Ny visselblåsarlag får kritik

Vid årsskiftet började en ny lag om skydd för visselblåsare gälla. Men lagen får kritik för att vara för svårtolkad.

Syftet med lagen är att anställda ska kunna slå larm om missförhållanden på sin arbetsplats utan att råka ut för repressalier.

De som är anställda av kommuner, landsting och statliga myndigheter har sedan tidigare ett skydd genom offentlighetsprincipen. Men för alla andra har möjligheten att larma ofta krockat med bestämmelser om att inte lämna ut företagshemligheter eller rädsla för att vara illojal med sin arbetsgivare.

I den nya lagen blir det förbjudet att utsätta en arbetstagare för repressalier om hen slår larm om missförhållanden på jobbet. Men bara om ett antal kriterier är uppfyllda. Den som larmar, eller ”visselblåser” ska ha en konkret misstanke om ett allvarligt missförhållande. Dessutom ska hen ha tagit upp missförhållandet med sin arbetsgivare först om hen inte hade befogad anledning att larma externt direkt.

Sofie Rehnström, jurist på LO, tycker att det här gör lagen alltför svårtolkad.

– Det är bra med en lag, den behövs. Men jag är rädd att lagen kommer att bli svår att tillämpa med de många komplicerade juridiska bedömningarna som ska göras. Det blir svårt för den anställde att veta om hen har skydd av lagen eller inte i olika situationer. Risken är att den i stället gör att anställda blir mer försiktiga när det gäller att larma.

Martin Miljeteig, central ombudsman med ansvar för arbetsmiljöfrågor på Transport, är inne på samma linje.

– Jag hade önskat att lagen var lite mer vasst skriven. Nu finns det stora tolkningsmöjligheter.

Vissa företag har redan interna system för att anställda ska kunna larma om missförhållanden. Men de fungerar sällan fullt ut, säger Martin Miljeteig.

– I de fall där företag inom våra avtalsområden har byggt upp egna system för visselblåsning har de ofta haft barnsjukdomar. Till exempel att man efterforskar vem som har larmat fast man inte ska det.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ännu ett klartecken för tyngre lastbilar

Ny gräns. I dag fattade regeringen sitt beslut: 74 ton tunga lastbilar kommer att tillåtas. Exakt på vilka vägar blir det Trafikverket som får peka ut. Samma myndighet som vid sitt första förslag fick kritik för att 74-tonsvägarna var för få. – Det här är positivt för miljön, sa infrastrukturminister Anna Johansson (S).

Skärpta krav i ny diskrimineringslag

Nu skärps kraven på arbetsgivarnas arbete mot diskriminering. Dessutom införs årliga lönekartläggningar igen. Allt enligt den uppdaterade diskrimineringslag som började gälla den 1 januari.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.