Nya EU-direktiv gynnar facket

Svenska upphandlingslagar har kritiserats för att gynna oseriösa entreprenörer och arbetsgivare när kontrakt vunnits enbart på lägsta pris. Nu ökar möjligheten att ställa krav på socialt ansvar när EU:s upphandlingsdirektiv görs om. Kerstin Ahlberg, doktor i juridik vid Stockholms universitet, säger att de nya reglerna är ett steg framåt för fackförbunden.

I januari i år antog EU nya direktiv om offentlig upphandling. På många sätt går de i linje med förändringarna som Socialdemokraterna och LO vill genomföra med sitt tiopunktsprogram ”Ordningsregler för svensk arbetsmarknad”. Direktiven ökar nämligen möjligheterna för offentliga upphandlare att ställa högre krav på socialt ansvar. Krav på kollektivavtalsenliga villkor för anställda och kontroll av underentreprenörer är exempel på sådant ansvar. Samtidigt ska även små och medelstora företag få större möjlighet att vara med och tävla om kontrakten.

Kerstin Ahlberg säger att det är svårt att gissa hur utfallet av de nya direktiven blir för arbetstagarna, men att de förhoppningsvis kan leda till att fler anställda får bättre villkor.

– I en del medier, till exempel på Aftonbladets ledarsida och i tidningen Arbetet, har direktiven beskrivits lite väl optimistiskt. De innebär ett steg framåt ur ett fackligt perspektiv, men kanske inte i den utsträckningen man hoppas på, säger hon.

Hon förklarar att hur den svenska lagstiftningen kommer att påverkas beror på vad politikerna väljer att göra med direktiven. Det finns vissa förändringar som medlemsstaterna är skyldiga att genomföra och andra som är valfria.

Omfattningen av de nya möjligheterna att ställa krav bestäms därför av politikerna i riksdagen. Medlemsstaterna har två år på sig att genomföra direktiven, så vem som regerar kommande mandatperiod kan spela roll.

– Socialdemokraterna har uttryckligen sagt att de ska tillämpa de här möjligheterna. Samtidigt så har Alliansen inte sagt att de inte tänker göra det, så det är svårt att veta hur det går, säger Kerstin Ahlberg.

Trots ovissheten om utfallet, finns det några förändringar som är tydliga. Till skillnad från tidigare, är staten skyldig att se till att den som vinner en upphandling lever upp till fastställda miljö-, social- och arbetsrättsliga bestämmelser. EU kräver alltså någon typ av kontroll, så att entreprenören sköter sig. Möjligheten att kontrollera underentreprenörer blir också större vid en del upphandlingar, exempelvis av bygg­entreprenader, genom att huvudentreprenören måste namnge sina underentreprenörer till den upphandlande myndigheten.

De nya direktiven tar större hänsyn till kvalitet än förut, vilket kan innefatta arbetstagarens situation. Det blir också möjligt att förbjuda att leverantörer vinner upphandlingskontrakt enbart på lägsta pris.

Upphandlarna kommer att ha möjlighet att plocka bort bud i upphandlingar som anses onormalt låga. Till exempel om ett pris på en tjänst är så lågt att pengarna omöjligt kan räcka till att betala avtalsenliga löner.

Kerstin Ahlberg berättar att de nya direktiven också, till skillnad från de nu gällande, ”erkänner” att man behöver ta hänsyn till arbetstagarnas situation och behovet av bättre kontroll.

Den nya tonen är kanske något som kan få det nuvarande svenska, mycket försiktiga, förhållningssättet till EU:s upphandlingsregler att förändras.

– I nuläget kan upphandlande myndigheter kräva mer av entreprenörerna än vad de gör. De nya direktivens inriktning på kvalitet borde göra så att upphandlarna vågar ställa högre krav utan att oroa sig lika mycket för att stöta sig med EU-rätten, sammanfattar Kerstin Ahlberg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.