”Nya YKB-regler gör det svårare att rekrytera chaufförer”
Åkeri. Nya regler för yrkeskompetensbevis (YKB) gör det svårare för chaufförer att växla mellan att köra lastbil och buss. Det kommer att bli ännu knepigare att få tag i chaufförer, varnar branschorganisationen Teknikföretagen. Lastbilschauffören Conny Hård instämmer.
Transportföretagens företrädare blev tagna på sängen av det nya regelverket för YKB. I ett pressmeddelande uttrycker organisationen sin förvåning över att Transportstyrelsen inte informerade på förhand om vad som var på gång.
I stora drag innebär nyordningen att chaufförer med så kallad hävdvunnen rätt att köra både gods- och persontransporter och går en fortbildning för godstransporter bara kommer att få ett yrkeskompetensbevis som gäller för godstransporter.
Alltså inte längre för bägge trafikslagen.
Det samma gäller om du som bussförare går en fortbildning för persontransporter.
Hävdvunnen rätt innebär att du tagit ut ett YKB, som krävs för att få köra yrkesmässig trafik.
– Förändringen är inte välkommen. Vi såg särskilt under pandemin att förare kan behöva växla mellan olika förarroller, säger Caj Luoma som är chef för Transportföretagens kompetensförsörjning i ett pressmeddelande.
Kombinerad trafik, där chaufförer kör både lastbil och buss, finns på olika håll i landet. De nya bestämmelserna kommer att försvåra både för enskilda förare och hela branschen, framhåller han. Med hänvisning till att chaufförsbrist råder sedan många år.
– Vi får nu undersöka ärendet närmare och se om och vad som kan göras, säger Caj Luoma.
Transportstyrelsen tolkar nyordningen så här:
- Förare som har YKB (och hävdvunnen rätt) kommer i fortsättningen (i stället för grundutbildning och prov) att få gå en fortbildning för att få kompetensbevis.
- Den som går fortbildning för godstransporter får YKB enbart för godstrafik.
- Den som går fortbildning för persontransporter får bara YKB för persontrafik.
- Regeländringen träder i kraft först när tiden löper ut för förarens nuvarande bevis. Då väljer chauffören vilken fortbildning hen vill gå. Giltighetstiden på yrkesbeviset är lika lång för både gods och buss, fem år.
Förare som inte redan har YKB får gå en grundutbildning med prov. Vill de senare utvidga sitt bevis för att få köra både lastbil och buss får de gå en grundutbildning på 35 eller 70 timmar och skriva prov. Den som vill kan också gå en hel grundutbildning.
Undantag från de nya reglerna
Men det finns undantag från de nya reglerna, som Transportföretagen tolkar så här:
- Chaufförer som tidigare har utnyttjat sin hävdvunna rätt och är behöriga att köra fordon som kräver C- och D-behörighet berörs inte av förändringen. De får i fortsättningen behålla sitt YKB för både lastbil och buss genom att gå en fortbildningskurs på 35 timmar.
- Förare som har tagit körkort efter 2008 och genomgått en grundkurs i YKB för både gods- och persontrafik berörs inte heller av ändringen. För att behålla sin behörighet för bägge trafikslagen räcker det med att de går en fortbildningskurs på 35 timmar under en femårsperiod.
Lastbilsföraren Conny Hård gick nyligen YKB-kurs nummer tre och tycker det är ”väldigt dumt” att särskilja buss- och lastbilschaufförer i olika kurser.
– Det är nog fler än man tror som växlar mellan att köra lastbil och buss. Ska de nu tvingas välja bara ett trafikslag? Några delar skiljer sig mellan gods- och bussutbildningen, men någon extra delkurs borde väl räcka i stället för en hel fortbildningskurs?
– Sverige och hela Europa skriker ju efter förare, så vi ska svara rädda om de vi har. På det här sättet riskerar vi att förlora en viktig kugge i transportbranschen, säger Conny Hård.