Nya regler för buss i beställningstrafik

Politik. EU-parlamentet och EU:s ministerråd har kommit överens om nya regler om kör- och vilotider. Bland annat ska 45-minutersrasten gå att dela i två delar. Inte tre, som tidigare föreslagits.

Transportarbetaren har tidigare skrivit om EU:s arbete för nya kör- och vilotidsregler för busschaufförer som kör beställningstrafik. Reglerna kommer att gälla såväl dem som kör i Sverige som dem som kör på utlandet.

När Sverige antog sin position inför att ministerrådet skulle besluta om förhandlingslinje låg förslaget om att dela 45-minutersrasten i tre delar på bordet. Då var Transports ansvariga ombudsman Anderas Kindesjö kritisk och sa:

– Jag ser inget positivt i förslaget, det här kommer bara att gynna arbetsgivarna. En rast på 15 minuter räcker inte för att äta och gå på toaletten. Alla förändringarna tillsammans kommer att ge trötta chaufförer och öka riskerna för olyckor.

Men efter att ministerrådet och Europaparlamentet förhandlat är förslaget att det ska gå att dela 45-minutersrasten i två delar, minst 15 minuter vardera.

När slutförslaget är genomfört kommer den så kallade tolvdagarsregeln också att gälla i inrikestrafiken, och inte bara för dem som kör utrikesresor. I praktiken innebär det att busschaufförer som kör beställningstrafik inrikes kan köra tolv dagar utan helgvila.

Sveriges Bussföretag är positiva till regeländringarna.

– Erkännandet av att buss- och godstrafik har olika förutsättningar är något vi från Sveriges Bussföretag tillsammans med våra systerorganisationer inom EU drivit på för i över tjugo år. Nu ges förarna ett större mandat att anpassa utefter passagerarnas behov och förutsättningarna längs vägen. En lastbil kan stanna och rasta i princip var som helst – det går inte med en buss full av gäster, säger Anna Grönlund, branschchef för Sveriges Bussföretag i ett pressmeddelande.

Europeiska Transportarbetarefederationen, ETF, har drivit en kampanj mot ursprungsförslaget. Så sent som i december uttryckte ETF stark kritik.

Men den 24 januari hade ETF ändrat sig och gjorde tillsammans med den Europiska motparten IRU ett gemensamt uttalande där man ställde sig bakom kompromissförslaget och att man ser det som ett steg mot nya regler om utstationering av bussförare, likt de regler som redan gäller för lastbilsförare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jan von Eichwald:
    3 februari, 2024

    Bra att de ändrar i kov. 3 stycken kvarts raster hade varit bra ibland. Typ 1-2 gånger mellan två veckovilor och inte samma dag. Att skjuta på dygnsvilan en timme borde gälla all trafik, även inom landet bara inte det sker ofta, kan rädda mycket istället för idag när förare i bland måste bli avlösta nära depån för att trafiken ställt till det. 12 dagar regeln är bra även inom landet. Tänk när vi har ett flott besök och fartyget ligger i ca en vecka eller det är något annat evenemang som håller på i ca en vecka. Då behöver man inte byta ur förarna som kör det uppdraget utan samma förare kan köra uppdraget färdigt, köra hem och sen vara lediga.

Lästips:

Foodorabud på moped åker på snöig innerstadsgata i Stockholm

Ett steg mot bättre villkor för plattformsarbetare

Gigarbetare. Regeringen tar hjälp av arbetsmarknadens parter för att förbättra plattformsarbetarnas villkor. Utredare tillsatt för att få en svensk lag på plats.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

DHL Express Italy undersöks för grovt skattefusk

Rättsfall. DHL i Italien skattefuskar för att kunna utnyttja billig arbetskraft. Det hävdar åklagarmyndigheten i Milano och den har beslagtagit en halv miljard kronor från företaget.

Månskära över Bromma, dag tre i Ramadan 2024.

Ramadan och arbete

Arbetsvillkor. Lördagen den 1 mars startar den muslimska fastemånaden ramadan. Jobbpass utan mat och dryck kan vara en utmaning, men för de allra flesta fungerar det bra att arbeta som vanligt.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.