Nya skattesmällar mot åkerier i danskhärvan
Skatteverket fortsätter jakten på svenska åkerier som betalat ut chaufförslöner via danska fejkade bemanningsföretag. Veckorna före jul fick tio nya företag krav på obetalda arbetsgivaravgifter. För åkeriet Team Marc i Göteborg uppgår skulden till 5,5 miljoner konor. Där har företrädarna gått under jorden.
Skatteverket inledde för ett par år sedan en omfattande granskning av åkerier som flyttat över sina förare till de danskregistrerade bolagen PSL eller Staff Road.
Båda företagen drevs av svenskar och är inga riktiga bemanningsbolag, anser Skatteverket. De har bara agerat mellanhänder åt åkare som velat komma undan arbetsgivaransvar och sociala avgifter.
För besväret har PSL och Staff Roads huvudmän tagit 10–15 procent av lönesumman i provision. Det är en intäkt som inte ens räcker för att betala arbetsgivaravgifter – vare sig i Sverige eller Danmark, konstaterar Skatteverket.
Myndigheten har tidigare slagit ner på en rad åkerier, bland dem SR Transport i Laholm. Där försatte åkaren verksamheten i konkurs några dagar innan skattenotan på omkring tio miljoner kronor skulle ha betalats.
I höstas klubbade Skatteverket igenom tio nya så kallade omprövningsbeslut.
Ett av dem rör Team Marc. Det är ett åkeri som formellt har sitt säte i Jönköping, men som bedrivit verksamheten med omkring 20 dragbilar i Göteborgsregionen. Huvudman har sannolikt varit Bo Holmqvist, som också kontrollerat Mullsjö Fjärr och Teakdeck Technology – två andra åkerier som ingår i den danska skattehärvan.
I granskningen kommer Skatteverket fram till att Team Marc betalat ut löner via Danmark ända från 2006 till 2011. Den totala lönesumman är närmare 18 miljoner kronor. Efter schablonavdrag upptaxeras bolaget nu med 5,5 miljoner kronor, inklusive skattetillägg på drygt 900 000.
Verket menar att Team Marc använt sig av PSL, men också av ett eget danskregistrerat ”bemanningsföretag” men namnet PTM.
Enligt Bolagsverkets register leds Team Marc i dag av Vojislav Petkovic och Peter Pettersson. Transportarbetaren har sökt de två företrädarna på företagets olika nummer, men abonnemangen är i dag nersläckta.
Ett annat av de upptaxerade bolagen är Djuvfeldts, ett litet åkeri som låg i utkanten av Motala. Söker man på internet hittar man fortfarande Djuvfelts åkeri, som försattes i konkurs 2011. På hemsidan, som nu bär namnet Djuvfeldts Transport, kan man boka flyttkörningar till Spanien.
När Transportarbetaren ringer är det en medhjälpare som svarar:
– Den spanska delen av åkeriet är kvar. Vi kör en gång i månaden, oftare om Niclas får bilen full, säger mannen.
Djuvfeldts betalade ut 1,7 miljoner kronor i löner via Staff Road under åren 2007 till 2009. Skattekravet är en bråkdel av det som riktas mot Team Marc.
Skatteverkets senaste beslut rör – utöver Team Marc och Djuvfeldts – följande åtta företag:
• Patrik Köhn Transport i Ballingslöv. Krävs på sammanlagt 4,8 miljoner för åren 2007–2011.
• Strömblads åkeri i Höganäs. Bolaget ska betala 1,7 miljoner för åren 2006–2099, då lönerna gick ut via Staff Road och systerföretaget Staff Road Continental.
• Ekmans åkeri i Ödsmål, Stenungsund. Företaget har anlitat Staff Road under sex år, 2006–2011. 6,3 miljoner i löner slussades via Danmark. Nu krävs Ekmans på 1,5 miljoner i arbetsgivaravgifter, plus skattetillägg på drygt 312 000.
• Skottorps åkeri. Betalade löner genom PSL 2006 och 2007. Kravet från Skatteverket landar på sammanlagt 340 000 kronor. Åkeriet har accepterat den nya taxeringen och betalat de begärda arbetsgivaravgifterna.
• Leif Lynnes åkeri, Åmotfors. Lönerna gick via Staff Road 2006 och 2007. Krav: 378 000 kronor.
• Fambergs AB. Litet åkeri med ett par dragbilar, numera i konkurs. Hakade på Staff Road och under 2007–2009 gick 1,7 miljoner kronor ut i löner via Danmark. På den summan kommer nu arbetsgivaravgifter.
• Mullsjö Fjärr. Anlitade PSL 2007 och 2008. Skatteverkets krav uppgår till 387 000 kronor.
• Transport Invest, postadress Henån. Hade 14 lastbilar och använde Staff Road för löneutbetalningar 2006–2007. Skattenotan uppgår till 196 000 kronor.
Flera av företagen på listan har försatts i konkurs eller avvecklats.
När Skatteverket upptaxerat andra företag i härvan har några valt att överklaga till domstol. Verket har hittills vunnit alla processer – utom en som rör bolaget Ex-Sped Sweden. Där fick Skatteverket bakläxa. Den tvisten ligger nu i Kammarrätten, i väntan på prövning.
Domstolarna har i flera fall slagit fast att bolagens företrädare är personligt betalningsansvariga. Det innebär att även om bolagen försätts i konkurs, kan betalningskraven i stället riktas mot ledamöterna i styrelsen.