Nya åtgärder mot illegal yrkestrafik
I dag presenterade Transportstyrelsen flera förslag för att stävja problemen inom yrkestrafiken. Men Anders Ygeman (S), trafikutskottets ordförande, är skeptisk. – Om det inte kommer någon proposition innan valet, blir troligen aldrig förslagen verklighet, säger han.
Den 30 maj förra året fick Transportstyrelsen i uppdrag att göra en analys av regelefterlevnaden inom yrkestrafiken. Idag, fredag, överlämnade myndighetens utredare sitt förslag på hur man ska komma tillrätta med problem inom åkeri- och taxinäringen till infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.
Förslaget behandlade både taxi- och cabotagefrågor. Vid presskonferensen talades det om säkerhet, sund konkurrens och beställaransvar.
Förslaget går nu ut på remiss, till bland annat lagrådet. Men åtgärderna kommer inte hinna lämnas som en färdig proposition innan den 18 mars. Det innebär att riksdagen inte kan behandla ett lagförslaginnan sommaruppehållet.
Anders Ygeman (S) är ordförande i trafikutskottet. Han menar att flera delar av förslaget är bra, men är övertygad om att eftersom propositionen inte kommer att hinna behandlas före valet så kommer den heller aldrig bli verklighet. Presentationen av utredningen idag ser han bara som ett utspel, och inget som konkret kommer att ge någon förändring.
– Kontentan är att det inte blir någon lagstiftning eller några verkningsfulla åtgärder om illegal inrikestrafik trots åtta år i regeringsställning för Reinfeldt, säger Anders Ygeman.
Han berättar att partierna varit överens i flera år inom trafikutskottet, även över blockgränserna, om att åtgärder av det här slaget behöver genomföras, men att man inte fått gehör från regeringen.
– Jag tror tyvärr att det beror på att de vill gå åt andra hållet, de vill ha en mindre reglerad marknad. Det här är ett praktiskt problem som slår ut svensk åkerinäring.
Utredarnas slutsatser var följande:
För taxi föreslås krav på prisuppgifter i förväg för resor där jämförelsepriset överstiger 500 kronor. Priset ska redovisas på ett beständigt sätt, det vill säga i skrift eller via sms. Syftet är att det angivna priset ska gå att kontrollera i efterhand.
Man ska också ställa högre krav på lokalkännedom hos chaufförerna. Utredarna vill införa två nya moment i taxiförarprovet. Man vill också ge polisen större möjligheter att beslagta nummerplåtar om taxameterutrustningen inte uppfyller alla krav.
För att ge polis och tull effektivare medel att hålla kvar lastbilar som har förbjudits fortsatt färd föreslås att klampning ska börja tillämpas. Det innebär att man på mekanisk väg gör så att fordonet inte kan flytta på sig.
I utredningen föreslås också att polisen ska få bättre möjligheter att kontrollera cabotagetransporter. Enligt nuvarande regler får man inte kräva frakthandlingar, så förslaget handlar om att ställa större krav på att annat bevismaterial ska kunna visas upp av förare vid kontroller. Till exempel avsändare och mottagare, uppgifter om fordonet och dylikt. Det ska bli sanktionsavgifter i stället för böter, där beloppen ska höjas. Syftet är att en sanktionsavgift drabbar företaget, inte föraren. Sanktionsavgiften ska betalas i förskott.