Organisering

Nye Transportbasen tillbakavisar kritiken

Organisering. Transports tillförordnande ordförande Markus Pettersson och organisationssekreterare Matts Haglund får ta del av artikeln om Danny Palm. Hur ser de på uppgifterna?

– Det är nog min uppfattning att det inte är sant. Hade det varit det, är det så klart allvarligt, säger Markus Pettersson.

Transportarbetaren träffar Markus Pettersson och Matts Haglund med en bandspelare på bordet. Haglund tar spontant upp Dannys Palm beskrivning av pressen Danny känt under organiseringsarbetet.

– Det är nog många som känner press, att man ska leverera. Att det finns ett mål, säger Matts Haglund.

I övrigt blir det bara Markus Pettersson som går i svaromål.

Om Dannys beskrivning är korrekt: Det vill säga att organiserarna via ledningen upprepade gånger fått höra att Lars Lindgren lägger ner verksamheten, om organiserarna inte presterar tillräckligt bra…

– Det får Danny Palm stå för. Det finns ett antal kongressmotioner om organiseringsarbetet. En del av dem bygger på att verksamheten ska läggas ner. Det är inget konstigt om det blir oro.

Danny uppger att organiserarna suttit på Bommersvik och gått igenom avdelning för avdelning, kongressombud för kongressombud, för att kartlägga motståndet mot Lars Lindgren. Hur ser du som på det?

– Det är en hypotetisk fråga. Har du pratat med dem som var på konferensen? De får väl redogöra för sin bild.

Om det ändå är sant? Är det okej kartlägga enskilda personer inför en kongress på det sättet?

– Alla i det här förbundet diskuterar en massa olika frågor på en massa olika konferenser. Exakt hur man gör det har jag ingen aning om. Man får väl fråga människor om vad de tycker och tänker.

– Jag får jättemycket frågor om än den ena än det andra, tredje eller fjärde. Alla har åsikter i det här förbundet. Och det är det som samlar ihop och blir ett förbund.

Om vi ändå, hypotetiskt, utgår från att Danny Palms beskrivning från Bommersvik är korrekt, hur ser du…

– Vi kan inte ha en hypotetisk diskussion. Antingen har det hänt något, då kan vi kommentera det. Vi kan ju inte hypotetiskt diskutera att det fanns en annan konferens samtidigt som gjorde exakt samma sak, på något annat håll. Hypotetiskt.

Du och Matts Haglund höll i två pass på Bommersvik. Enligt Danny Palm handlade de också om maktkampen i förbundet. Kommentar?

– Jag kom till Bommersvik efter en förfrågan från organisatörsgänget. De hade frågor om hur ledningen såg på massa olika saker. Den primära frågan var utmaningar framåt, hur vi ska bygga ett starkt förbund.

– Den andra frågan var precis den samma som diskuterats i förbundet i två år nu. Alltså, finns det stadgehinder? Vad händer om man väljer någon som har en förmånsbaserad pension? Vad blir konsekvenserna av det? Då svarade jag samma sak som jag gjort tidigare. Att jag anser att det är en väldigt olämplig åtgärd. Den linjen har jag hållit internt hela tiden.

– Den tredje frågan som diskuterades var alla läckor i förbundet. Framför allt detta att någon gjort dataintrång på förbundskontoret. Plockat bilder ur en dator som sedan publicerades i Transportarbetaren. Hur fan det kan gå till så? Att bilder hämtas som sedan publiceras i vår egen tidning.

– Det blev också en diskussion om ett öppet brev som skrevs av ett antal avdelningar. Brev som spreds externt för att påverka förbundsstyrelsen.

Är det något annat du vill kommentera i Danny Palms berättelse?

– Jag tänker att bilden som Danny ger sammanfaller med bilden som hans avdelning verkar ha. I någon slags reaktion på det som hänt i förbundet den sista tiden. Det är bara väldigt tråkigt att man känner så här. Om man nu känner så. Det är väldigt synd.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.