Ny strategi mot lönedumparna på åkerier
Om allt går i lås drar Transport igång en specialsatsning inom åkeriområdet. Syftet är att hitta vägar och metoder att komma åt de företag som tänjer gränser och regler till det yttersta. Frågan kommer att behandlas av Transports förbundsstyrelse på tisdag nästa vecka.
Idén har diskuterats internt i Transport i flera månader. Tanken är att avdela ett par erfarna personer som på heltid kan fokusera på företag som Andreassons åkeri i Veddige. Ett bolag som satt i system att pressa ner chaufförernas löner långt under de nivåer som gäller i svenska kollektivavtal.
Förutsatt att förbundsstyrelsen säger ja är planen att projektet ska pågå i åtminstone ett och ett halvt år, med start kring årsskiftet.
Transports förbundsordförande Lars Lindgren är optimistisk:
– Tvisterna med bolag som Andreassons handlar allt mer om juridik. Att komma åt avarterna i branschen tar väldigt mycket tid och kraft för våra avdelningar ute i landet.
– Nu frigör vi resurser där målet är att hitta metoder och arbetssätt som gör att vi kan bli effektivare. Fusket och dess konsekvenser måste lyftas fram mera, inte minst i media.