corona

Nya protester i krisdrabbade taxibranschen

Taxi. På onsdagen körde hundratals taxibilar i konvoj runt riksdagshuset i Stockholm. Protesten riktas mot statens hjälpinsatser, som anses otillräckliga under coronakrisen. Många taxiåkare är också kritiska mot uteblivet stöd från den egna koncernen, Cabonline Group. Se vår film.

– Många förare kommer att bli utan lön på fredag. Åkarna har inga pengar att betala med, säger Timo Stamblewski, vice ordförande i åkarnas transportörsförening i Sverigetaxi. Ett av bolagen som ingår i Cabonline.

Strax före klockan elva rullar taxibil efter taxibil förbi rikdagshuset. Över 30 av chaufförerna har kört ända från Göteborg för att delta i manifestationen.

En stor grupp poliser är utposterade och ser noga till att inga taxibilar stannar, utan måste köra varv efter varv runt Helgeandsholmen.

– Man har inte sökt demonstrationstillstånd, säger en polisman som förklaring.

En chaufför från Taxi Kurir (som också ingår i Cabonline) trotsar polisens påbud. Han bromsar in, vevar ner rutan och viftar med en utprintad taxameterrapport.

– Titta här! Titta här! Nästan ingenting. Sedan jag började klockan sex i morse har jag bara haft en enda körning. Det går inte, det kommer att sluta med konkurs.

Lite längre bort, på en bänk sitter åkarnas talesman Timo Stamblewski. Han sorterar flygblad som riksdagspolitikerna förhoppningsvis ska ta emot och läsa.

– Manifestationen kom till efter ett initiativ från åkare i Göteborg. Vi hängde på, säger Stamblewski och beskriver en näring som är hårt drabbad av pandemin. Taxiåkarna i Cabonline är extra utsatta, anser han:

– 70 procent av oss kör det vi kallar för välfärdsresor, gamla och sjuka. De körningarna har tills stor del försvunnit. Men trots att vi nästan inte får in några intäkter kräver Cabonline in de fasta avgifterna på 9 200 kronor per bil och månad.

Är frustrationen större på Cabonline, än i andra beställningscentraler med anslutna åkare?

– Ja, det kan man nog säga. Cabonline har inte tillmötesgått åkarna på något sätt. Åkarna hamnar i skuld till bolaget och kan inte betala räkningar och få fram mat på bordet till familjen.

Vilken åtgärderna skulle behövas just nu, för åkare och förare?

– Det skulle vara ett stöd som kopplas till omsättningen, som politikerna pratat om. Möjligheten till korttidspermittering hjälper inte. En taxiförare sitter i bilen tio, tolv timmar om dagen.

– Man kan diskutera arbetstiden hit och dit, men går man ner till 60 procent i tid blir det fortfarande sex timmar i bilen. De flesta åkarna i Cabonline tillämpar procentlön, 37 procent på inkört belopp. I dag kör förarna in runt 600-700 kronor om dagen. Det blir nästan ingenting.

På fredag är det löneutbetalning, vad händer då?

– Många åkare kommer inte att kunna betala. Vi vet redan att åkare blivit fysiskt hotade.

Både åkare och anställda förare är hårt drabbade. Vilken råd ger du till anställda chaufförer som inte får sin lön.

– De ska begära taxibolaget i konkurs. Förhoppningsvis är de också medlemmar i en a-kassa. Facklig anslutning är en sak, men a-kassan bör man absolut tillhöra.

Transportörsföreningen i Sverigetaxi har efterlyst flera förändringar från Cabonlines sida.

Bland annat att den fasta anslutningsavgiften sänks. I dag kan åkare få nedsatt avgift två månader, men pengarna ska betalas tillbaka senare. Stödet är också villkorat. Enligt uppgift måste åkarna samtidigt skriva på nya transportörsavtal – med lägre bindningstid och personlig borgen.

Ren utpressning, säger en besviken åkare.

Transportörsföreningen vill också ha kortare uppsägningstider för åkare som tillfälligt vill ställa av bilar.

Alla förslag har avisats, skriver åkarna i flygbladet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ann-charlotte Dowlatschahi:
    1 maj, 2020

    Kanske inte rätt forum för min kommentar men jag tänker: för att få folk att åka mera taxi, vilket många skulle föredra framför kollektivtrafik, varför inte sätta in det skydd av plexiglas mellan förare o kund som jag minns fanns förr i världen. Det var tvådelat o vid betalning kunde den ena sidan skjutas isär. Om det fanns ett sådant skydd skulle många fler åka taxi o det är väl det vi vill åstadkomma för att rädda taxinäringen.

  2. Carl Svensson:
    29 april, 2020

    Cabonline struntar precis som Fågelviksgruppen gjorde i hur de åkare som betalar för deras varumärke.
    Det går ut över de anställda förarna.
    Enbart ett fåtal åkerier har kollektivavtal. Fackligt aktiva riskerar att drabbas konsekvenser när de använder sina rättigheter.
    Kommuner, regioner, landsting betalar bitvis ganska bra ersättningar för de sk samhällsbetalda transporterna. Ersättning till bilen blir oftast betydligt lägre, mellanskillnaden som inte alls är skälig kommer Cabonline tillhanda.
    Cabonline är, precis som fd Fågelviksgruppen var, ökända för sina avtal.
    Det är hög tid att kommuner, landsting och regioner ställer krav på åtminstone kollektivavtalsliknande avtal vid kommande offentliga upphandlingar. Förarna måste få betalt när de befinner sig i arbetet, dvs är tillgängliga för arbete alltså även när den inte utför en transport.
    Det måste också ställas krav på att beställningcentralen (tex Taxi 020, Taxi Kurir, Taxi Stockholm 150000 AB) har ett juridiskt ansvar för att anslutna åkerier följer avtalen. D

  3. Max Myrs Cöster:
    26 april, 2020

    jag förstår cabonline att dom gör det förarna gör är fel

  4. Ibrahim.m:
    26 april, 2020

    Jag tycker att regeringen måste ta hand om åkarna och förarna i 6 månader Tillfället .

  5. Elisabeth Lundblad:
    25 april, 2020

    Hoppas att politikerna fattar allvaret att låta Riskkapitalbolag lägga anbud vid nästa upphandling. Man kan skylla på Corona idag men faktura är att många åkare gått på knäna i många år. Åkaren får alltid ta ansvar men Cabonline skiter fullständigt i sitt ansvar.

  6. Ronny Svedman:
    22 april, 2020

    Om de som gör upphandlingar av samhällsresor hade krävt kollektivavtal för att få utföra transporter hade ingen chaufför blivit utan mat nu. Många bolag hade kanske ändå konkursat men de anställda skulle ha rätt till garantilön enligt kollektivavtalet, och de skulle inte heller tvingats jobba 60 timmarsveckor vilket har varit norm i kurir koncernen sedan 20 år tillbaka.

Lästips:

Taxistolpe

Åtta av tio taxiföretagare skattade för lite

Taxi. Åtta av tio av de taxiföretag som granskats sedan 2020 fått ändring av sin skatt på grund av fusk eller fel, visar en sammanställning från Skatteverket.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.