Nya väglagar på väg i EU
Social dumpning på vägarna blir en het fråga för EU under nästa år. Länderna ska enas om nya lagar för vägtrafiken. Sverige driver sin linje på flera fronter.
– Vi vill öka trycket på politikerna i kommissionen, säger Jens Nilsson, svensk socialdemokrat i EU-parlamentet. Paketet om vägtrafiken får inte bli utslätat.
Framåt slutet av 2016 är det tänkt att EU ska ha enats kring ett paket med nya lagar för vägtrafiken. I Bryssel pågår överläggningar, lobbyverksamhet och i förra veckan hölls ett möte med ländernas transportministrar.
Sveriges Anna Johansson driver att kombitransporter (när gods kommer med tåg eller båt till Sverige och sedan körs till slutmålet med lastbil) ska föras in i vägpaketet och samordnas med reglerna för cabotage, det vill säga bestämmelserna som begränsar utländska åkeriföretags möjligheter att köra inrikestrafik i ett annat EU-land.
Med den hållningen svarar hon på Transports åsikt att utländska åkerier i dag kan kringgå begränsningarna genom att använda reglerna kring kombitransporter för att köra hur länge som helst inom Sverige, vilket är svårt att kontrollera.
I det svenska inspeleet till EU:s vägpaket finns också ett resonemang om cabotagereglerna.
”Målet är att marknaden för vägtransporter inom EU på sikt helt bör liberaliseras”, skriver Anna Johansson i en sammanfattning. Men till dess driver hon linjen att cabotagetransporter ska vara tillfälliga – och lyfter fram olika sätt att kontrollera detta. En tanke är att fordonen med jämna mellanrum måste återvända till sitt hemland, en annan är att införa en karenstid då ett fordon inte får vistas i ett annat EU-land.
Men innan EU-kommissionen närmar sig ett beslut om vägpaketet räknar Jens Nilsson med att EU-parlamentet ska ha påverkat arbetet.
– Vi jobbar med en resolution om social dumpning, berättar han. Min ambition är att vi tydligt ska slå fast sambandet mellan anställningsvillkor och säkerhet. Att dåliga villkor i transportsektorn helt enkelt leder till sämre säkerhet.
– Den andra viktiga frågan är att vi måste använda modern teknik för att övervaka och kontrollera att lagarna följs, fortsätter han. Till exempel ska svensk polis ha tillgång till alla medlemsländers fordons- och körkortsregister.
Så här går det till när Jens Nilsson ska försöka knuffa in de två tunga bitarna till kommissionens hantering av vägtrafikpaketet: Han har fått transportutskottets uppdrag att skriva ihop ett dokument som sedan ska skickas vidare till EU-parlamentets arbetsmarknadsutskott. Det ska i sin tur formulera en resolution om social dumpning som skickas till kommissionen.