Hamnarbetarförbundet presskonferens
Close
Hamnarbetarförbundets toppar på presskonferens: Eskil Rönér, ordförande i förbundet och hamnarbetare i Helsingborg, Anders Forsström, sitter i verkställande utskottet och är hamnarbetare i Stockholm, Erik Helgesson, förbundsstyrelseledamot och hamnarbetare i Göteborg, samt Thomas Höglund, ledamot i förbundsstyrelsen och hamnarbetare i Piteå.
Close

Hamnstrejken kan bli olaglig

Hamn. Hamnarbetarförbundet varslar om punktstrejker i nio hamnar och blockad mot övertid, inhyrning och nyanställning i ytterligare tre. Stridsåtgärderna startar den 23 januari. Mycket talar för att en konflikt med denna grund blir förbjuden den 1 januari nästa år.

Transports konkurrerande fack Hamnarbetarförbundet (HF) varslade i dag som ett svar på resultatlösa förhandlingar om ett eget kollektivavtal i hamnarna. Arbetsnedläggelse i nio hamnar och blockad i ytterligare tre är bara början på HF:s planerade strid med arbetsgivarna i Sveriges Hamnar.

– Varslen kommer att fortgå de kommande veckorna, sa Erik Helgesson, förbundsstyrelseledamot och hamnarbetare i Göteborg, på en presskonferens i eftermiddags.

Han berättade att omkring hälften av HF-medlemmarna tas ut i det första varslet, och att hela förbundet kommer att involveras framöver.

– Varslen är att betrakta som varningsstrejker. Vi går ut i punktstrejker på strategiska tidpunkter.

Eskil Rönér, ordförande i förbundet och hamnarbetare i Helsingborg, fyllde på:

– Vi lägger ner arbetet när det gör som mest nytta, när det blir de största störningarna. Då kan vi få i gång ett samtal med arbetsgivarna igen.

HF har vid fem tillfällen under hösten förhandlat med Sveriges Hamnar. Målet för HF var ett eget avtal med arbetsgivarna, där förbundet är fristående part. Fackförbundet tackade nej till ett hängavtal på Transports gällande stuveriavtal.

Stridsåtgärderna kommer att få allvarliga konsekvenser, enligt arbetsgivarna. Sveriges Hamnar beklagar i dag motpartens varsel, grundinställningen hos arbetsgivarna är att de inte kan erbjuda HF mer än det de redan gjort.

– Det avtal vi erbjuder innebär en rättslig garanti om samma anställningsvillkor som för alla hamnarbetare i Sverige. Det skulle även ge Hamnarbetarförbundet fackliga rättigheter och inflytande över arbetsmiljön., säger Joakim Ärlund, vice vd och förhandlingschef i Sveriges Hamnar, i ett pressmeddelande.

Upprepade HF-konflikter, framför allt i Göteborgs hamn, är en orsak till att de fackliga huvudorganisationerna i våras gick samman med arbetsgivarna och föreslog förändringar i konflikträtten. Parterna på arbetsmarknaden kände hotet från en statlig utredning och förekom den med ett förslag som dåvarande rödgröna regeringen tog till sig.

Tidningen Arbetsvärlden har i dag intervjuat Erland Olauson, LO:s före detta förste vice ordförande och avtalschef, och den som snickrade ihop parternas förslag till nya konfliktregler. Han konstaterar att dagens HF-varsel troligen skulle vara olagligt med den lag som förväntas träda i kraft om ett år. Detta eftersom Hamnarbetarförbundet har fått erbjudandet om ett hängavtal.

– Då skulle jag göra bedömningen att förbundet inte vill ha något avtal och stridsåtgärden skulle vara otillåten, säger Erland Olauson till Arbetsvärlden.

Åter till presskonferensen med HF. Transportarbetaren undrade vad fackförbundet har för förväntningar på Transport och de transportmedlemmar som arbetar i de strejkuttagna hamnarna.

– Vi försöker att inte kommentera vad vi tycker att Transport ska göra, svarade Erik Helgesson. Det är arbetsgivarna som har ansvar för sin personal.

Någon begäran om sympatiåtgärder är alltså inte aktuell för tillfället.

Hur länge har Hamnarbetarförbundet råd med strejker och blockader?

– Senast vi använde stridskassan var 1980, om vi undantar när våra medlemmar var lockoutade 2017, säger Erik Helgesson. Vi har för vana att inte betala ut strejkersättning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Magnus Söderström:
    28 januari, 2019

    Dom går väl ut för att arbetsgivaren inte går med på ett bra avtal för medlemmarna.

    A r betsgivten försöker alltid sko sig själv och strunta i arbetaren.
    Dom tänker inte på att alla kostnader går upp i samhället men lönen hår sällan upp.

    Bra att de blir strejk och det är bara fega feta arbetagivare som välkomnar den nya lagen ang strejk rätten.

    Stå på er hamnarbetar förbundet.

  2. Hans Johansson:
    21 januari, 2019

    Frågan som alla fackligt engagerade borde ställa är väl varför arbetsgivarna lägger ner så mycket kraft och energi på att förhindra ett avtal direkt med Hamnarbetarförbundet.
    Och varför en antistrejk-lag när det var APMs lockouter som orsakade de stora problemen?

Lästips:

Transportarbetarens logga

Taxiväxelns flytt hotar jobben för 15 anställda

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – 15 personer har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Förvånande, märkligt, underligt

Ordförandeord. Till min stora förvåning har vår motpart Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) skickat in en stämning till Arbetsdomstolen mitt i semesterperioden. De stämmer oss med anledning av vårt sympativarsel till stöd för IF Metall i konflikten med Tesla gällande tecknande av kollektivavtal.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett femte tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.