Nya löner klara för bensinmack och depå

Anställda på bensinstationer och inom depåområdet har fått nya löneavtal. Uppgörelserna träffades i går och löper på tre år. I dag på morgonen får Transport ett nytt avtalsbud som rör arbetarna på gummiverkstäderna. För flygtankarna går det trögare. Stötestenen är lönepotterna.

Personalen på landets bensinstationer jobbar under tre olika avtal. Två av dem blev klara i går – det vill säga avtalen där arbetsgivarförbunden MAF och PAF är motparter.

På PAF-stationerna får de anställa en 36 månader lång uppgörelse som löper från 1 april 2013 till 31 mars 2016. Det sista året är uppsägningsbart, om någon av parterna begär det. Retroaktiv lön utgår för de två månader som tickat i väg.

Avtalet har olika löneklasser där höjningarna blir något olika, men majoriteten av de anställda får totalt 1 766 kronor mer under treårsperioden.

Magnus Larsson är ansvarig ombudsman för petroleumområdet:

– Vi har haft ett bra förhandlingsklimat, tycker jag. Vid sidan av lönehöjningarna har vi fått igenom tydligare regler för löneutbetalningen.

Från och med årsskiftet 2013/2014 ska medlemmarna ha lönen tillgänglig den 25:e varje månad, i stället för den 27:e. Om den 25:e infaller på lördag ska lönen finnas på kontot på fredagen. Är den 25:e på en söndag, kommer utbetalningen i stället på måndagen. Skulle krocken uppstå vid storhelger ska lönen alltid betalas ut närmast föregående vardag.

I förhandlingarna var måltidsuppehåll uppe till diskussion. I det nya avtalet finns en skrivning som lyder: ”Med måltidsuppehåll avses skälig, betald, tid för den anställde att inta sin måltid.”

Magnus Larsson säger:

– Och då menar vi alltså inte att den anställde ska behöva stå vid kassan och äta en smörgås.

Parterna har också enats om att tillsätta en arbetsgrupp som ska se över avtalet och en eventuell sammanslagning av de olika kollektivavtalen.

För MAF-personalen gäller i huvudsak samma lönejustering och samma förändringar. Transport fick också igenom en skrivning där det klargörs att arbetsgivaren ska stå för kostnaden när denne kräver så kallat första dags-intyg, vid sjukskrivning. Ersättning ska utgå både för läkarbesök och ”skälig resekostnad”.

Det tredje avtalet, som nu är i hamn, gäller tankbilschaufförer och depåarbetare. Även här gäller 36 månader och uppsägningsbart sista år. I genomsnitt beräknas avtalet ge 2 021 kronor mer i lönekuvertet.

En knäckfråga är lönepotterna. Normalt har Transport inte potter och individuell lönefördelning i avtalen, men depå är sedan länge ett undantag. Nu vill medlemmarna ha bort potterna och få generella lönepåslag i tarifferna. Arbetsgivarna säger nej. För Svensk Näringsliv är det en stor ideologisk fråga.

Även denna gång läggs hälften av lönehöjningarna i potter, som ska fördelas lokalt. Men parterna enades om att tillsätta en arbetsgrupp som ska undersöka möjligheterna till ett ”bättre lönesystem”.

Efter de segdragna förhandlingarna för chaufförer, terminalare och väktare började Transport förhandla på sex andra andra avtalsområden parallellt. Två återstår – gummiverkstäderna och flygtankningen.

På gummiområdet vill facket ha en reglering av personalinhyrning och för flygtankarna är de lokala potterna alltjämt en tvistefråga. Transport vill ha bort dem.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.