Nya regler för transportsektorn tas upp i EU
EU. På EU-parlamentets möte i kväll kommer EU-kommissionen för första gången att lätta på förlåten kring unionens stora vägpaket. Den kommande översynen av transportsektorn väntas bland annat innehålla nya regler för cabotage, smarta färdskrivare samt kör- och vilotidsregler.
Vägpaketet, som varit på gång länge, har tagit omvägen via initiativ till att nu kallas ”rörlighetspaket” (mobility package).
Men ingen vet exakt vad den kommande revideringen av olika regler inom transportnäringen kommer att innehålla, förklarar Transports internationella politiska sekreterare Magnus Falk.
Han siar om en omfattande översyn, som kommer att beröra olika former av lagstiftning. EU-kommissionen är ju den instans som har rätt att lägga fram förslag på ny lagstiftning.
– Det har inte gjorts några förändringar på vägområdet på många år så sannolikt kommer det att bli stora förändringar, säger Magnus Falk.
Uppgifter som läckt ut är i alla fall att paketet troligen kommer att innehålla nya regler för cabotage, inrikes körningar av utländska åkerier.
Andra inslag rör vad som ska gälla för utländska arbetare i andra EU-länder, så kallad utstationering, liksom kör- och vilotider, smarta färdskrivare och en europeisk vägmyndighet.
Utsläppsregler och vägsäkerhet antas också tas med i granskningen. Transport hoppas dessutom att kombidirektivet ska ses över. Och skrotas.
Tillsammans med LO och Europeiska Transportarbetarefederationen, ETF, har förbundet skrivit till EU-kommissionen och begärt att det så kallade kombidirektivet med snåriga regler för kombinerade väg- och järnvägstransporter ska avskaffas.
För att få med allt förväntas kommissionen lägga fram vägpaketet i två steg. Presentationen görs av den slovenska transportkommissionären Violeta Bulc från den liberala partigruppen Alde (där svenska centerpartiet och liberalerna ingår).
Hur ser transport på översynen? Med fasa eller förväntan?
– Både och. Farhågan är att unionen luckrar upp kör- och vilotidsreglerna så att chaufförerna får köra mycket längre pass. Det skulle kunna få mycket allvarliga konsekvenser för trafiksäkerheten, svarar Magnus Falk.
Han nämner förslag som går ut på att öka flexibiliteten för transportföretagen, som kan komma att införas ”på de anställdas bekostnad.”
– Men, som sagt, det här handlar om läckor. Några skarpa förslag har vi inte sett än. Det finns uppgifter om att de kommer i slutet av maj.
Sammanslutningen av europeiska transportfack, ETF, där svenska Transport ingår, är så oroad att man bedrivit en kampanj för att stoppa hela paketet, berättar Magnus Falk.
– Förbunden inom federationen är rädda att försämringarna ska bli så stora att vi inte ens kommer att nå upp till dagens nivå.
Kan något bli bättre?
– Jag vill gärna hoppas det. Vi måste styra upp cabotaget och de utländska transporterna, men risken är förstås att reglerna förändras till det sämre, säger Magnus Falk.
Mitt i oklarheten är det i alla fall klart att debatten beräknas börja vid 18-tiden på EU-parlamentets sammanträde i Strasbourg i dag. Och att de svenska EU-parlamentarikerna Jens Nilsson (S) och Peter Lundgren (SD) från transportutskottet anmält sig på talarlistan.
En minut vardera har de på sig att lägga fram sina argument, enligt gällande regler.