Ny taxilag får kritik
Regeringen har lagt fram ett förslag om att införa redovisningscentraler för taxi. Men förslaget får kritik. Socialdemokraterna menar att det finns risk för fortsatt fusk och att taxameter borde bli obligatoriskt.
Problemen på den svenska taximarknaden är inte nya. Oseriösa bolag fifflar med redovisningen av intäkter, vilket slår både mot andra taxibolag och statskassan. Skatteverkets beräkningar visar att avsaknaden av obligatoriska redovisningscentraler innebär omkring en miljard kronor i förlorade skatteintäkter, varje år.
– Regeringen hade ett färdigt förslag på sitt bord när de kom till makten för åtta år sedan som de då rev. Att det tagit så lång tid innan det nu kommer ett lagförslag innebär många förlorade år för den seriösa taxinäringen. Den illegala taxiverksamheten har fått breda ut sig vilket gått ut över både kunder och taxibolag. Samt många miljarder i förlorade skatteintäkter, säger Anders Ygeman (S), ordförande i riksdagens trafikutskott.
Niklas Gillström, som är pressekreterare hos infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M). Han svarar att frågan om redovisningscentraler har utretts i olika omgångar sedan mitten av 90-talet men inte lett till någon proposition.
– Jag vill inte recensera tidigare Socialdemokratiska regeringar som utredde frågan 97, 99 och 2004, men jag kan konstatera att det nu ligger ett förslag på riksdagens bord om redovisningscentraler, säger Niklas Gillström.
Socialdemokraterna tycker att det är bra att det nu till slut kommer ett förslag om att införa obligatoriska redovisningscentraler, men kritiserar samtidigt regeringen för att man inte väljer att slopa taxameterundantaget. Detta trots att den utredning som förslaget baserades på, samt tunga remissinstanser som Skatteverket och Transportstyrelsen, föreslog obligatorisk taxameter.
– Anders Ygeman är mer populist än realist. Han vet att det inte bara går att avskaffa detta med ett penndrag, säger Niklas Gillström, och fortsätter:
– Det är inte så lätt att förbjuda dispensen. Den gäller bland annat limousin och sjuktransporter. Dessutom har till exempel taxiföretag som ”Uber” dispens (bolagets bilar bokas via en app och kunden får i förväg ett fast pris, därför behövs ingen taxameter, red anm.).
– Men vad det gäller dispensfrågan kommer vi att återkomma.
I dag har 17 % av taxifordonen undantag från kravet på taxameter. Svenska taxiförbundet bedömer dock att ett taxameterkravet är fullt möjligt att kombinera med ny teknikutveckling såsom användandet av appar vid taxibeställning.
Även Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna har lämnat in tilläggsmotioner med krav på att införa taxameter och slopa dispensmöjligheterna som finns idag.
Dessutom vänder sig Socialdemokraterna mot att överföring från taxameterutrustning ska ske digitalt. Det är dock inget krav på att överföringen ska ske trådlöst.
– Vi anser att det öppnar upp för manipulering av uppgifter och fusk och vi vill hellre se fjärravläsning som princip, säger Anders Ygeman (S).
Den nya lagen om taxiredovisningscentraler föreslås träda i kraft den 1 januari 2016.