefonisterna inte längre har den lokalkännedom som behövs.

– Det är klart att vi måste kunna kräva att beställningscentralerna har lokalkunskap om man flyttar från en stad. Men det finns också teknik som gör att du kan se hur det ser ut i Oslo just nu, även när du sitter i Sverige. Så kraven ökar också på att personalen som arbetar i beställningscentralen ska kunna använda den tekniken.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.