Nya löner klara för bensinmack och depå
Anställda på bensinstationer och inom depåområdet har fått nya löneavtal. Uppgörelserna träffades i går och löper på tre år. I dag på morgonen får Transport ett nytt avtalsbud som rör arbetarna på gummiverkstäderna. För flygtankarna går det trögare. Stötestenen är lönepotterna.
Personalen på landets bensinstationer jobbar under tre olika avtal. Två av dem blev klara i går – det vill säga avtalen där arbetsgivarförbunden MAF och PAF är motparter.
På PAF-stationerna får de anställa en 36 månader lång uppgörelse som löper från 1 april 2013 till 31 mars 2016. Det sista året är uppsägningsbart, om någon av parterna begär det. Retroaktiv lön utgår för de två månader som tickat i väg.
Avtalet har olika löneklasser där höjningarna blir något olika, men majoriteten av de anställda får totalt 1 766 kronor mer under treårsperioden.
Magnus Larsson är ansvarig ombudsman för petroleumområdet:
– Vi har haft ett bra förhandlingsklimat, tycker jag. Vid sidan av lönehöjningarna har vi fått igenom tydligare regler för löneutbetalningen.
Från och med årsskiftet 2013/2014 ska medlemmarna ha lönen tillgänglig den 25:e varje månad, i stället för den 27:e. Om den 25:e infaller på lördag ska lönen finnas på kontot på fredagen. Är den 25:e på en söndag, kommer utbetalningen i stället på måndagen. Skulle krocken uppstå vid storhelger ska lönen alltid betalas ut närmast föregående vardag.
I förhandlingarna var måltidsuppehåll uppe till diskussion. I det nya avtalet finns en skrivning som lyder: ”Med måltidsuppehåll avses skälig, betald, tid för den anställde att inta sin måltid.”
Magnus Larsson säger:
– Och då menar vi alltså inte att den anställde ska behöva stå vid kassan och äta en smörgås.
Parterna har också enats om att tillsätta en arbetsgrupp som ska se över avtalet och en eventuell sammanslagning av de olika kollektivavtalen.
För MAF-personalen gäller i huvudsak samma lönejustering och samma förändringar. Transport fick också igenom en skrivning där det klargörs att arbetsgivaren ska stå för kostnaden när denne kräver så kallat första dags-intyg, vid sjukskrivning. Ersättning ska utgå både för läkarbesök och ”skälig resekostnad”.
Det tredje avtalet, som nu är i hamn, gäller tankbilschaufförer och depåarbetare. Även här gäller 36 månader och uppsägningsbart sista år. I genomsnitt beräknas avtalet ge 2 021 kronor mer i lönekuvertet.
En knäckfråga är lönepotterna. Normalt har Transport inte potter och individuell lönefördelning i avtalen, men depå är sedan länge ett undantag. Nu vill medlemmarna ha bort potterna och få generella lönepåslag i tarifferna. Arbetsgivarna säger nej. För Svensk Näringsliv är det en stor ideologisk fråga.
Även denna gång läggs hälften av lönehöjningarna i potter, som ska fördelas lokalt. Men parterna enades om att tillsätta en arbetsgrupp som ska undersöka möjligheterna till ett ”bättre lönesystem”.
Efter de segdragna förhandlingarna för chaufförer, terminalare och väktare började Transport förhandla på sex andra andra avtalsområden parallellt. Två återstår – gummiverkstäderna och flygtankningen.
På gummiområdet vill facket ha en reglering av personalinhyrning och för flygtankarna är de lokala potterna alltjämt en tvistefråga. Transport vill ha bort dem.