Hamnarbetarförbundet presskonferens
Close
Hamnarbetarförbundets toppar på presskonferens: Eskil Rönér, ordförande i förbundet och hamnarbetare i Helsingborg, Anders Forsström, sitter i verkställande utskottet och är hamnarbetare i Stockholm, Erik Helgesson, förbundsstyrelseledamot och hamnarbetare i Göteborg, samt Thomas Höglund, ledamot i förbundsstyrelsen och hamnarbetare i Piteå.
Close

Hamnstrejken kan bli olaglig

Hamn. Hamnarbetarförbundet varslar om punktstrejker i nio hamnar och blockad mot övertid, inhyrning och nyanställning i ytterligare tre. Stridsåtgärderna startar den 23 januari. Mycket talar för att en konflikt med denna grund blir förbjuden den 1 januari nästa år.

Transports konkurrerande fack Hamnarbetarförbundet (HF) varslade i dag som ett svar på resultatlösa förhandlingar om ett eget kollektivavtal i hamnarna. Arbetsnedläggelse i nio hamnar och blockad i ytterligare tre är bara början på HF:s planerade strid med arbetsgivarna i Sveriges Hamnar.

– Varslen kommer att fortgå de kommande veckorna, sa Erik Helgesson, förbundsstyrelseledamot och hamnarbetare i Göteborg, på en presskonferens i eftermiddags.

Han berättade att omkring hälften av HF-medlemmarna tas ut i det första varslet, och att hela förbundet kommer att involveras framöver.

– Varslen är att betrakta som varningsstrejker. Vi går ut i punktstrejker på strategiska tidpunkter.

Eskil Rönér, ordförande i förbundet och hamnarbetare i Helsingborg, fyllde på:

– Vi lägger ner arbetet när det gör som mest nytta, när det blir de största störningarna. Då kan vi få i gång ett samtal med arbetsgivarna igen.

HF har vid fem tillfällen under hösten förhandlat med Sveriges Hamnar. Målet för HF var ett eget avtal med arbetsgivarna, där förbundet är fristående part. Fackförbundet tackade nej till ett hängavtal på Transports gällande stuveriavtal.

Stridsåtgärderna kommer att få allvarliga konsekvenser, enligt arbetsgivarna. Sveriges Hamnar beklagar i dag motpartens varsel, grundinställningen hos arbetsgivarna är att de inte kan erbjuda HF mer än det de redan gjort.

– Det avtal vi erbjuder innebär en rättslig garanti om samma anställningsvillkor som för alla hamnarbetare i Sverige. Det skulle även ge Hamnarbetarförbundet fackliga rättigheter och inflytande över arbetsmiljön., säger Joakim Ärlund, vice vd och förhandlingschef i Sveriges Hamnar, i ett pressmeddelande.

Upprepade HF-konflikter, framför allt i Göteborgs hamn, är en orsak till att de fackliga huvudorganisationerna i våras gick samman med arbetsgivarna och föreslog förändringar i konflikträtten. Parterna på arbetsmarknaden kände hotet från en statlig utredning och förekom den med ett förslag som dåvarande rödgröna regeringen tog till sig.

Tidningen Arbetsvärlden har i dag intervjuat Erland Olauson, LO:s före detta förste vice ordförande och avtalschef, och den som snickrade ihop parternas förslag till nya konfliktregler. Han konstaterar att dagens HF-varsel troligen skulle vara olagligt med den lag som förväntas träda i kraft om ett år. Detta eftersom Hamnarbetarförbundet har fått erbjudandet om ett hängavtal.

– Då skulle jag göra bedömningen att förbundet inte vill ha något avtal och stridsåtgärden skulle vara otillåten, säger Erland Olauson till Arbetsvärlden.

Åter till presskonferensen med HF. Transportarbetaren undrade vad fackförbundet har för förväntningar på Transport och de transportmedlemmar som arbetar i de strejkuttagna hamnarna.

– Vi försöker att inte kommentera vad vi tycker att Transport ska göra, svarade Erik Helgesson. Det är arbetsgivarna som har ansvar för sin personal.

Någon begäran om sympatiåtgärder är alltså inte aktuell för tillfället.

Hur länge har Hamnarbetarförbundet råd med strejker och blockader?

– Senast vi använde stridskassan var 1980, om vi undantar när våra medlemmar var lockoutade 2017, säger Erik Helgesson. Vi har för vana att inte betala ut strejkersättning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Magnus Söderström:
    28 januari, 2019

    Dom går väl ut för att arbetsgivaren inte går med på ett bra avtal för medlemmarna.

    A r betsgivten försöker alltid sko sig själv och strunta i arbetaren.
    Dom tänker inte på att alla kostnader går upp i samhället men lönen hår sällan upp.

    Bra att de blir strejk och det är bara fega feta arbetagivare som välkomnar den nya lagen ang strejk rätten.

    Stå på er hamnarbetar förbundet.

  2. Hans Johansson:
    21 januari, 2019

    Frågan som alla fackligt engagerade borde ställa är väl varför arbetsgivarna lägger ner så mycket kraft och energi på att förhindra ett avtal direkt med Hamnarbetarförbundet.
    Och varför en antistrejk-lag när det var APMs lockouter som orsakade de stora problemen?

Lästips:

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Efter att kollektivavtalet mellan Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar tecknades förra året har stridsåtgärderna upphört. Men konflikten i Göteborgs hamn lever vidare. Senaste bataljen utspelar sig i Arbetsdomstolen.

HF har inlett hamnblockad

Hamn. Arbetsdomstolen har tillfälligt gett Hamnarbetarförbundet (HF) rätt att genomföra en blockad mot krigsmateriel till och från Israel. Blockaden inleddes tisdagen den 4 februari.

Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.

Chock när tidningsbud sägs upp på VTD

Distribution. Ett 20-tal tidningsbud på Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) vid filialen i Uddevalla och omkring 15 distributörer i Stenungsund blir av med sina jobb. Orsaken är att Bohusläningen och ST-tidningen övergår till enbart digital utgivning efter beslut av mediebolaget Stampen.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.