
Nya regler för kombinerade transporter ska granskas
Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.
Enligt EU:s godsförordning ska en sådan utvärdering göras minst vart femte år.
– Reglerna i transportbranschen måste vara enkla att följa, främja konkurrenskraft och säkerställa konkurrens på lika villkor. Ett syfte med det här uppdraget är att säkerställa att vi har ändamålsenliga regler på yrkestrafikområdet, säger infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) i ett pressmeddelande.
De nya reglerna infördes i Sverige i februari 2022. De grundar sig på en möjlighet i godsförordningen, som innebär att samma begränsningar som gäller för cabotagetransporter också ska omfatta vägdelen av de kombinerade transporterna.
Kombinerad trafik, så kallad kombi- eller intermodal trafik, står för godstransporter där lasten transporteras med minst två slags transporter, exempelvis på väg, via sjöfart eller flyg.
Max tre kombitransporter
Kombireglerna, liksom cabotagebestämmelserna, säger att utländska åkerier bara får göra tre kombinerade transporter (med ett fordon) i Sverige under en period av sju dagar. Därefter måste fordonet köra ut ur landet i minst fyra dagar innan det får återkomma.
Åkeriet och chauffören måste också kunna visa handlingar som talar om vilka transporter som genomförts.

Tommy Jonsson som håller i Transportarbetareförbundets Ordning och reda-verksamhet i transportbranschen välkomnar granskningen.
– Reglerna fyller sin funktion. Det är i alla fall bra mycket bättre nu än innan då de utländska chaufförerna kunde vara i Sverige på permanent basis med låga löner och eländiga villkor. Men, säger han, problemet är att branschen vänjer sig vid de nya reglerna och hittar nya sätt att runda dem.
Översynen ska, enligt regeringen, ge svar på hur de ändrade reglerna påverkat marknaden, konkurrensen och kontrollmyndigheternas möjligheter att kontrollera att reglerna följs.
Före regeländringen saknades begränsningar. Ett utländskt transportföretag kunde alltså utföra hur många kombitransporter som helst. Något som både Transport och arbetsgivarna i branschen ansåg ledde till snedvriden konkurrens.
Seriösa och oseriösa åkare
– Kombitransporter drar till sig väldigt många transportörer, både seriösa och oseriösa, säger Transports Tommy Jonsson som redan samarbetar med Transportstyrelsen och räknar med att bli kontaktad i frågan.
Regeländringen har lett till att många utländska företag flyttar sin verksamhet till Sverige i stället, där de antingen anställer chaufförer eller använder sig av utstationerad personal. För utstationerade förare kan lönerna hållas nere, förklarar Jonsson.
– Här finns ingen lagstadgad minimilön. Lönerna görs upp mellan arbetsgivare och fack och bygger på att arbetsgivarna tecknar kollektivavtal.
– Jag besökte en kombiterminal med uppställda husvagnar där chaufförerna som är anställda i Sverige bor. De fick inte åka hem, i stället betalade åkerierna för att deras familjer skulle komma och hälsa på varannan månad.
Fler poliser behövs
Enligt Tommy Jonsson finns även åkerier som ställer upp containrar där chaufförer från utlandet bor. Han tillägger att det också finns svenska transportföretag som bara kör kombitransporter med utlandsstationerad arbetskraft.
– Översynen av reglerna behövs, jättebra att det görs! Nu behöver vi bara tillräckligt många poliser också som kan kontrollera att reglerna följs, säger Tommy Jonsson.
Transports Ordning och reda-verksamhet har fått 200 000 kronor i statligt anslag för att fortsätta arbetet mot arbetslivskriminalitet.
Transportstyrelsen och Trafikanalys ska redovisa sin undersökning om kombireglerna senast den 31 oktober 2026.