Nya löner även för bärgarna
Bärgning. Lönerna är satta även för bärgarna. Totalt blir det 1 448 kronor i lönelyft på 29 månader. Den första höjningen gäller retroaktivt från den 1 november 2020 och de pengarna ska betalas ut senast den 25 januari.
Avtalet tecknades på tisdagskvällen och gäller från den 1 november 2020 till den 31 mars 2023. Bärgarna har tre löneklasser och lönehöjningen bli lika stor i alla.
- Den första uppräkningen sker den 1 november 2020 och ger 813 kronor mer i månaden.
- Nästa kommer den 1 april 2022 och fyller på med 635 kronor till.
Lönehöjningarna bygger på LO:s så kallade märke, som den här gången sattes till 5,4 procent på 29 månader.
I märket har LO och Svenskt Näringsliv bakat in en förbättring av den avtalspension som arbetsgivarna betalar in premier till. Startåldern för premieinbetalningar sänks stegvis från 25 till 22 år.
Fast arbetstagarna får betala reformen med en viss avräkning på märket, på de 5,4 procenten. För bärgarna blir den betydligt mindre än för de flesta andra LO-grupperna. Bara 0,06 procentenheter.
I likhet med andra yrkesgrupper får de anställda på bärgningsföretagen ingen kompensation för de sju månaderna med frysta kollektivavtal. Den anses vara inbakad i märket.
I avtalsrörelsen har Transport och arbetsgivarna enats om att tillsätta olika arbetsgrupper. En ska se över själva spelreglerna i samband med vanliga tvisteförhandlingar och kommande avtalsrörelser. Den kan få genomslag även på bärgningsavtalet.
För bärgarna är arbetsmiljön och säkerheten en avgörande fråga. En arbetsgrupp med representanter från både fack och arbetsgivare ska nu ta tag i TMA- problemet.
Tidigare hade Arbetsmiljöverket slagit in på en linje där skyddsfordon (TMA) såg ut att bli ett krav vid alla bärgningsjobb på riskklassade vägar.
Men verket backade, något som väckte hård kritik från både Transport och många företag.
Magnus Thelander, ombudsman och förhandlare på Transport, är nöjd med att parterna nu tar tag i TMA-frågan tillsammans:
– Olyckor och incidenter är tyvärr vardag för våra medlemmar som jobbar ute på vägen. Vårt mål är att kartlägga riskerna och arbeta för en förändrad lagstiftning.