Nya väglagar på väg i EU

Social dumpning på vägarna blir en het fråga för EU under nästa år. Länderna ska enas om nya lagar för vägtrafiken. Sverige driver sin linje på flera fronter.

– Vi vill öka trycket på politikerna i kommissionen, säger Jens Nilsson, svensk socialdemokrat i EU-parlamentet. Paketet om vägtrafiken får inte bli utslätat.

Framåt slutet av 2016 är det tänkt att EU ska ha enats kring ett paket med nya lagar för vägtrafiken. I Bryssel pågår överläggningar, lobbyverksamhet och i förra veckan hölls ett möte med ländernas transportministrar.

Sveriges Anna Johansson driver att kombitransporter (när gods kommer med tåg eller båt till Sverige och sedan körs till slutmålet med lastbil) ska föras in i vägpaketet och samordnas med reglerna för cabotage, det vill säga bestämmelserna som begränsar utländska åkeriföretags möjligheter att köra inrikestrafik i ett annat EU-land.

Med den hållningen svarar hon på Transports åsikt att utländska åkerier i dag kan kringgå begränsningarna genom att använda reglerna kring kombitransporter för att köra hur länge som helst inom Sverige, vilket är svårt att kontrollera.

I det svenska inspeleet till EU:s vägpaket finns också ett resonemang om cabotagereglerna.

”Målet är att marknaden för vägtransporter inom EU på sikt helt bör liberaliseras”, skriver Anna Johansson i en sammanfattning. Men till dess driver hon linjen att cabotagetransporter ska vara tillfälliga – och lyfter fram olika sätt att kontrollera detta. En tanke är att fordonen med jämna mellanrum måste återvända till sitt hemland, en annan är att införa en karenstid då ett fordon inte får vistas i ett annat EU-land.

Men innan EU-kommissionen närmar sig ett beslut om vägpaketet räknar Jens Nilsson med att EU-parlamentet ska ha påverkat arbetet.

– Vi jobbar med en resolution om social dumpning, berättar han. Min ambition är att vi tydligt ska slå fast sambandet mellan anställningsvillkor och säkerhet. Att dåliga villkor i transportsektorn helt enkelt leder till sämre säkerhet.

– Den andra viktiga frågan är att vi måste använda modern teknik för att övervaka och kontrollera att lagarna följs, fortsätter han. Till exempel ska svensk polis ha tillgång till alla medlemsländers fordons- och körkortsregister.

Så här går det till när Jens Nilsson ska försöka knuffa in de två tunga bitarna till kommissionens hantering av vägtrafikpaketet: Han har fått transportutskottets uppdrag att skriva ihop ett dokument som sedan ska skickas vidare till EU-parlamentets arbetsmarknadsutskott. Det ska i sin tur formulera en resolution om social dumpning som skickas till kommissionen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.