Ny omröstning kan stoppa skärpta regler för lastbilstrafik i EU
Åkeri. I våras sa EU-parlamentet ja till nya regler som ska förbättra villkoren för lastbilschaufförer och skapa sundare konkurrens på vägarna. Men politikerna var splittrade och motståndarna gör nu allt för att stoppa regelpaket. I morgon hålls en omröstning som kan stjälpa år av arbete.
– Det finns flera sätt för motståndarna att kasta grus i maskineriet. Men jag hoppas och tror att det går vägen, säger Transports internationella politiska sekreterare Magnus Falk.
Efter EU:s utvidgning österut följde en omfattande lönedumpning i åkeribranschen. Utländska transportföretag anklagas också för att systematisk bryta mot bestämmelserna som gäller för att köra inrikestrafik i andra länder, cabotage.
I flera år har politikerna diskuterat en skärpning av bestämmelserna som gäller för cabotage, färdskrivare och kör- och vilotider. Länderna har varit splittrade. Väst vill driva på, öst ser låga löner som ett gångbart konkurrensmedel i unionen.
I april blev det stora rubriker när en majoritet i EU-parlamentet ändå röstade igenom de skärpta bestämmelser som kommit att kallas mobilitetspaketet. Under hösten skulle unionen sedan ha inlett slutförhandlingar – en så kallad trilog mellan parlamentet, kommissionen och ministerrådet.
Kruxet är att ett parlamentsval kom emellan. Det gör att motståndarna får nya chanser att stjälpa paketet. Den konservativa partigrupperingen, där Sverigedemokraterna ingår, har krävt att frågan på nytt tas upp i parlamentets transportutskott.
Under torsdagen hålls omröstningen.
– Även om det fanns en klar majoritet för mobilitetspaketet i våras är utgången inte given, säger Magnus Falk. Alla politiska grupperingar är splittrade i den här frågan, skiljelinjen går i stället mellan öst och väst.
Enligt Magnus Falk finns det fler fallgropar på vägen. Det normala i en beslutsprocess i unionen hade varit att utskottet ger förhandlingsmandat för att frågan ska kunna drivas vidare.
– Men även här ser motståndarna chansen att blockera. De kommer att kräva omröstning i parlamentet om förhandlingsmandatet. Det riskerar att försena arbetet. Och är inte trilogen i gång innan den nya kommissionen tillträder den 1 november är risken stor att alltihop faller.
LO:s kandidat i EU-parlamentsvalet, Johan Danielsson (S), blev invald och knep också posten som vice ordförande i transportutskottet. I en intervju för tidningen Arbetet kommenterar han morgondagens omröstning:
– Jag är nervös med tanke på hur mycket som ligger i vågskålen för svensk och europeisk transportmarknad. Samtidigt hoppas och tror jag att vi kan vinna omröstningen, så att vi kan gå in i trilog och slutföra paketet.