Ledare. Häromdagen satte jag kaffet i halsen, det måste erkännas. Stockholms moderate toppolitiker, finansborgarrådet Sten Nordin, meddelade då att Stockholms stad omedelbart stoppar alla avknoppningar. Alltså alla affärer där kommunen säljer ut medborgarnas gemensamma egendom till hugade spekulanter som förväntas ta över och driva verksamheterna vidare.
Nordin och hans borgerliga fränder har nu kommit på att utförsäljningarna ofta skett till underpris och att resultatet inte blivit vad man förväntat sig. Köparna har inte sällan gjort superklipp genom att snabbt sälja sina rea-förvärv vidare. Alternativt behållit dem och tagit ut fantasivinster ur dagis och förskolor. Eller kört allt i botten och försatt resterna i konkurs.
Det lustiga är att moderaternas helomvändning inte är den första piruetten som sker under de sju år som den borgerliga alliansen styrt landet. Tvärtom, tycks det vara en medveten strategi att skicka upp olika försöksballonger – för att sedan göra en U-sväng när haveriet är ett faktum.
Personligen gillar jag folk som erkänner misstag och omprövar tidigare ståndpunkter. Kruxet är bara att försöksballongerna på många områden orsakat oerhört stor skada och mycket lidande hos de människor som hamnat i korselden.
I Stockholm har stora delar av det allmännyttiga bostadsbeståndet sålts ut. Det är i dag nära nog omöjligt att komma över en hyresrätt inom fyra mils radie från riksdagshuset. Följden har blivit skenande priser på bostadsrätter och villor. En liten träkåk som knappt skulle vara säljbar i Kramfors kostar fem, sex miljoner i Enskede eller Bromma.
Godstransporterna ska vi inte tala om. Regeringen rullar tummarna när stora delar av åkerinäringen förvandlats till en sjunkande skuta där alla ombord trampar ner varandra i försöken att nå övre däck.
Nu i dagarna kommer en ändring av utstationeringslagen. Att den skärps är inte regeringens förtjänst, utan EU:s. Det handlar hur som helst om ett sunt regelverk som ska skydda arbetstagare i EU som sänds ut på jobb i andra länder.
Lagändringen skulle eventuellt kunna motverka fusket med cabotagetransporterna och det grova utnyttjandet av chaufförer från östra Europa. Fast det kräver att ansvariga myndigheter, främst Arbetsmiljöverket, engagerar sig och försöker reda ut vad den nya utstationeringslagen faktiskt innebär.
Men det är väl att begära för mycket.
Nu är det slutgnällt! Det är trots allt sommar!