Ny taxizon ska skapa ordning i centrala Helsingborg
Vid Knutpunkten i Helsingborg har det länge rått en kaotisk situation, med trängsel och konflikter mellan taxiförare och privatbilister. Nu har en ny taxizon invigts, som bara släpper in taxibilar från tre bolag.
Knutpunkten i Helsingborg är ett ”nav” för tåg, bussar, färjor och taxibilar. Den är en av Sveriges mest trafikerade kommunikationsanläggningar, och besöks dagligen av cirka 45 000 personer.
Men sedan ett par dagar tillbaka får bara taxibilar från Taxikurir, Taxitjänst och Sverige-Taxi stanna framför Knutpunkten. Taxizonen har sex platser och är avgränsad med kamerastyrda bommar, som läser av bilarnas registreringsnummer.
Syftet är att komma tillrätta med den kaotiska situation som rått bland taxibolag och friåkare. Konceptet kallas Taxi Welcome Service och finns sedan tidigare vid centralstationerna i Stockholm, Göteborg och Malmö.
– Utifrån vårt perspektiv fungerar det bra så här långt, och vi uppfattar att huvudparten av taxiförarna också är nöjda, säger Oskar Grönvall, trafikchef på stadsbyggnadsförvaltningen i Helsingborg.
Men bland de många friåkare som trafikerat Knutpunkten är missnöjet stort, enligt friåkaren Issagh Shaverdian.
– Det var en viktig plats för oss att tjäna lite pengar och försörja oss. Jag vet inte vad jag ska göra nu. Jag bara tankar och kör runt i stan och letar kunder, säger han.
Att börja köra för något av de tre godkända bolagen är inget alternativ för Issagh Shaverdian.
– Det finns för många taxibilar i Helsingborg och bara sex platser i den nya taxizonen. Detta är en mycket dålig lösning, säger han.
På Transports avdelning 14 i Helsingborg har man inte tagit ställning till den nya modellen.
– Vi välkomnar initiativet att få ordning på situationen, för det har varit en jäkla röra. Men vi får se hur det hela utvecklar sig, säger Karl-Erik Kristoffersson, förhandlingsombud på avdelningen.