Close
Arkivbild. Dags för statlig granskning av hur reglerna för kombitransporter fungerar i praktiken.
Close

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Enligt EU:s godsförordning ska en sådan utvärdering göras minst vart femte år.

– Reglerna i transportbranschen måste vara enkla att följa, främja konkurrenskraft och säkerställa konkurrens på lika villkor. Ett syfte med det här uppdraget är att säkerställa att vi har ändamålsenliga regler på yrkestrafikområdet, säger infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) i ett pressmeddelande.

De nya reglerna infördes i Sverige i februari 2022. De grundar sig på en möjlighet i godsförordningen, som innebär att samma begränsningar som gäller för cabotagetransporter också ska omfatta vägdelen av de kombinerade transporterna.

Kombinerad trafik, så kallad kombi- eller intermodal trafik, står för godstransporter där lasten transporteras med minst två slags transporter, exempelvis på väg, via sjöfart eller flyg.

Max tre kombitransporter

Kombireglerna, liksom cabotagebestämmelserna, säger att utländska åkerier bara får göra tre kombinerade transporter (med ett fordon) i Sverige under en period av sju dagar. Därefter måste fordonet köra ut ur landet i minst fyra dagar innan det får återkomma.

Åkeriet och chauffören måste också kunna visa handlingar som talar om vilka transporter som genomförts.

Tommy Johnsson. Foto: Lilly Hallberg
Tommy Jonsson. Foto: Lilly Hallberg

Tommy Jonsson som håller i Transportarbetareförbundets Ordning och reda-verksamhet i transportbranschen välkomnar granskningen.

– Reglerna fyller sin funktion. Det är i alla fall bra mycket bättre nu än innan då de utländska chaufförerna kunde vara i Sverige på permanent basis med låga löner och eländiga villkor. Men, säger han, problemet är att branschen vänjer sig vid de nya reglerna och hittar nya sätt att runda dem.

Översynen ska, enligt regeringen, ge svar på hur de ändrade reglerna påverkat marknaden, konkurrensen och kontrollmyndigheternas möjligheter att kontrollera att reglerna följs.

Före regeländringen saknades begränsningar. Ett utländskt transportföretag kunde alltså utföra hur många kombitransporter som helst. Något som både Transport och arbetsgivarna i branschen ansåg ledde till snedvriden konkurrens.

Seriösa och oseriösa åkare

– Kombitransporter drar till sig väldigt många transportörer, både seriösa och oseriösa, säger Transports Tommy Jonsson som redan samarbetar med Transportstyrelsen och räknar med att bli kontaktad i frågan.

Regeländringen har lett till att många utländska företag flyttar sin verksamhet till Sverige i stället, där de antingen anställer chaufförer eller använder sig av utstationerad personal. För utstationerade förare kan lönerna hållas nere, förklarar Jonsson.

– Här finns ingen lagstadgad minimilön. Lönerna görs upp mellan arbetsgivare och fack och bygger på att arbetsgivarna tecknar kollektivavtal.

– Jag besökte en kombiterminal med uppställda husvagnar där chaufförerna som är anställda i Sverige bor. De fick inte åka hem, i stället betalade åkerierna för att deras familjer skulle komma och hälsa på varannan månad.

Fler poliser behövs

Enligt Tommy Jonsson finns även åkerier som ställer upp containrar där chaufförer från utlandet bor. Han tillägger att det också finns svenska transportföretag som bara kör kombitransporter med utlandsstationerad arbetskraft.

– Översynen av reglerna behövs, jättebra att det görs! Nu behöver vi bara tillräckligt många poliser också som kan kontrollera att reglerna följs, säger Tommy Jonsson.

Transports Ordning och reda-verksamhet har fått 200 000 kronor i statligt anslag för att fortsätta arbetet mot arbetslivskriminalitet.

Transportstyrelsen och Trafikanalys ska redovisa sin undersökning om kombireglerna senast den 31 oktober 2026.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    21 mars, 2025

    Det skulle vara förbjudet att överhuvudtaget utföra inrikestransporter med utländska lastbilar och utländska chaufförer.Det måste bli slut på lönedumpning och låga priser på transporter så att seriösa svenska åkerier kan konkurrera och utföra dessa i sitt eget land.Jag valde att sluta som dragbils åkare redan 2015 på grund av hur snedvriden konkurrens det är i åkeribranschen som politikerna inte gjorde någonting åt.

Lästips:

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundberg-priset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.

Foto: Peter Fredriksson/Teknik i Väst Arvika

Första eldrivna sopbilen i Arvika

Miljö. Renhållningsavdelningens första eldrivna sopbil är nu på rull i Arvika, för att minska utsläppen av växthusgaser.

Flygplatskontrollanter strejkar i Tyskland

Bevakning/Flyg. Säkerhetspersonal på 13 flygplatser i Tyskland inledde under natten till den 10 mars en dygnslång ”varningsstrejk”. Facket Verdi kräver bland annat åttaprocentig löneökning och en begränsning av visstidsanställningar.

Transportare ute på kamp på terminaler

Fackligt arbete. Fokus ligger på terminaler på Transports kampdag den 5 mars. Hos Instabee i Bromma träffade folk från Stockholmsavdelningen terminalare och chaufförer.

DHL Express Italy undersöks för grovt skattefusk

Rättsfall. DHL i Italien skattefuskar för att kunna utnyttja billig arbetskraft. Det hävdar åklagarmyndigheten i Milano och den har beslagtagit en halv miljard kronor från företaget.

Månskära över Bromma, dag tre i Ramadan 2024.

Ramadan och arbete

Arbetsvillkor. Lördagen den 1 mars startar den muslimska fastemånaden ramadan. Jobbpass utan mat och dryck kan vara en utmaning, men för de allra flesta fungerar det bra att arbeta som vanligt.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.