Nya krav på åtgärder mot illegal godstrafik
Riksdagsledamoten Monica Gren (S) är en av flera politiker som engagerat sig i åkeribranschens problem. I går, onsdag, lämnade hon in en ny så kallad interpellation till infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M). Gren vill ha svar på vad regeringen tänker göra för att komma åt den olagliga inrikestrafiken.
Så här lyder interpellation i sin helhet. Svar ska lämnas senast den 4 december.
Trots att den tunga transporten ökar på vägarna är det många svenska åkerier som aviserar att det går allt sämre för dem. Den oseriösa cabotagetrafiken som sker i landet och den illegala trafiken konkurrerar ut de seriösa åkarna som följer kör- och vilotidsregler, som följer kollektivavtal och som följer lagstiftningen.
De utnyttjade chaufförerna som kommer till Sverige tvingas bo i bilarna och är underbetalda. Bilarna är undermåliga ur både trafiksäkerhetsaspekten och miljöhänsyn.
Den olagliga inrikestrafiken drar med sig annan brottslighet som smuggling, trafficking och stölder.
För två år sedan krävde ett enigt trafikutskott att regeringen skulle agera i frågan. Ändå fortsätter problemet att öka.
Det går att komma till rätta med dessa olagligheter genom att kräva att handlingarna ska finnas i lastbilarna, ökat beställaransvar, krav på schysta villkor och möjligheter för polisen att hålla kvar bilar som inte följer lagen genom att exempelvis låsa fast hjulen, så kallad klampning.
Ett annat sätt att komma lite närmare konkurrensneutralitet mellan svenska och utländska åkare är att även utländska fordon ska betala trängselskatt i Stockholm och Göteborg.
Trots alla dess förslag på åtgärder – och trots ett stort tryck från näringen – så förhalar, försenar och försvårar regeringen åtgärderna.
Jag har följande frågor:
Vad avser statsrådet Catharina Elmsäter-Svärd (M) att göra för att snabbt komma tillrätta med den olagliga inrikestrafiken?
Vad tänker statsrådet göra för att cabotagereglerna följs?