Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.

Efter tre försök att stoppa förslagen under de senaste två veckorna svävade lagpaketet i ovisshet in i det sista. Men när Europaparlamentarikerna till slut skulle fatta beslut blev det runt hundra rösters övervikt till de kompromissförslag som mejslats fram under flera års tid.

Det rör sig om tre lagpaket som berör kör- och vilotider, utstationering och cabotage.

– Jag välkomnar bättre och tuffare regler för cabotage och utstationering. Äntligen kommer mycket av den gråzonsverksamhet vi påtalat i många år bli olaglig. Allt är inte bra, det finns negativa delar, särskilt när det gäller kör- och vilotider, men som helhet bedömer vi att vi får ett bättre regelverk. Nu ligger parlamentets ståndpunkt nära rådets så det borde gå att nå en gemensam lösning relativt snabbt, säger Magnus Falk, internationell politisk sekreterare på Transport.

Marita Ulvskog (S) kom in i parlamentets transportutskott efter att ledamoten Jens Nilsson (S) gått bort. Nilsson hade tagit fram parlamentets första förslag om nya cabotageregler, ett arbete som hans tyska partikamrat Ismail Ertug tog över.

– En bättre sorti kunde det här parlamentet inte få. Vi värnar om alla medborgare men framför allt de mest utsatta, alla vardagshjältar, som nu får lika lön för lika arbete – oavsett om det gäller byggnadsarbetare eller yrkeschaufförer. En bra dag, säger Marita Ulvskog (S) i ett pressmeddelande.

För Europeiska transportarbetarfederationen (ETF) har kör- och vilotiderna varit en stor fråga. ETF skriver i ett pressmeddelande att de är väldigt nöjda med att kör- och vilotidsreglerna förblir mer eller mindre oförändrade. Än en gång bekräftas också att den långa vilan inte ska få tas i hytten.

Den nya smarta färdskrivaren ska dessutom göra det svårare att fuska, eftersom den regelbundets sparar fordonets position med hjälp av en inbyggd gps. Något förvånande beslutades också att lätta lastbilar inte längre kommer att undantas från kravet på digital färdskrivare. Enligt parlamentets beslut ska alla lastbilar ha den nya färdskrivaren monterad senast om fem år.

Cabotage, alltså rätten att göra vissa inrikestransporter i samband med en internationell transport, får nya regler. Enligt beslutet blir det ok med fria cabotagekörningar under tre dagar. Därefter blir det förbjudet att ta nya cabotagekörningar innan det utländska åkeriets fordon har spenderat 60 timmar i sitt etableringsland.

Förra året beslutade EU om nya utstationeringsregler. De innebär i korthet att arbetare som skickas ut till ett annat land för att jobba har rätt till samma lön som inhemska arbetare. Då var chaufförer undantagna. Men med det nya beslutet kommer de inte längre att vara det.

Chaufförer kommer att räknas som utstationerade från dag ett, förutom vid specifika undantag.  I Sverige, där kollektivavtalen ofta reglerar lön, bör det innebära att utstationerade arbetare ska få lön enligt kollektivavtalen. Den svenska riksdagen ska senast nästa sommar ha klubbat en lag som så att säga implementerar EU-beslutet i svensk lagstiftning. Exakt hur den kommer att se ut vet vi inte. Vi vet inte heller om chaufförer kommer med då, eller vid ett senare skede.

Nu återstår det för parlamentet att komma överens med medlemsländerna i en så kallad trialog. Medlemsländernas position ligger ganska nära det beslut som fattade i dag. I december beskrev vi transportministrarnas överenskommelse. Läs mer om den här.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Alen Kazazic:
    11 april, 2020

    Hoppas att detta bli genomförd asap så åkare kan höja pris på sina tjänster , så som det är nu på lös trailertrafik man slavar åt stora speditioner som sätter priser på sina körningar enligt utländska bilar och tjänster . Det är inte enbart åkare som är "bovar" speditioner borde betala enligt kollektivavtal sina körningar så kan man betala chaufförer enligt kollektivavtal .

  2. Johan Larsson:
    9 april, 2019

    Då är det upp till bevis för vår regering att se till att berörda myndigheter får klara uppdrag och resursen att kontrollera o lagföra de som bryter mot reglerna. Som de politiska vindarna blåser idag känns det som det kan bli svårt.

  3. Margareta Liljedahl Eriksson:
    5 april, 2019

    Ett stort steg i rätt riktning har tagits. Men regler och teknik måste kompletteras med ökad närvaro av trafikpoliser och bilinspektörer. I många år har vi sett en drastisk minskning av dessa yrkeskårer ute på våra vägar. I Skåne som är en expansiv region med ökad tung trafik kommer nu att få se fler trafikkontroller genom insatser, men det kommer att behövas på fler ställen och nya ställen. Satsa på att utbilda fler trafikpoliser, så att vi gemensamt med teknik och lagen kan få bukt med den djungel som råder på våra vägar.

Lästips:

Foodorabud på moped åker på snöig innerstadsgata i Stockholm

Ett steg mot bättre villkor för plattformsarbetare

Gigarbetare. Regeringen tar hjälp av arbetsmarknadens parter för att förbättra plattformsarbetarnas villkor. Utredare tillsatt för att få en svensk lag på plats.

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.