2014 – ett kongressår för världens transportarbetare

Under 2014 kommer Transport att delta i flera internationella fackliga kongresser. Den 22–23 maj samlas nordens transportarbetare i Malmö och i augusti håller den globala federationen, ITF, kongress i Bulgariens huvudstad, Sofia.

Protester för bättre villkor i flera länder

Runt om i Europa har det hållits manifestationer för schysta villkor på vägarna under lördagen. Transportarbetarens reporter följde med demonstrationståget genom Stockholm.

Transportbasen vill ha bred idédebatt inom S

– Jag efterlyser en bred diskussion inom arbetarrörelsen om hur vi ska uppnå politisk, social och ekonomisk rättvisa. Helt enkelt hur politiken ska återfå makten över finanskapitalet. Den salvan avlossade Transports ordförande Lars Lindgren vid sitt förstamajtal i Ånge.

I dag hedras alla som förolyckas i arbetet

I dag infaller den årliga Världsarbetsmiljödagen då fackliga organisationer runt om i världen hedrar dem som omkommit på jobbet. I Sverige hör transportarbetare till de värst drabbade.

Åkeri får betala 300 000 kronor för arbetsmiljöbrott

En anställd på Sten Olofssons Åkeri AB fick frätskador efter att han fått stövlarna fulla med lut. Företaget anser att den anställde inte följt säkerhetsinstruktionerna men döms nu för arbetsmiljöbrott och att betala en företagsbot på 300 000 kronor.

Bidragsjobbare – en guldgruva för bemanningsbolagen

Samhället har infört lönebidrag för att människor med arbetshandikapp ska kunna få anpassade jobb. Nu kan Transportarbetaren berätta att bemanningsföretag hyr ut lönebidragare till fullt pris, utan att kundföretagen ens får reda på att de inhyrda har bidrag från samhället. – Hur ska de då kunna ge de stödinsatser som lönebidraget kräver, undrar lokala ombudsmannen Ali Shibl på Transports avdelning i Helsingborg.

Fall – vanligaste allvarliga arbetsplatsolyckan

Fallolyckor är den vanligaste allvarliga olyckan på svenska arbetsplatser. Hårdast drabbade är åldersgruppen 56-64 år och yrkeschaufför hör till ett de mest utsatta yrkena. Det visar en ny rapport från AFA Försäkringar.

Ensam i Västra hamnen

När Malmö somnat går Omar Berkane upp. Han trivs med sitt nattjobb som tidningsbud. Det är fritt, meditativt, och man hinner läsa hela tidningen!

Uppsökeri bland utländska chaufförer

Transports uppsökerivecka är i full gång och i Jönköping får även de utländska chaufförerna besök av fackets representanter. Och nu vill de rumänska chaufförerna organisera sig. – Vi ska hjälpa dem att gå med i rumänska Transport, säger Tommy Jonsson, ombudsman i avdelning 20.

Ex-Sped förlorade tvist om arbetsgivaravgifter

Malmöåkeriet Ex-Sped krävs på över fem miljoner kronor i arbetsgivaravgifter, efter en färsk dom i Kammarrätten. Bakgrunden är en segdragen tvist om chaufförernas anställningar. Fanns de i åkeriet eller i det danska "bemanningsföretaget" Staff Road? För Skatteverket kommer domen sent. Ex-Sped är på väg att likvideras, efter att bolagets huvudägare, Lars-Erik Fritze, avlidit.

Se upp det är tisdag!

Varje dag skadas i snitt 135 personer så allvarligt på sin arbetsplats att de måste till sjukhus. Yrkesförare bör se upp lite extra och allra farligast är det på tisdagar strax efter kl 14. Åtminstone enligt statistiken.

Nätmobbare konfronteras i TV3

Lastbilschauffören Lina Shavon, som Transportarbetaren skrev om tidigare i år, har blivit hatad och hotad på nätet. I kväll uppmärksammar TV3-programmet ”Trolljägarna” fallet och konfronterar en av nätmobbarna.

”Sluta gulla med utländska chaufförer”

Darko Kmet är lastbilschaufför och bor i Marieholm. Han pratar perfekt skånska efter mer än 40 år i Sverige. Nu är Darko förbannad på Transportarbetaren. – Ni skriver en massa om utländska chaufförer! Att man ska tycka synd om dem. Det skitsnack, det är svenska chaufförer det är synd om, mullrar han.

De polska förarna får ta smällen på egen hand

Vilket ansvar har Andreassons, om åkeriets polska chaufförer i slutänden åker på kännbara skattesmällar? – Det har jag ingen åsikt om i nuläget. Först vill vi se vad förvaltningsrätten kommer fram till, säger åkeriets marknadschef Karl-Erik Andreasson.

Utländska förare krävs på skatt i Sverige

Skatteverket upptaxerar hundratals polska och baltiska chaufförer som kört som egenföretagare i Sverige. Förarna har jobbat för svenska åkerier, bland annat Andreassons i Veddige och Gisslén Transport och Logistik. – Både förare och åkerier måste bli klara över vilka regler som gäller, säger Inger Herding, samordnare på Skatteverket.