Nya regler om cabotage en mardröm för facket
En expertgrupp som EU-kommissionen tillsatt föreslår drastiska ändringar av dagens regler för cabotage, det vill säga tillfällig inrikestrafik. Cabotaget ska delas upp i två typer, där en innebär att utländska bilar kan stationeras permanent i Sverige. – Förslaget är klart illavarslande, säger Transports utredare Magnus Falk.
2011 fick en forskargrupp i uppdrag att utreda hur vägtrafiken fungerar i EU. I somras kom rapporten som behandlar fyra områden – bland annat tillgången på yrkesförare och hur regler och kontroller fungerar.
För Transports medlemmar är ett annat delområde, cabotaget, förmodligen den hetaste frågan.
Här menar expertgruppen att cabotaget – alltså rätten för transportföretag att köra tillfälliga inrikestransporter i andra länder – haft två syften. Dels minska tomkörningarna, dels bidra till att skapa en öppnare mer avreglerad marknad.
Enligt forskarna är det tveksamt om något av målen uppnåtts. Men i rapporten föreslår man ändå att unionen fortsätter på den inslagna vägen.
Gruppen rekommenderar att EU inför två sorters cabotage:
- Den första kallas kopplat cabotage (linked). Här måste de tillfälliga inrikeskörningarna ske i samband med en internationell transport. Ekipaget måste ha med sig gods när det kommer in i exempelvis Sverige. Väl här kan chauffören sedan ta hur många inrikesuppdrag som helst i upp till fyra dagar. Sedan måste bilen lämna landet.
En fråga som inställer sig är hur länge ekipaget måste vara ute, innan bilen kan komma tillbaka?
– Det framgår inte, säger Magnus Falk. Man kan heller inte utläsa om det ska gå att stapla hur många fyrdagarsperioder som helst på varandra, förutsatt att man lämnar landet en kort sväng.
- Den andra varianten benämns frikopplat cabotage (non-linked). Den kan bedrivas under lång tid och kräver inte att det aktuella fordonet kommer in med gods.
Forskargruppens förslag innebär att ett utländskt transportföretag kan placera en lastbil i låt säga Sverige i princip permanent. Bilen kan sedan bemannas med en chaufför från vilket EU-land som helst. Föraren har rätt att köra inrikestrafik i Sverige upp till 50 dagar i sträck. Det gäller om lastbilen har högsta miljöklass, Euro 5. Har fordonet sämre miljöklassning är gränsen 30 dagar.
Magnus Falk säger:
– Notera att efter 50 dagar är det bara föraren som måste lämna landet, inte bilen. Det utländska åkeriföretaget behöver bara byta chaufförer med jämna mellanrum, så kan transporterna fortgå hur länge som helst.
I rapporten som EU-kommissionen fått sägs att förarna som kör ”frikopplat cabotage” i uppåt 30–50 dagar ska omfattas av unionens så kallade utstationeringsdirektiv. Det innebär, i teorin, att de har rätt till samma lönevillkor som gäller i landet där de kör.
Fast frågan är vem som ska se till att det fungerar i land som Sverige, där det är arbetsmarknadens parter som gör upp löner och andra anställningsvillkor.
Transports utredare Magnus Falk igen:
– Forskarna lanserar idén om en databas där både fordon och förare som kör cabotage ska registreras. I den ska det framgå precis vilka körningar och uppdrag den utländske föraren utför.
– I rapporten utgår man från att det är myndigheterna som kollar att det sköts. Det kan naturligtvis få stor betydelse för Transport och fackets roll i framtiden.
Estländaren Siim Kallas är vice ordförande i EU-kommissionen och ansvarig för transportfrågor. Han fick expertgruppens rapport den 20 juni 2012 och uttalade sig positivt om förslagen.
Magnus Falk ser framför sig en process som kan sluta med ett konkret lagförslag från EU-kommissionen våren 2013.
– Ur svensk facklig synvinkel är det svårt att hitta någonting positivt i de förslag som nu lagts fram. Det är en smygöppning av transportmarknaden, ett steg mot helt frisläppt inrikestrafik.
– För Transport är det angeläget att slå till alla bromsar. Det bör faktiskt vara en fråga för hela LO. Det som händer inom vägtrafiken kan överföras på nästan vilka branscher som helst.