Nya regler femdubblar a-kassornas ärenden
De nya reglerna för a-kassorna har inneburit en ökad arbetsbörda för kassornas personal. Enligt den senaste prognosen kommer Arbetsförmedlingen nu skicka 800 000 meddelanden per år till kassorna, istället för de 160 000 som beräknades vid omstruktureringen. – Det sätter stor press på a-kassan, säger Transports kassaföreståndare Carin Florell.
Den 1 september i år började de nya reglerna för a-kassorna gälla. De nya reglerna innebär bland annat att Arbetsförmedlingen ska skicka ett meddelande till a-kassan varje gång en arbetssökande missköter sitt arbetssökande. Det kan handla om att man inte lämnar in en aktivitetsrapport, tackar nej till ett jobb eller missar ett möte. Varje meddelande måste behandlas av a-kassans personal.
Fram till den 18 december hade redan a-kassorna fått 200 000 meddelanden. Fortsätter det i samma takt skulle det innebära 800 000 ärenden per år. Katarina Mattson är biträdande kanslichef på A-kassornas Samorganisation. Hon berättar att hittills har kassorna klarat av den ökade arbetsbördan med hjälp av bra planering och IT-stöd.
– Men det är en ohållbar situation i längden, säger hon.
Precis som alla andra, har också Transports a-kassa drabbats. Kassaföreståndare Carin Florell berättar att den nya arbetsbördan varken ger utrymme för återhämtning eller någon buffert för sjukdom hos kassans personal.
– Vi har klarat oss fram till nu, men den senaste veckan har vi börjat halka efter. De rasar in meddelanden och alla måste behandlas. Det kommer att gå ut över övrig handläggning, säger hon.