Nextjetflygplan
Close
Kramfors flygplats. Bilden tagen 2018, innan pandemin.
Close
Avtal 2021

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

– Det kärvar rejält. Vi sitter med en motpart som inte verkar vilja gå i mål, säger Transports ordförande och förhandlingschef, Tommy Wreeth.

Pandemin stökade till avtalsrörelsen, men precis som andra fackförbund startade Transport om på nya kula i höstas. Avtal tecknades i snabb takt för bland annat chaufförer, hamnarbetare och renhållare.

Lastare, mekaniker och förbundets övriga yrkesgrupper inom flyget har avtal som löper ut lite senare. Där startade förhandlingarna den 14 december. Teknikerna, som har ett eget avtal, blev klara den 21 december.

Men för de övriga tre grupperna – lastare, mekaniker och flygfraktsarbetare – går det trögare. Fack och arbetsgivare har träffats ett flertal gånger och nya förhandlingar skulle ha hållits under torsdagen.

– Arbetsgivare valde att skjuta på mötet. Vi har svårt att komma överens om uppräkningen av lönerna. Arbetsgivarna säger också tvärt nej till ett förslag om att växla pengar mot lite mer ledighet. En förändring som våra medlemmar gärna vill ha, förklarar Tommy Wreeth.

I den stora avtalsrörelsen som rullade i gång 2020 sattes löneutrymmet till 5,4 procent på 29 månader. Lönerna skulle höjas i två steg, först med 3,0 procent och sedan med 2,4 procent.

Fast från detta sker en mindre avräkning för en rejäl förbättring av avtalspensionen. För lastare och mekaniker är avräkningen beräknad till 0,4 procentenheter av de ursprungliga 5,4 procenten.

Striden står alltså om resten – 5,0 procent. Det innebär en första höjning på 2,87 procent. Och sedan 2,13.

Transport kräver att lönelyften ska beräknas på de anställdas utgående löner. Inom flyget är det vanligt med personliga tillägg, och de ska räknas med, enligt förbundet.

Transport vill också ha detsamma som övriga LO-förbund fått. Det vill säga en låglönesatsning som riktas mot alla som tjänar under 26 100 kronor. Där ska lönerna höjas lite mer.

Bland flygpersonalen ligger de flesta över 26 100 kronor. Men facket anser ändå att det är viktigt att även avtalets lägstalöner, tarifferna, räknas upp enligt låglönesatsningen.

Fast den stora stridsfrågan är Transports krav som är tänkt att möjliggöra mer ledighet. Inom flyget är jobben ofta slitsamma. Många medlemmar vill växla den extra semesterersättningen mot lediga dagar. Det skulle ge fyra, fem extra semesterdagar utöver de vanliga fem veckorna.

Tommy Wreeth säger:

– Det är en förändring som inte skulle kosta arbetsgivarna ett öre. På tjänstemannasidan har liknande uppgörelser träffats. Ändå säger arbetsgivarna stenhårt nej. Och ytterst är det Svenskt Näringsliv som satt ner foten. För dem är det en ideologisk fråga. Kollektivarna ska inte ha den här möjligheten.

– Det skulle vara väldigt intressant att se vad Medlingsinstitutet säger. Kravet borde helt klart rymmas inom det så kallade märket. Jag utesluter inte att vi kommer att tvinga varslas om konflikt för att få till nya flygavtal.

Hur kommer medlemmarna att ställa sig till en konflikt, tror du?

– Arbetsgivarna snackar hela tiden om krisen och pandemin. Vår uppfattning är att det inte är nattsvart, att flygföretagen börjar se ljuset i tunneln. De signaler jag får är att det finns en stridsvilja bland våra medlemmar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Fabian:
    15 april, 2021

    Hur länge tillåts förhandlning? Vi e redo för strejk, är ni det?

Lästips:

Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Krönika. Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.