Nya regler för långa nattpass i lastbil
Åkeri. I det nya transportavtalet har facket och arbetsgivarna kommit överens om kompledighet vid arbetspass som är längre än tio timmar och där en del av arbetstiden är mellan 01.00 och 05.00.
Alla som kör transporter och omfattas av kör- och vilotidsreglerna omfattas också av vägarbetstidslagen. Mellan 01.00 och 05.00 räknas som nattarbete. Och lagen säger att den som jobbar natt på väg inte får arbeta längre än tio timmar. Men på vissa arbetsplatser behövs det.
I det gamla transportavtalet var det då en fråga för lokala uppgörelser. På vissa håll i landet fick anställda bra betalt när tiotimmarsbegränsningen förhandlades bort. Men på andra platser har lokala företrädare godkänt det, utan att ta extra betalt.
Därför landade det nya kollektivavtalet i en generell överenskommelse som ger rätt för arbetsgivaren att göra avsteg från regeln. Förändringen gäller från och med den 1 september i år och ger en viss arbetstidsförkortning för den anställde.
– Men vi har fortfarande kvar möjligheten att göra bra lokala uppgörelser i avtalet, säger Magnus Larsson, central ombudsman som var med och förhandlade fram avtalet.
Den nya överenskommelsen säger att arbetsgivare som schemalägger pass på mer än tio timmar ska meddela facket och den anställda minst en vecka i förväg.