Nya regler för buss i beställningstrafik

Politik. EU-parlamentet och EU:s ministerråd har kommit överens om nya regler om kör- och vilotider. Bland annat ska 45-minutersrasten gå att dela i två delar. Inte tre, som tidigare föreslagits.

Transportarbetaren har tidigare skrivit om EU:s arbete för nya kör- och vilotidsregler för busschaufförer som kör beställningstrafik. Reglerna kommer att gälla såväl dem som kör i Sverige som dem som kör på utlandet.

När Sverige antog sin position inför att ministerrådet skulle besluta om förhandlingslinje låg förslaget om att dela 45-minutersrasten i tre delar på bordet. Då var Transports ansvariga ombudsman Anderas Kindesjö kritisk och sa:

– Jag ser inget positivt i förslaget, det här kommer bara att gynna arbetsgivarna. En rast på 15 minuter räcker inte för att äta och gå på toaletten. Alla förändringarna tillsammans kommer att ge trötta chaufförer och öka riskerna för olyckor.

Men efter att ministerrådet och Europaparlamentet förhandlat är förslaget att det ska gå att dela 45-minutersrasten i två delar, minst 15 minuter vardera.

När slutförslaget är genomfört kommer den så kallade tolvdagarsregeln också att gälla i inrikestrafiken, och inte bara för dem som kör utrikesresor. I praktiken innebär det att busschaufförer som kör beställningstrafik inrikes kan köra tolv dagar utan helgvila.

Sveriges Bussföretag är positiva till regeländringarna.

– Erkännandet av att buss- och godstrafik har olika förutsättningar är något vi från Sveriges Bussföretag tillsammans med våra systerorganisationer inom EU drivit på för i över tjugo år. Nu ges förarna ett större mandat att anpassa utefter passagerarnas behov och förutsättningarna längs vägen. En lastbil kan stanna och rasta i princip var som helst – det går inte med en buss full av gäster, säger Anna Grönlund, branschchef för Sveriges Bussföretag i ett pressmeddelande.

Europeiska Transportarbetarefederationen, ETF, har drivit en kampanj mot ursprungsförslaget. Så sent som i december uttryckte ETF stark kritik.

Men den 24 januari hade ETF ändrat sig och gjorde tillsammans med den Europiska motparten IRU ett gemensamt uttalande där man ställde sig bakom kompromissförslaget och att man ser det som ett steg mot nya regler om utstationering av bussförare, likt de regler som redan gäller för lastbilsförare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jan von Eichwald:
    3 februari, 2024

    Bra att de ändrar i kov. 3 stycken kvarts raster hade varit bra ibland. Typ 1-2 gånger mellan två veckovilor och inte samma dag. Att skjuta på dygnsvilan en timme borde gälla all trafik, även inom landet bara inte det sker ofta, kan rädda mycket istället för idag när förare i bland måste bli avlösta nära depån för att trafiken ställt till det. 12 dagar regeln är bra även inom landet. Tänk när vi har ett flott besök och fartyget ligger i ca en vecka eller det är något annat evenemang som håller på i ca en vecka. Då behöver man inte byta ur förarna som kör det uppdraget utan samma förare kan köra uppdraget färdigt, köra hem och sen vara lediga.

Lästips:

Foodorabud på moped åker på snöig innerstadsgata i Stockholm

Ett steg mot bättre villkor för plattformsarbetare

Gigarbetare. Regeringen tar hjälp av arbetsmarknadens parter för att förbättra plattformsarbetarnas villkor. Utredare tillsatt för att få en svensk lag på plats.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Tillåtet med pant på lustgastuber

Miljö. Landets kommuner får erbjuda pant till personer som lämnar in använda lustgastuber för återvinning. Den slutsatsen drar kommunernas branschorganisation Avfall Sverige som granskat lagstiftningen. ”Jättebra”, tycker miljöarbetaren Rasmus Forsberg i Göteborg.

Utredning för att stoppa onormalt låga anbud vid upphandlingar

Upphandlingar. Oseriösa taxi- och färdtjänstbolag som konkurrerar med undermålig och farlig arbetsmiljö och fuskar med löner, skatter och avgifter kan gång på gång vinna upphandlingar. Nu ger regeringen konkurrensverket i uppdrag att komma med förslag som ska underlätta för upphandlande myndigheter och enheter att välja bort anbud som är onormalt låga och oseriösa.

Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.

Chock när tidningsbud sägs upp på VTD

Distribution. Ett 20-tal tidningsbud på Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) vid filialen i Uddevalla och omkring 15 distributörer i Stenungsund blir av med sina jobb. Orsaken är att Bohusläningen och ST-tidningen övergår till enbart digital utgivning efter beslut av mediebolaget Stampen.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.