Nya avgifter för kör- och vilotidsbrott
Åkeri. Ett nytt lagförslag med ändrade sanktionsavgifter för vissa brott mot kör- och vilotidsreglerna har skickats ut på remiss.
Regelförslagen är ute på en remiss. Det betyder att organisationer såsom Transport och Sveriges Åkeriföretag kan få tycka till. De nya regeländringarna kommer efter att EU beslutat om det nya Kontrolldirektivet under fjolåret.
Enligt direktivet ska reglerna i medlemsstaterna genomföra direktivet 14 februari 2025.
Remissrundan tar slut i april 2025 och de nya reglerna planeras att införas i sommar.
Ett ändringsförslag är att den verkstad eller det transportföretag som ändrar, manipulerar eller bryter plomberingen av en färdskrivare ska påföras en sanktionsavgift på 20 000 kronor.
Reglerna om kompensering för att ha kört två korta helgvilor i rad föreslås också förändras. Sanktionsavgiften ska vara 500 kronor om den uteblivna kompensationen är högst två timmar, och därefter utökas med 500 kronor för varje påbörjat tvåtimmarsperiod. Den som utnyttat undantaget i reglerna om helgvilan kan som mest ha 42 timmar som ska kompenseras.
I det nya kontrolldirektivet bedöms allvarlighetsgraden i olika brott mot kör- och vilotidsreglerna. Syftet är att myndigheterna ska ha fler parametrar när de gör en bedömning om vilka företag och fordon som ska kontrolleras.