Nyckelkaos och övertid i Stockholms sophämtning
Renhållning. Sophämtningen i Stockholm har svårt att repa sig efter sopkonflikt, massuppsägningar och entreprenörsbyten. Arbetarna som fortfarande kör säger att det är kaos bland nycklar, överfullt i soprummen och många timmars övertid.
Från och med den 1 oktober delar Reno Norden och Suez på all hämtning av hushållsavfall i Stockholm. Reno Norden hämtar sopor i sju områden och Suez i fyra. Efter den sopkonflikten i somras sa ett flertal av sopgubbarna upp sig. De flesta av miljöarbetarna på Liselotte Lööf valde också att sluta som sopgubbar istället för att gå över till Reno Norden eller Suez.
Transportarbetaren har åkt runt i Stockholm och träffat nya och gamla sopgubbar. De pratar gärna om hur vardagen ser ut. Men på grund av den hårda stämningen efter sommarens konflikt väljer de alla att inte ställa upp med namn eller bild.
En sopgubbe som hämtar sopor för Reno Norden i en del av Stockholm säger att det funkar bra för honom. Han kör kvar i sin gamla trakt. Han har jobbat som miljöarbetare i Stockholm i sju år. Hans lön har gått ner lite och landar på ungefär 35 000 kronor i månaden. Eftersom han hamnar under brytpunkten för statlig skatt, säger han sig inte känna av lönesänkningen särskilt mycket. Renhållaren delar bilen med en kollega som är ny på jobbet men har c-körkort, kollegan har gått in på 29 500 kronor. Arbetstiden har gått upp lite.
– Jag jobbar 27 timmar i veckan nu, det är inte mycket att gnälla om, säger sopgubben.
Konflikten i somras drog i gång på grund av en nyckelinventering som inleddes efter påbud från Stockholm Vatten och Avfall, det kommunala bolag som upphandlar sophämtning.
– Vi har ganska bra koll på nycklarna i de gamla Reno Norden-trakterna. Men jag tror att det är svårare för dem som jobbar i Liselott Lööfs trakter.
Miljöarbetaren säger att han blev kvar eftersom han inte hade råd att säga upp sig.
– Som tur var hade jag semester när strejken började. Annars hade jag nog också stått där. Men jag tror nog att många ångrar sig att de har slutat nu. Ungefär 20 gubbar har kommit tillbaka och fler har sökt jobb igen.
Sopgubben berättar att det är mycket starka känslor och åsikter från gamla arbetskamrater och från arbetsgivaren.
– Men egentligen är det inte något annat än upphandlingssystemets fel, säger han.
För honom har personalomsättningen varit det stora bekymret.
– Det är svårt att få tag i bra folk. Jag har haft tio olika personer med mig i bilen. Men jag har sagt till cheferna när det inte har funkat.
Han berättar att arbetsdagen är lång för många av de mindre rutinerade kollegorna.
– Förra måndagen när jag kom in klockan fyra var det bara 9 av ungefär 60 bilar inne.
I en annan del av Stockholm pratar vi med en egenföretagare som jobbar för Reno Norden. Han kör i en bil bakom en sopbil, i en av Liselotte Lööfs gamla trakter, för att hjälpa gubbarna i bilen att tömma soprummen så fort som möjlig.
– Det är fullt överallt, säger han till en man som klagar på att just hans soprum är fullt.
Företagaren börjar fem på morgonen och jobbar till sent på kvällen. Efter halva dagen brukar sopgubbarna i bilen bytas ut.
Förra veckan gick Stockholm Vatten och Avlopp ut och hävdade att det är oordning bland nycklarna och att avfall därför inte hämtats som det ska. Konsulten delar den bilden och menar också att flera kafé- och restaurangägare försökt fortsätta betala vid sidan av för att hämta avfall.
– En restaurangägare hade kontrakt för en sopsäck i veckan men vi hämtade flera kärl om dagen.
I ännu en annan del av Stockholm kliver tre yngre män ut ur en sopbil.
Också de kör i en av Liselotte Lööfs gamla trakter. Han som har kört längst började någon gång i våras. Han känner inte igen sig i bilden av att restaurang- och kaféägare vill betala svart för sophämtning. Däremot har också de fått nycklarna i oordning och att vissa soprum har varit överfulla. Han förstår att gamla sopgubbar är frustrerade, men:
– Jag förstår inte varför de ska ge sig på oss. Det är inte vi som jobbar som är ansvariga för att deras företag förlorade budgivningen.
Också han vittnar om att det är svårt att få tag i folk. De är tre gubbar i bilen och bara en av dem har c-körkort.
– Jag har haft fem-sex olika personer med mig, men det är inte alla som klarar jobbet. Det är inte jättesvårt, men man måste kunna ta instruktioner, säger han.
Att många saknar rutin och att det är svårt med nycklarna gör att dagarna blir långa.
– Förra veckan jobbade vi 20 timmar övertid, den här veckan är vi redan uppe i sex timmar, och då är det bara tisdag!