Nya löner för tidningsbud och reklamutdelare
Tidningsbud/reklamutdelare. Lönehöjningar är klara för tidningsbud och reklamutdelare. Avtalen löper på 13 respektive 15 månader.
Transport är inne på upploppet i årets avtalsrörelse. I dag, tisdag, blev två uppgörelser klara. Båda avtalen hade löpt ut den sista mars och löneökningarna kommer att betalas ut retroaktivt sedan dess.
Tidningsbudens löner höjs med 2,38 procent. Det betyder att ett bud med tio års erfarenhet får sin månadslön höjd med 624 kronor när hen delar ut morgontidningar. För en nyanställd ökar månadslönen med 512 kronor. Dock arbetar tidningsbuden som regel inte heltid.
Samtliga tillägg höjs också med 2,38 procent för tidningsbuden.
Deras höjningar ska snarast betalas ut retroaktivt, dock senast tillsammans med julilönen.
I dag har tidningsbuden olika lön när de delar ut morgontidningar jämfört med när de ägnar sig åt ”övrigt distributionsarbete”. En fråga som Transports avtalsdelegation ville ändra på i årets förhandlingar.
– Vi har bildat en arbetsgrupp med arbetsgivarna, berättar Jerker Nilsson, central ombudsman som har förhandlat för Transport. I den ska vi analysera frågan för att se om det går att slå ihop de båda lönerna till en under nästa års avtalsrörelse.
En annan förändring för tidningsbuden är att arbetsmiljöfrågor kommer att hanteras av Tya – som är en förkortning av Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd. Branschens egen arbetsmiljönämnd Tan ska bli vilande. Förutsättningen är att Medieföretagens bransch för tidningsdistribution planenligt ansluter sig till Tya för en tvåårig försöksperiod. Om anknytningen till Tya sedan blir permanent läggs Tan ner.
Medieföretagen ingår i Almega, och det gör även Tjänsteföretagen som är Transports motpart när det handlar om reklamutdelare. Avtalet är ett av fackets allra minsta.
Månadslönen för de runt 65 personer som går på avtalet höjs med 588 kronor och 50 öre. Den som jobbar deltid får en höjning i förhållande till hur mycket hen jobbar.
Övriga ersättningar höjs med 2,75 procent i avtalet för distribution av direktreklam.