Nya löner för flygteknikerna
Flyg. Lönerna är klara för landets omkring 800 flygtekniker. Uppgörelsen tecknades i fredags och ger 4,7 procent lönepåslag på 29 månader. Teknikerna har valt att avstå en större del av löneutrymmet än andra yrkesgrupper till en förbättrad avtalspension.
Flygplan och helikoptrar servas fortlöpande av tekniker och mekaniker, två yrkesgrupper med olika kollektivavtal.
Teknikerna är flest. De har längre utbildning och formell behörighet att godkänna kontroller och underhållsarbeten. Snittlönerna för teknikerna ligger kring 42 000-43 000 kronor.
Den nya avtalsuppgörelsen gäller från den 1 juni 2021 till 30 oktober 2023. Lönerna höjs i två steg och höjningen beräknas på de anställdas ”utgående lön” – inklusive de olika tilläggen:
- första lönelyftet är på 2,7 procent och kommer den 1 juni 2021.
- nästa sker den 1 november 2022 och då räknas lönerna upp med ytterligare 2,0 procent.
Precis som andra yrkesgrupper får teknikerna en förbättring av avtalspensionen. Det är en uppgörelse som LO och Svenskt Näringsliv förhandlat fram. I dag börjar arbetsgivarna betala in premier till avtalspensionen först när den anställde fyllt 25 år. Nu sänks startåldern etappvis till 22 år.
Förbättringen får arbetstagarna betala genom en avräkning på löneutrymmet, som industrin och LO satte till 5,4 procent på 29 månader. Avräkningen beräknas branschvis och för teknikerna blir den 0,3 procentenheter.
Kvar blir då 5,1 procent av det ursprungliga löneutrymmet.
– Fast så mycket blir det inte i lönehöjningar. Teknikerna är en relativt välavlönad grupp som väljer att prioritera avtalspensionen ännu mer, säger Transports centrala ombudsman Per-Olof Norgren.
Redan i förra avtalsrörelsen bytte flygteknikerna en del av lönehöjningen mot så kallad flexpension. I år gör man samma sak. Ytterligare 0,4 procentenheter av löneutrymmet läggs på pensionen.
Totalt får teknikerna därmed 4,7 procent i lönelyft under avtalsperioden.
Parterna enades också om att tillsätta två arbetsgrupper. Den ena ska jobba med arbetsmiljöfrågor. Målet är bland annat att få till en bättre samverkan mellan fack och arbetsgivare
Den andra gruppen fortsätter se över teknikernas lönesystem. Det är ett arbete som påbörjades redan under den förra avtalsperioden.
– Många tekniker vill faktiskt ha individuell lönesättning. Det är annars ovanligt bland våra medlemmar, säger Per-Olof Norgren.
Under måndagen fortsätter Transport förhandlingarna för de tre övriga yrkesgrupperna inom flyget. Lastare, flygfrakt och mekaniker har separata kollektivavtal.