Avtalsrörelsen

Nya löner för tidningsbud och reklamutdelare

Tidningsbud/reklamutdelare. Lönehöjningar är klara för tidningsbud och reklamutdelare. Avtalen löper på 13 respektive 15 månader.

Transport är inne på upploppet i årets avtalsrörelse. I dag, tisdag, blev två uppgörelser klara. Båda avtalen hade löpt ut den sista mars och löneökningarna kommer att betalas ut retroaktivt sedan dess.

Tidningsbudens löner höjs med 2,38 procent. Det betyder att ett bud med tio års erfarenhet får sin månadslön höjd med 624 kronor när hen delar ut morgontidningar. För en nyanställd ökar månadslönen med 512 kronor. Dock arbetar tidningsbuden som regel inte heltid.

Samtliga tillägg höjs också med 2,38 procent för tidningsbuden.

Deras höjningar ska snarast betalas ut retroaktivt, dock senast tillsammans med julilönen.

I dag har tidningsbuden olika lön när de delar ut morgontidningar jämfört med när de ägnar sig åt ”övrigt distributionsarbete”. En fråga som Transports avtalsdelegation ville ändra på i årets förhandlingar.

– Vi har bildat en arbetsgrupp med arbetsgivarna, berättar Jerker Nilsson, central ombudsman som har förhandlat för Transport. I den ska vi analysera frågan för att se om det går att slå ihop de båda lönerna till en under nästa års avtalsrörelse.

En annan förändring för tidningsbuden är att arbetsmiljöfrågor kommer att hanteras av Tya – som är en förkortning av Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd. Branschens egen arbetsmiljönämnd Tan ska bli vilande. Förutsättningen är att Medieföretagens bransch för tidningsdistribution planenligt ansluter sig till Tya för en tvåårig försöksperiod. Om anknytningen till Tya sedan blir permanent läggs Tan ner.

Medieföretagen ingår i Almega, och det gör även Tjänsteföretagen som är Transports motpart när det handlar om reklamutdelare. Avtalet är ett av fackets allra minsta.

Månadslönen för de runt 65 personer som går på avtalet höjs med 588 kronor och 50 öre. Den som jobbar deltid får en höjning i förhållande till hur mycket hen jobbar.

Övriga ersättningar höjs med 2,75 procent i avtalet för distribution av direktreklam.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Transportarbetarens logga

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundberg-priset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.