Close
Nya regler för yrkeskompetensbevis kan försvåra för chaufförer att växla mellan gods- och busstrafik.
Close

”Nya YKB-regler gör det svårare att rekrytera chaufförer”

Åkeri. Nya regler för yrkeskompetensbevis (YKB) gör det svårare för chaufförer att växla mellan att köra lastbil och buss. Det kommer att bli ännu knepigare att få tag i chaufförer, varnar branschorganisationen Teknikföretagen. Lastbilschauffören Conny Hård instämmer.

Transportföretagens företrädare blev tagna på sängen av det nya regelverket för YKB. I ett pressmeddelande uttrycker organisationen sin förvåning över att Transportstyrelsen inte informerade på förhand om vad som var på gång.

I stora drag innebär nyordningen att chaufförer med så kallad hävdvunnen rätt att köra både gods- och persontransporter och går en fortbildning för godstransporter bara kommer att få ett yrkeskompetensbevis som gäller för godstransporter.

Alltså inte längre för bägge trafikslagen.

Det samma gäller om du som bussförare går en fortbildning för persontransporter.

Hävdvunnen rätt innebär att du tagit ut ett YKB, som krävs för att få köra yrkesmässig trafik.

– Förändringen är inte välkommen. Vi såg särskilt under pandemin att förare kan behöva växla mellan olika förarroller, säger Caj Luoma som är chef för Transportföretagens kompetensförsörjning i ett pressmeddelande.

Kombinerad trafik, där chaufförer kör både lastbil och buss, finns på olika håll i landet. De nya bestämmelserna kommer att försvåra både för enskilda förare och hela branschen, framhåller han. Med hänvisning till att chaufförsbrist råder sedan många år.

– Vi får nu undersöka ärendet närmare och se om och vad som kan göras, säger Caj Luoma.

Transportstyrelsen tolkar nyordningen så här:

  • Förare som har YKB (och hävdvunnen rätt) kommer i fortsättningen (i stället för grundutbildning och prov) att få gå en fortbildning för att få kompetensbevis.
  • Den som går fortbildning för godstransporter får YKB enbart för godstrafik.
  • Den som går fortbildning för persontransporter får bara YKB för persontrafik.
  • Regeländringen träder i kraft först när tiden löper ut för förarens nuvarande bevis. Då väljer chauffören vilken fortbildning hen vill gå. Giltighetstiden på yrkesbeviset är lika lång för både gods och buss, fem år.

Förare som inte redan har YKB får gå en grundutbildning med prov. Vill de senare utvidga sitt bevis för att få köra både lastbil och buss får de gå en grundutbildning på 35 eller 70 timmar och skriva prov. Den som vill kan också gå en hel grundutbildning.

Undantag från de nya reglerna

Men det finns undantag från de nya reglerna, som Transportföretagen tolkar så här:

  • Chaufförer som tidigare har utnyttjat sin hävdvunna rätt och är behöriga att köra fordon som kräver C- och D-behörighet berörs inte av förändringen. De får i fortsättningen behålla sitt YKB för både lastbil och buss genom att gå en fortbildningskurs på 35 timmar.
  • Förare som har tagit körkort efter 2008 och genomgått en grundkurs i YKB för både gods- och persontrafik berörs inte heller av ändringen. För att behålla sin behörighet för bägge trafikslagen räcker det med att de går en fortbildningskurs på 35 timmar under en femårsperiod.
Lastbilschaufför Conny Hård från Stockholm. Privat.

Lastbilsföraren Conny Hård gick nyligen YKB-kurs nummer tre och tycker det är ”väldigt dumt” att särskilja buss- och lastbilschaufförer i olika kurser.

– Det är nog fler än man tror som växlar mellan att köra lastbil och buss. Ska de nu tvingas välja bara ett trafikslag? Några delar skiljer sig mellan gods- och bussutbildningen, men någon extra delkurs borde väl räcka i stället för en hel fortbildningskurs?

– Sverige och hela Europa skriker ju efter förare, så vi ska svara rädda om de vi har. På det här sättet riskerar vi att förlora en viktig kugge i transportbranschen, säger Conny Hård.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Daniel:
    6 augusti, 2024

    Ja det är väl för att mjölka oss på pengar som staten och EU gör det här. Vi dödliga gynnar inte staten tillräckligt och sen är det säkert någon företag som vill hålla kvar sin personal med detta tvång.

  2. Peter Jansson:
    18 mars, 2023

    YKB var en av anledningar till att jag slutade arbeta redan 2018 när jag var 52 år.Jag gick en 35 timmars YKB-utbildning för att få fortsätta köra lastbil, men samtidigt gjorde detta kravet att jag valde att sluta arbeta i förtid istället för att behöva förnya det igen efter 5 år då jag inte lärde mig någonting som jag inte redan kunde under dessa 35 timmar.YKB är något som man kan utbildas i när man tar körkort för tunga fordon, men låt bli att ställa krav på att vara närvarande på repetitionskurser var 5:e år och särskilt för de som har kört i yrkestrafik i 20-30 år eller mer som redan har kunskap om hur det fungerar i trafiken och i transportvärlden.Jag anser att YKB är onödigt och gör det svårt och krångligt att få tag i arbetskraft för en bransch med stort behov av personal.För egen del skulle jag mycket väl kunna köra extra då jag är en frisk pensionär på 56 år, men aldrig att jag kommer att ställa upp på de villkoren som gäller nu med att förnya mitt YKB var 5:e år.Att begära ett YKB bevis för lastbilar och ett annat YKB bevis för bussar visar bara hur inkompetenta beslutsfattarna är när det gäller att få ungdomar att välja att arbeta i transportbranschen och för de som vill arbeta med att omväxlande köra buss och lastbil.

Lästips:

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Stort sug efter chaufförer trots lågkonjunktur

Åkeri. Arbetslösheten i Sverige stiger och är uppe på 9,4 procent. Men enligt Tyas mätningar är det många åkerier som vill anställa fler.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.