Close
Färdtjänstförare och fack är starkt kritiska för hur Östgötatrafikens nya bokningssystem för anropsstyrd trafik fungerat i praktiken.
Close

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Den 1 april i år införde Region Östergötlands trafikbolag ett nytt system för att bokningar av anropsstyrd trafik; färdtjänst, sjukresor och skolskjutsar.

Samir Atlagic. Foto: privat

– Det finns bara ett ord som beskriver hur det varit på sistone. Kaos, säger Samir Atlagic.

Han är Transportombud på Taxibil i Östergötland, en av länets större taxibolag med depåer i Norrköping, Linköping och Motala.

Samir Atlagic, som själv utgår från Norrköping, har kört servicetrafik i närmare 14 år. Han säger att han aldrig upplevt något liknande:

– Folk gråter av stress, vi går alla på knäna. Många är sjukskrivna. Och vi är förbannade allihop.

Chaufförerna i Norrköping har just haft ett möte om situationen som uppstått sedan Östgötatrafiken införde det nya bokningssystemet, något de fick reda på skulle ske bara två veckor före det blev skarpt – utan någon provperiod.

Liksom chaufförerna som kör för Connect Bus har nu även förarna på Taxibil i Östergötland skrivit en lista med krav till Östgötatrafiken. Det rör bland annat realistiska körtider och i förväg inplanerad tid för den längre rasten, samt möjlighet att äta lunch på depån.

Både Beställningscentralen och facket, Transports Linköpingsavdelning, har fått ta emot mängder av samtal om det kaos bokningssystemet skapat de senaste veckorna.

– Systemet är galet. Det förra hade brister, nu är det en katastrof. Ingen klarar de körtider det handlar om ibland ens om man skulle bryta mot trafikreglerna, säger Samir Atlagic.

– Det kan handla om minuter för att köra en person som är över 90 år och sjuklig, som behöver ett speciellt fordon, kanske bälte eller rullstol. Och systemet gör fel, blandar barn med vuxna och ensamåkare i fordon med flera.

Flera av kollegorna har sett sig om efter nya jobb, än fler funderar på att byta bransch om det inte sker någon förändring. Tankar som också finns hos Samir Atlagic.

– Tyvärr är det så, jag har funderat på att leta efter något annat om det inte blir en förändring, säger han.

– Det finns de som kört i över 20 år och knappt klarar jobbet nu. Om det är så för oss som kört länge, hur ska det då inte vara för dem som nyss börjat? De slutar ju direkt.

Samtidigt framhåller Samir Atlagic att arbetsgivarna, taxibolagen, har förståelse för den omöjliga situationen. Men att det är regionens trafikbolag, Östgötatrafiken, som ytterst har ansvar.

– Arbetsgivaren försöker ju, och skickar hela tiden avvikelserapporter. Och vi som kör ringer Beställningscentralen, men får bara höra att de inte kan hjälpa oss, att det inte finns bilar, säger Samir.

– Jag har faktiskt knappt ord för hur det fungerar.

”Rena försämringar”

Mats L Andersson är ombudsman med ansvar för taxiavtalet på Transports avdelning i Östergötland. Och han förstår att systemet retat upp förarna.

– Du kommer och börjar jobba klockan halv sju och sedan kommer det upp att den långa rasten ska du ha klockan elva. Och sedan ändras det och det kommer upp om lunchrast klockan tio, säger han.

Mats L Andersson Transport avdelning 4 Östergötland
Foto: John Antonsson

Körtiderna är helt orimliga, enligt Mats L Andersson.

– Det kan ibland vara fem minuter mellan Norrköping och Linköping. De orealistiska tiderna har gjort att chaufförerna ringer Beställningscentralen och hamnar i telefonkö, och i värsta fall har det varit väntetid på upp till en timme, säger han.

Enligt honom är det också självklart att chaufförerna vill kunna ta sin lunch på sin depå där de kan värma mat, tvätta av händerna och har tillgång till fikarum – inte på ett sjukhusområde.

Facket har haft flera möten om bokningssystemet med arbetsgivarna och även fört diskussioner med Östgötatrafikens ansvariga. Det har bland annat resulterat i att förarna nu ska få ta lunch på sin depå och besked om dagens långrast ligger direkt på morgonen. Förändringar som ska genomföras från den 1 maj.

– Men allra bäst hade det ju varit om förarna fått ha sin lunchrast inlagd i schemat, och så tycker vi att det ska vara. Men ett exakt schema som tidigare blir det inte, säger Mats L Andersson.

Han håller med om att ett nytt system kan dras med vissa ”barnsjukdomar” till att börja med, brister som går att bygga bort på sikt.

– Men här handlar det om rena försämringar för våra medlemmar. Och när man laborerar med förarnas raster är det ju någon som laborerat, och som lagt in ändringar i systemet, säger Mats L Andersson.

En svårighet för facket i sammanhanget är att de har en part – de olika arbetsgivarna – som de egentligen kan förhandla med. Men taxiföretagens hållning är på flera sätt densamma som förarnas, och med det nya systemet riskerar de dessutom höga viten för förseningar.

Det är regionens trafikbolag som har den verkliga makten i sammanhanget. Vilket alltså leder tillbaka till Östgötatrafiken och det nya, flexibla bokningssystemet.

– Det är en ökad flexibilitet som är helt ensidig – alla vill spara pengar och göra verksamheten så effektiv som möjligt, men det blir våra medlemmar som får stå för notan, säger Transports ombudsman på Linköpingsavdelningen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.