Nya krav för schysta upphandlingar av taxi
I dag presenterar Upphandlingsmyndigheten en guide för hur myndigheter ska kunna ställa krav på schysta villkor för förare när de köper in persontransporter. – Det här borde få bort de värsta avarterna bland arbetsgivarna, säger Matts Haglund på Transport.
Frågan om schysta villkor i upphandlingar har stötts och blötts mycket under de senaste åren. Ofta vinner det företag som lägger det lägsta budet. Och de myndigheter som har försökt ställa krav på löner och arbetstider har många gånger stött på patrull. Men nu släpper alltså statliga Upphandlingsmyndigheten en guide för kommuner och landsting om hur man köper in persontransporter där de anställda har schysta villkor.
– Det är inte tillåtet att ställa krav på kollektivavtal i en upphandling. Men man kan ställa krav på villkor i nivå med kollektivavtalet. Det här är ett förslag på hur det skulle kunna se ut rent praktiskt, säger Lisa Sennström på upphandlingsmyndigheten.
Kraven har tagits fram i samarbete med Transport och arbetsgivarna i Biltrafikens arbetsgivarförbund (BA). I guiden finns krav på arbetstid, ob-ersättning, månadslön och semester. Det finns också beskrivet hur den upphandlande myndigheten ska följa upp att kraven efterlevs.
Matts Haglund är nöjd med att guiden innehåller tydliga krav på arbetstid och månadslön, liksom att en anställd taxiförare ska ha ett i förväg fastställt schema. Men han saknar krav på att arbetsgivaren ska betala in tjänstepension och försäkringar. Något som även BA hade önskat skulle finnas med.
Guiden som släpps i dag ska inte se som ett krav på de upphandlande myndigheterna att ställa arbetsrättsliga krav, utan just en guide för den myndighet som önskar göra det. Men Matts Haglund tror ändå att det kommer leda till bättre upphandlingar.
– Nu blir det tydligt vad som menas med social hänsyn. Om någon upphandlar en tjänst som går helt på tvärs mot det här kan man ifrågasätta det med hänvisning till den här guiden, säger han.