Nya farligt gods-regler kan skapa problem
Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.
På Sveriges Åkeriföretags (SÅ) webb lyfter utbildningschef Marcus Johansson fram de problem som kan bli följden av de ändrade bestämmelserna i det nya ADR-S-regelverket. Han syftar på chaufförer som kör farligt gods med släp eller trailer.
Certifikat i hytten
Tillägget i lagtexten innebär att alla chaufförer av tankbilar eller fordon med så kallat godkännandecertifikat (som ska tas med i original) måste flytta dokumenten från sin nuvarande plats på släpet eller trailern. I dag förvaras certifikaten ofta i ett rör på framstammen på släpet, tankcontainern eller trailern, förklarar Johansson.
– Föraren måste alltså ta in certifikatet i förarhytten vid varje transport och sedan komma ihåg att lägga tillbaka det på släpet eller trailern efteråt.
Men risken är stor att chauffören missar det när han eller hon parkerar, menar SÅ. Då kommer nästa förare att sakna dokumenten.
Dessutom har polisen redan nu börjat stoppa transporter där certifikatet inte finns med i hytten, hävdar Marcus Johansson, och det kan skapa förseningar.
På fel plats
– Men rent praktiskt kan en förare inte bli bötfälld förrän det nya regelverket träder i full kraft den 1 juli i år.
SÅ har lyft frågan på EU-nivå och argumenterar för att certifikatet även i fortsättningen ska kunna förvaras på släpet eller trailern.
– Det minskar risken för att dokumentet hamnar på fel plats och säkerställer en smidigare transportkedja, menar Marcus Johansson.
Stressa inte chaufförerna
Tankbilschauffören Kjell Malmgren kör i Halmstad och kände inte till regeländringen.
– Vi har alltid certifikatet i hytten och det tror jag att de flesta har. Men det är klart att man kan glömma om man byter släpkärra eller ställer släpet.
Han tycker att Sveriges åkeriföretag överdriver problemen och pekar på att det är stressen som gör att chaufförer kan glömma arbetsmoment.
– Jag kan kontra: låt bli att stressa upp chaufförerna! Ju mer arbete åkarna lägger på förarna desto större är risken att vi glömmer. Vad det handlar om är att få ner stressen vid överlämningen, säger han.
Själv har Kjell Malmgren kört tankbil sedan 1989 och är svår att stressa upp, förklarar han och ger sitt recept:
– Får vi göra allting i lugn och ro så hinner vi lägga papperen på rätt ställe!