Tidspress. Högre krav på inhyrda. Oro för att inte få stanna på uppdraget. Både bemanningsanställda och facket har förklaringar till att branschen är olycksdrabbad. – Jättebra att Arbetsmiljöverket ska göra en drive, säger Jonas Lagemyr, anställd på ett bemanningsföretag, men med fast placering på Hallsbergsterminalen.
Det slovakiska bolaget Bring trucking struntar i att anmäla sina chaufförer i Jönköping i registret för utstationerad arbetskraft. Men Arbetsmiljöverket utreder inte ärendet. Det är alldeles för svårt i det här fallet. – Ja, dessvärre är det så, säger juristen Heidi Wiik.
Arbetsmiljön för bemanningsanställda ska hårdgranskas igen. När Arbetsmiljöverket gjorde sin senaste drive krävde myndigheten över 1 000 förbättringar på företagen. I höst ska 400 företag inspekteras.
Räddningsförsöket av Nävertorp specialtransporter fortsätter. Tingsrätten i Nyköping gav i dag klartecken för fortsatt rekonstruktion – som är alternativet till konkurs för ett företag som inte kan betala sina skulder.
Färdtjänst.
Nävertorp specialtransporter har släppt färdtjänsten i Gnesta och Trosa. Bolagets underentreprenör har i stället fått eget avtal med kommunerna och landstinget. Samtidigt pågår rekonstruktionen av Nävertorp. Ett möte i dag pekar mot att Skatteverket kommer att avskriva skulder – och att företaget kommer att överleva.
Professor Lars Berglund får mothugg. Skogsråvaror kan användas till biobränsle utan att den viktiga cellulosan förbrukas. Det konstaterar Sven Löchen, vd för ett nystartat företag i branschen.
Lastbilar stannas och står stilla på motorvägarna. Trafikpolisen i väst larmar om ett nytt, livsfarligt fenomen. Sedan i februari har 78 tunga fordon rapporterats för att ha parkerats på motorvägarna runt Göteborg.
Huvudskyddsombudet krävde dubbelbemanning för ordningsvakterna på akuten i Malmö. Det ledde till att sjukhuset överväger om väktare skulle vara bättre för att sänka hotnivån.
Lönesänkning med 500 kronor kom som ett brev på posten. 60 terminalarbetare i Örebro fick beskedet efter en förhandling där Transport motsatte sig förändringen.
En tjänsteman vid transportföretaget DHL:s kontor i Solna tvingades acceptera sänkt lön med 6 000 kronor i månaden när han omplacerades. Helt okej, förklarade Arbetsdomstolen i sitt domskäl.
Deltidsanställda som också stämplar ska få bättre a-kassa. De ska kunna få ersättning i upp till 60 veckor medan de söker jobb. I den kommande statsbudgeten finns pengar avsatta till förbättringen, erfar tidningen Arbetet.
Arbetsgivarna i taxibranschen behöver helgen på sig för att gå igenom Transports bud i löneförhandlingarna. Facket räknar med en ny kontakt i början av veckan.
Vi sitter som i ett akvarium bakom upphissade glasrutor. Utanför: ett ofantligt myller av människor – uppslukade av mobiler, reklamblad och budskapen från hundratals böneutropare. Vi är i en tusenårig stad, byggd för hästkärror.
Chaufförer. Här har ni framtiden: Hampus, Cassandra och Emelie. Till våren är de färdiga lastbilschaufförer och kommer kunna välja och vraka bland jobben. För branschen skriker efter folk. Staten satsar många miljoner för att råda bot på förarbristen. Men pengar är långt ifrån hela lösningen.