Ny vd för Transportföretagen vill diskutera mer om las
Får vi lov att presentera Mattias Dahl? I dag förhandlingschef på Svensk Handel. Senast från den 1 juni vd för Transportföretagen – och därmed högst ansvarig för Transports största motpart.
Mattias Dahl har en bakgrund som jurist hos arbetsgivarna på handelssidan innan han blev förhandlingschef för tre år sedan. Långt tidigare i livet har han jobbat i flera av Transports branscher: körde taxi under studietiden, kört budbil och under en kort tid jobbat som speditör.
Han blir kvar hos Svensk Handel tills vinterns och vårens avtalsrörelse är klar. Det gör att nya jobbet får vänta till maj eller senast juni. På Transportföregtagen blir han högste chef för både förhandlare och vd:ar i de olika medlemsförbunden som bygger på branscherna: bil- och åkeritrafiken, taxi, renhållning, busstrafiken, hamnarna, flygbranschen, petroliumföretagen, sjöfarten.
Hur aktivt kommer du framöver förhandla för dem?
– Det är mitt första vd-uppdrag och det kanske blir svårt att avhålla sig … Men det finns jätteduktiga förhandlare i branschförbunden, och mitt jobb som ytterst ansvarig blir att supporta och hjälpa dem.
I handeln är du en tydlig förespråkare för individuella löner och större lönespridning. Inom Transports avtalsområden är grunden tarifflöner – din kommentar?
– Jag vill inte säga något i sak ännu. Först måste jag ta reda på vad företagen som jag ska representera tycker.
Tar du med dig idén att frysa lägstalönerna?
– Jag måste kolla med företagen i transportbranschen där också. Men generellt måste vi nog fundera kring det på arbetsmarknaden.
Du har i din nuvarande roll fört diskussionerna med facket om las och en uppluckring av anställningsskyddet?
– Rent generellt har vi på arbetsgivarsidan under lång tid drivit frågan. Men vi måste diskutera med facken. Det måste bli ett byte som båda sidor tjänar på. Är det svårt? Ja, det är skitsvårt.
Vad säger du om de lönekrav som industrifacken och 6F har kommit med: 2,8 respektive 3,2 procents höjningar?
– Jag tror att kraven ligger för högt. Vi kan inte bygga konkurrenskraftiga företag med de lönerna.