Nya åtgärder mot illegal yrkestrafik

I dag presenterade Transportstyrelsen flera förslag för att stävja problemen inom yrkestrafiken. Men Anders Ygeman (S), trafikutskottets ordförande, är skeptisk. – Om det inte kommer någon proposition innan valet, blir troligen aldrig förslagen verklighet, säger han.

Den 30 maj förra året fick Transportstyrelsen i uppdrag att göra en analys av regelefterlevnaden inom yrkestrafiken. Idag, fredag, överlämnade myndighetens utredare sitt förslag på hur man ska komma tillrätta med problem inom åkeri- och taxinäringen till infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.

Förslaget behandlade både taxi- och cabotagefrågor. Vid presskonferensen talades det om säkerhet, sund konkurrens och beställaransvar.

Förslaget går nu ut på remiss, till bland annat lagrådet. Men åtgärderna kommer inte hinna lämnas som en färdig proposition innan den 18 mars. Det innebär att riksdagen inte kan behandla ett lagförslaginnan sommaruppehållet.

Anders Ygeman (S) är ordförande i trafikutskottet. Han menar att flera delar av förslaget är bra, men är övertygad om att eftersom propositionen inte kommer att hinna behandlas före valet så kommer den heller aldrig bli verklighet. Presentationen av utredningen idag ser han bara som ett utspel, och inget som konkret kommer att ge någon förändring.

– Kontentan är att det inte blir någon lagstiftning eller några verkningsfulla åtgärder om illegal inrikestrafik trots åtta år i regeringsställning för Reinfeldt, säger Anders Ygeman.

Han berättar att partierna varit överens i flera år inom trafikutskottet, även över blockgränserna, om att åtgärder av det här slaget behöver genomföras, men att man inte fått gehör från regeringen.

– Jag tror tyvärr att det beror på att de vill gå åt andra hållet, de vill ha en mindre reglerad marknad. Det här är ett praktiskt problem som slår ut svensk åkerinäring.

 

Utredarnas slutsatser var följande:

För taxi föreslås krav på prisuppgifter i förväg för resor där jämförelsepriset överstiger 500 kronor. Priset ska redovisas på ett beständigt sätt, det vill säga i skrift eller via sms. Syftet är att det angivna priset ska gå att kontrollera i efterhand.

Man ska också ställa högre krav på lokalkännedom hos chaufförerna. Utredarna vill införa två nya moment i taxiförarprovet. Man vill också ge polisen större möjligheter att beslagta nummerplåtar om taxameterutrustningen inte uppfyller alla krav.

För att ge polis och tull effektivare medel att hålla kvar lastbilar som har förbjudits fortsatt färd föreslås att klampning ska börja tillämpas. Det innebär att man på mekanisk väg gör så att fordonet inte kan flytta på sig.

I utredningen föreslås också att polisen ska få bättre möjligheter att kontrollera cabotagetransporter. Enligt nuvarande regler får man inte kräva frakthandlingar, så förslaget handlar om att ställa större krav på att annat bevismaterial ska kunna visas upp av förare vid kontroller. Till exempel avsändare och mottagare, uppgifter om fordonet och dylikt. Det ska bli sanktionsavgifter i stället för böter, där beloppen ska höjas. Syftet är att en sanktionsavgift drabbar företaget, inte föraren. Sanktionsavgiften ska betalas i förskott.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.