Organisering

Nye Transportbasen tillbakavisar kritiken

Organisering. Transports tillförordnande ordförande Markus Pettersson och organisationssekreterare Matts Haglund får ta del av artikeln om Danny Palm. Hur ser de på uppgifterna?

– Det är nog min uppfattning att det inte är sant. Hade det varit det, är det så klart allvarligt, säger Markus Pettersson.

Transportarbetaren träffar Markus Pettersson och Matts Haglund med en bandspelare på bordet. Haglund tar spontant upp Dannys Palm beskrivning av pressen Danny känt under organiseringsarbetet.

– Det är nog många som känner press, att man ska leverera. Att det finns ett mål, säger Matts Haglund.

I övrigt blir det bara Markus Pettersson som går i svaromål.

Om Dannys beskrivning är korrekt: Det vill säga att organiserarna via ledningen upprepade gånger fått höra att Lars Lindgren lägger ner verksamheten, om organiserarna inte presterar tillräckligt bra…

– Det får Danny Palm stå för. Det finns ett antal kongressmotioner om organiseringsarbetet. En del av dem bygger på att verksamheten ska läggas ner. Det är inget konstigt om det blir oro.

Danny uppger att organiserarna suttit på Bommersvik och gått igenom avdelning för avdelning, kongressombud för kongressombud, för att kartlägga motståndet mot Lars Lindgren. Hur ser du som på det?

– Det är en hypotetisk fråga. Har du pratat med dem som var på konferensen? De får väl redogöra för sin bild.

Om det ändå är sant? Är det okej kartlägga enskilda personer inför en kongress på det sättet?

– Alla i det här förbundet diskuterar en massa olika frågor på en massa olika konferenser. Exakt hur man gör det har jag ingen aning om. Man får väl fråga människor om vad de tycker och tänker.

– Jag får jättemycket frågor om än den ena än det andra, tredje eller fjärde. Alla har åsikter i det här förbundet. Och det är det som samlar ihop och blir ett förbund.

Om vi ändå, hypotetiskt, utgår från att Danny Palms beskrivning från Bommersvik är korrekt, hur ser du…

– Vi kan inte ha en hypotetisk diskussion. Antingen har det hänt något, då kan vi kommentera det. Vi kan ju inte hypotetiskt diskutera att det fanns en annan konferens samtidigt som gjorde exakt samma sak, på något annat håll. Hypotetiskt.

Du och Matts Haglund höll i två pass på Bommersvik. Enligt Danny Palm handlade de också om maktkampen i förbundet. Kommentar?

– Jag kom till Bommersvik efter en förfrågan från organisatörsgänget. De hade frågor om hur ledningen såg på massa olika saker. Den primära frågan var utmaningar framåt, hur vi ska bygga ett starkt förbund.

– Den andra frågan var precis den samma som diskuterats i förbundet i två år nu. Alltså, finns det stadgehinder? Vad händer om man väljer någon som har en förmånsbaserad pension? Vad blir konsekvenserna av det? Då svarade jag samma sak som jag gjort tidigare. Att jag anser att det är en väldigt olämplig åtgärd. Den linjen har jag hållit internt hela tiden.

– Den tredje frågan som diskuterades var alla läckor i förbundet. Framför allt detta att någon gjort dataintrång på förbundskontoret. Plockat bilder ur en dator som sedan publicerades i Transportarbetaren. Hur fan det kan gå till så? Att bilder hämtas som sedan publiceras i vår egen tidning.

– Det blev också en diskussion om ett öppet brev som skrevs av ett antal avdelningar. Brev som spreds externt för att påverka förbundsstyrelsen.

Är det något annat du vill kommentera i Danny Palms berättelse?

– Jag tänker att bilden som Danny ger sammanfaller med bilden som hans avdelning verkar ha. I någon slags reaktion på det som hänt i förbundet den sista tiden. Det är bara väldigt tråkigt att man känner så här. Om man nu känner så. Det är väldigt synd.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.