Avtalsrörelsen

Nya löner för tidningsbud och reklamutdelare

Tidningsbud/reklamutdelare. Lönehöjningar är klara för tidningsbud och reklamutdelare. Avtalen löper på 13 respektive 15 månader.

Transport är inne på upploppet i årets avtalsrörelse. I dag, tisdag, blev två uppgörelser klara. Båda avtalen hade löpt ut den sista mars och löneökningarna kommer att betalas ut retroaktivt sedan dess.

Tidningsbudens löner höjs med 2,38 procent. Det betyder att ett bud med tio års erfarenhet får sin månadslön höjd med 624 kronor när hen delar ut morgontidningar. För en nyanställd ökar månadslönen med 512 kronor. Dock arbetar tidningsbuden som regel inte heltid.

Samtliga tillägg höjs också med 2,38 procent för tidningsbuden.

Deras höjningar ska snarast betalas ut retroaktivt, dock senast tillsammans med julilönen.

I dag har tidningsbuden olika lön när de delar ut morgontidningar jämfört med när de ägnar sig åt ”övrigt distributionsarbete”. En fråga som Transports avtalsdelegation ville ändra på i årets förhandlingar.

– Vi har bildat en arbetsgrupp med arbetsgivarna, berättar Jerker Nilsson, central ombudsman som har förhandlat för Transport. I den ska vi analysera frågan för att se om det går att slå ihop de båda lönerna till en under nästa års avtalsrörelse.

En annan förändring för tidningsbuden är att arbetsmiljöfrågor kommer att hanteras av Tya – som är en förkortning av Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd. Branschens egen arbetsmiljönämnd Tan ska bli vilande. Förutsättningen är att Medieföretagens bransch för tidningsdistribution planenligt ansluter sig till Tya för en tvåårig försöksperiod. Om anknytningen till Tya sedan blir permanent läggs Tan ner.

Medieföretagen ingår i Almega, och det gör även Tjänsteföretagen som är Transports motpart när det handlar om reklamutdelare. Avtalet är ett av fackets allra minsta.

Månadslönen för de runt 65 personer som går på avtalet höjs med 588 kronor och 50 öre. Den som jobbar deltid får en höjning i förhållande till hur mycket hen jobbar.

Övriga ersättningar höjs med 2,75 procent i avtalet för distribution av direktreklam.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.