Close
Färdtjänstförare och fack är starkt kritiska för hur Östgötatrafikens nya bokningssystem för anropsstyrd trafik fungerat i praktiken.
Close

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Den 1 april i år införde Region Östergötlands trafikbolag ett nytt system för att bokningar av anropsstyrd trafik; färdtjänst, sjukresor och skolskjutsar.

Samir Atlagic. Foto: privat

– Det finns bara ett ord som beskriver hur det varit på sistone. Kaos, säger Samir Atlagic.

Han är Transportombud på Taxibil i Östergötland, en av länets större taxibolag med depåer i Norrköping, Linköping och Motala.

Samir Atlagic, som själv utgår från Norrköping, har kört servicetrafik i närmare 14 år. Han säger att han aldrig upplevt något liknande:

– Folk gråter av stress, vi går alla på knäna. Många är sjukskrivna. Och vi är förbannade allihop.

Chaufförerna i Norrköping har just haft ett möte om situationen som uppstått sedan Östgötatrafiken införde det nya bokningssystemet, något de fick reda på skulle ske bara två veckor före det blev skarpt – utan någon provperiod.

Liksom chaufförerna som kör för Connect Bus har nu även förarna på Taxibil i Östergötland skrivit en lista med krav till Östgötatrafiken. Det rör bland annat realistiska körtider och i förväg inplanerad tid för den längre rasten, samt möjlighet att äta lunch på depån.

Både Beställningscentralen och facket, Transports Linköpingsavdelning, har fått ta emot mängder av samtal om det kaos bokningssystemet skapat de senaste veckorna.

– Systemet är galet. Det förra hade brister, nu är det en katastrof. Ingen klarar de körtider det handlar om ibland ens om man skulle bryta mot trafikreglerna, säger Samir Atlagic.

– Det kan handla om minuter för att köra en person som är över 90 år och sjuklig, som behöver ett speciellt fordon, kanske bälte eller rullstol. Och systemet gör fel, blandar barn med vuxna och ensamåkare i fordon med flera.

Flera av kollegorna har sett sig om efter nya jobb, än fler funderar på att byta bransch om det inte sker någon förändring. Tankar som också finns hos Samir Atlagic.

– Tyvärr är det så, jag har funderat på att leta efter något annat om det inte blir en förändring, säger han.

– Det finns de som kört i över 20 år och knappt klarar jobbet nu. Om det är så för oss som kört länge, hur ska det då inte vara för dem som nyss börjat? De slutar ju direkt.

Samtidigt framhåller Samir Atlagic att arbetsgivarna, taxibolagen, har förståelse för den omöjliga situationen. Men att det är regionens trafikbolag, Östgötatrafiken, som ytterst har ansvar.

– Arbetsgivaren försöker ju, och skickar hela tiden avvikelserapporter. Och vi som kör ringer Beställningscentralen, men får bara höra att de inte kan hjälpa oss, att det inte finns bilar, säger Samir.

– Jag har faktiskt knappt ord för hur det fungerar.

”Rena försämringar”

Mats L Andersson är ombudsman med ansvar för taxiavtalet på Transports avdelning i Östergötland. Och han förstår att systemet retat upp förarna.

– Du kommer och börjar jobba klockan halv sju och sedan kommer det upp att den långa rasten ska du ha klockan elva. Och sedan ändras det och det kommer upp om lunchrast klockan tio, säger han.

Mats L Andersson Transport avdelning 4 Östergötland
Foto: John Antonsson

Körtiderna är helt orimliga, enligt Mats L Andersson.

– Det kan ibland vara fem minuter mellan Norrköping och Linköping. De orealistiska tiderna har gjort att chaufförerna ringer Beställningscentralen och hamnar i telefonkö, och i värsta fall har det varit väntetid på upp till en timme, säger han.

Enligt honom är det också självklart att chaufförerna vill kunna ta sin lunch på sin depå där de kan värma mat, tvätta av händerna och har tillgång till fikarum – inte på ett sjukhusområde.

Facket har haft flera möten om bokningssystemet med arbetsgivarna och även fört diskussioner med Östgötatrafikens ansvariga. Det har bland annat resulterat i att förarna nu ska få ta lunch på sin depå och besked om dagens långrast ligger direkt på morgonen. Förändringar som ska genomföras från den 1 maj.

– Men allra bäst hade det ju varit om förarna fått ha sin lunchrast inlagd i schemat, och så tycker vi att det ska vara. Men ett exakt schema som tidigare blir det inte, säger Mats L Andersson.

Han håller med om att ett nytt system kan dras med vissa ”barnsjukdomar” till att börja med, brister som går att bygga bort på sikt.

– Men här handlar det om rena försämringar för våra medlemmar. Och när man laborerar med förarnas raster är det ju någon som laborerat, och som lagt in ändringar i systemet, säger Mats L Andersson.

En svårighet för facket i sammanhanget är att de har en part – de olika arbetsgivarna – som de egentligen kan förhandla med. Men taxiföretagens hållning är på flera sätt densamma som förarnas, och med det nya systemet riskerar de dessutom höga viten för förseningar.

Det är regionens trafikbolag som har den verkliga makten i sammanhanget. Vilket alltså leder tillbaka till Östgötatrafiken och det nya, flexibla bokningssystemet.

– Det är en ökad flexibilitet som är helt ensidig – alla vill spara pengar och göra verksamheten så effektiv som möjligt, men det blir våra medlemmar som får stå för notan, säger Transports ombudsman på Linköpingsavdelningen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.