Nya regler för transportsektorn tas upp i EU

EU. På EU-parlamentets möte i kväll kommer EU-kommissionen för första gången att lätta på förlåten kring unionens stora vägpaket. Den kommande översynen av transportsektorn väntas bland annat innehålla nya regler för cabotage, smarta färdskrivare samt kör- och vilotidsregler.

Vägpaketet, som varit på gång länge, har tagit omvägen via initiativ till att nu kallas ”rörlighetspaket” (mobility package).

Men ingen vet exakt vad den kommande revideringen av olika regler inom transportnäringen kommer att innehålla, förklarar Transports internationella politiska sekreterare Magnus Falk.

Han siar om en omfattande översyn, som kommer att beröra olika former av lagstiftning. EU-kommissionen är ju den instans som har rätt att lägga fram förslag på ny lagstiftning.

– Det har inte gjorts några förändringar på vägområdet på många år så sannolikt kommer det att bli stora förändringar, säger Magnus Falk.

Uppgifter som läckt ut är i alla fall att paketet troligen kommer att innehålla nya regler för cabotage, inrikes körningar av utländska åkerier.

Andra inslag rör vad som ska gälla för utländska arbetare i andra EU-länder, så kallad utstationering, liksom kör- och vilotider, smarta färdskrivare och en europeisk vägmyndighet.

Utsläppsregler och vägsäkerhet antas också tas med i granskningen. Transport hoppas dessutom att kombidirektivet ska ses över. Och skrotas.

Tillsammans med LO och Europeiska Transportarbetarefederationen, ETF, har förbundet skrivit till EU-kommissionen och begärt att det så kallade kombidirektivet med snåriga regler för kombinerade väg- och järnvägstransporter ska avskaffas.

För att få med allt förväntas kommissionen lägga fram vägpaketet i två steg. Presentationen görs av den slovenska transportkommissionären Violeta Bulc från den liberala partigruppen Alde (där svenska centerpartiet och liberalerna ingår).

Hur ser transport på översynen? Med fasa eller förväntan?

– Både och. Farhågan är att unionen luckrar upp kör- och vilotidsreglerna så att chaufförerna får köra mycket längre pass. Det skulle kunna få mycket allvarliga konsekvenser för trafiksäkerheten, svarar Magnus Falk.

Han nämner förslag som går ut på att öka flexibiliteten för transportföretagen, som kan komma att införas ”på de anställdas bekostnad.”

– Men, som sagt, det här handlar om läckor. Några skarpa förslag har vi inte sett än. Det finns uppgifter om att de kommer i slutet av maj.

Sammanslutningen av europeiska transportfack, ETF, där svenska Transport ingår, är så oroad att man bedrivit en kampanj för att stoppa hela paketet, berättar Magnus Falk.

– Förbunden inom federationen är rädda att försämringarna ska bli så stora att vi inte ens kommer att nå upp till dagens nivå.

Kan något bli bättre?

– Jag vill gärna hoppas det. Vi måste styra upp cabotaget och de utländska transporterna, men risken är förstås att reglerna förändras till det sämre, säger Magnus Falk.

Mitt i oklarheten är det i alla fall klart att debatten beräknas börja vid 18-tiden på EU-parlamentets sammanträde i Strasbourg i dag. Och att de svenska EU-parlamentarikerna Jens Nilsson (S) och Peter Lundgren (SD) från transportutskottet anmält sig på talarlistan.

En minut vardera har de på sig att lägga fram sina argument, enligt gällande regler.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Foodorabud på moped åker på snöig innerstadsgata i Stockholm

Ett steg mot bättre villkor för plattformsarbetare

Gigarbetare. Regeringen tar hjälp av arbetsmarknadens parter för att förbättra plattformsarbetarnas villkor. Utredare tillsatt för att få en svensk lag på plats.

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.