Ny utbildning ska ge fler taxiförare

Arbetsmarknad. Akut brist på taxiförare innebär att samhällsviktiga funktioner som färdtjänst och sjukresor är hotade, enligt Svenska Taxiförbundet. Branschorganisationen har därför inlett ett samarbete med Arbetsförmedlingen som ska resultera i nya förarutbildningar.

Taxiförbundets arbete görs tillsammans med ansvariga för transporttjänster hos Arbetsförmedlingen, som betraktar utbildningen som en tjänst för arbetsgivare med stort rekryteringsbehov.

Efter pandemin har det varit svårt att täcka behovet av taxiförare. Många som sades upp då har hittat arbete inom andra branscher.

Den aktuella arbetsmarknadsutbildningen är tänkt att vara åtta veckor lång och rymma praktik hos de taxiföretag som ingår i samarbetet. Arbetsförmedlingen ska svara för teoriundervisning.

Samarbetet handlar om att upphandla och erbjuda förarutbildningar i hela landet. I förlängningen ska det också erbjudas en omsorgsutbildning, som en fortsättning med specialisering.

Det saknas runt 7 000 taxiförare i landet, visade en undersökning som Svenska Taxiförbundet gjorde förra hösten på uppdrag av TV4nyheterna.

Störst är behovet i storstäderna, men det finns ett rekryteringsbehov i hela landet – i bland annat Dalarna, Värmland och Västerbotten är bristen särskilt påtaglig, enligt branschorganisationen.

Taxiförbundet driver sänkt ålderskrav för taxiförarlegitimation till 18 år. I dag är det 21 år och det krävs också att föraren haft körkort med B-behörighet i minst två år.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mathias:
    10 januari, 2025

    Vad blev det av det här ? Arbetsförmedlingen betalar inte för en sådan utbildning.

  2. Lars Resare:
    16 oktober, 2023

    Är en jättebra ide jag håller själv på att försöka få igång en utbildning men jag väljer att kalla den "Serviceförarutbildning"

  3. Sherko:
    11 oktober, 2023

    Hur kan man sänka åldern till 18 och haft b-behörighet i två år. När åldersgräns för att ta b kort är 18

  4. Lilly Hallberg:
    11 oktober, 2023

    Det är alltså en ändring av dagens krav som önskas, en sänkning till 18 år. Nu gäller, förutom ålderskravet 21 år, att personen har haft körkort i minst två år och att det inte varit återkallat någon gång under de senaste två åren./vänliga hälsningar Lilly Hallberg, reporter

Lästips:

Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

”Det är modernt slaveri” säger William Sadeek, taxichaufför sedan 30 år, om plattformsbolagens villkor.

Förare vittnar om usla löner och arbetsvillkor

Taxi. På Stockholms gator är det en vanlig syn med svarta taxibilar som står utanför de stora växlarna Cabonline och Taxi Stockholm. De kallas ibland för friåkare och plockar kunder från gatan. Många kör också för Uber och Bolt. Men inte William Sadeek som tycker att apparna betalar alldeles för dåligt.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundberg-priset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.