Nya avtal klara – för depå och flygtankning
Anställa på oljedepåer och i flygtankningsbolag fick nya löneavtal i dag, tisdag. De två uppgörelserna är ettåriga och ger 2,2 procent på snittlönerna. Det innebär 697 kronor som mest till flygtankarna och 647 kronor i snitt på depåerna.
Flygtankning och depå sticker ut i Transports avtalsflora. Det är de enda kollektivavtalen som haft potter och individuell utläggning av lönerna.
I och med dagens överenskommelse skrotas systemet på det ena området – flygtankarnas. Transports ombudsman Magnus Larsson har lett den fackliga förhandlingsdelegationen:
– Det var lätt att enas. Varken vi eller arbetsgivarna har velat ha de individuella lönerna. Höjningarna har i praktiken lagts ut generellt, lika för alla. Från och med nu har flygtankningen ett rent tariffavtal, som andra yrkesgrupper i förbundet.
– På depåsidan blir den individuella utläggningen kvar. Där är löneskillnaderna för stora.
I korthet innebär de nya avtalen följande:
Flygtankning
- Ettårigt avtal, från den 1 april 2016 till 31 mars 2017.
- 2,2 procent i lönehöjning på dagens snittlön. Det ger 697 kronor mer i högsta löneklassen.
- Parterna enades om att tillsätta en arbetsgrupp som ska försöka reda ut om yrkeskompetensbevis (YKB) och ADR-utbildning (för transport av farligt gods) krävs när man kör tunga fordon inne på flygplatser. Se separat artikel.
Depåavtalet
- Ettårigt avtal, från den 1 april 2016 till 31 mars 2017.
- 2,2 procent i lönehöjning på dagens snittlön. Det innebär 647 kronor i högsta löneklassen. Av det läggs 329 kronor i en lokal pott som fördelas individuellt på arbetsplatsen.
- Uttaget av mertid begränsas till 200 timmar.
- Arbetsgivaren ska stå för yrkeskompetensbevis (YKB).
- Den som jobbar mycket övertid får maximalt ha 40 timmar kompledigt innestående vid årets slut. Finns det fler timmar i ”banken” ska de betalas ut som lön – såvida inte överenskommelse görs om annat.