Åkeri.
Chaufförernas yrkeskompetensbevis (YKB) hänger i luften. I väntan på besked från EU:s politiker om eventuell dispens från kraven på fortbildning ställer Sveriges åkeriföretag nu in alla sina YKB-kurser fram till julafton.
Bevakning.
Avtalsförhandlingarna är i gång för anställda i bevakningsbranschen. Retroaktiv betalning är ett starkt krav från många medlemmar.
– Det är fullt förståeligt. Men med den normering som nu gäller i LO satsar vi hellre på en lösning som ger mer pengar i plånboken, totalt sett, säger Tommy Wreeth, ordförande och förhandlingschef i Transport.
Åkeri mfl.
Efter två dagars förhandlingar för anställda inom åkeri/terminal och renhållning är parterna inte nära nya löneavtal.
– Jag är faktiskt bekymrad över hur trögt det går. Vi är i ett läge där vi måste öka trycket på arbetsgivarna, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.
Miljöarbete.
Första förhandlingsdagen gav som väntat inget nytt löneavtal för landets miljöarbetare. Men redan i morgon, tisdag, återupptas överläggningarna.
– Vi står fortfarande en rejäl bit från varandra. Hetast diskussion blev det om vårt krav på en förlängning av lönetrappan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.
Miljöarbete.
Under måndagen går Transport in i avtalsrörelsen med ytterligare en yrkesgrupp, miljöarbetarna.
– Precis som på åkeri- och terminalområdet prioriterar vi tryggheten i jobbet. Det är inte ovanligt med allvarliga hot mot våra medlemmar, säger Joakim Guttman, central ombudsman i Transport.
Åkeri och terminal.
Fack och arbetsgivare pausar nu förhandlingarna om nytt avtal för Transports största yrkesgrupp, chaufförer och terminalarbetare.
– Vi fortsätter nästa vecka. Fredagens förhandlingar var mer konstruktiva än gårdagens. Arbetsgivarna har insett att man måste komma upp ur skyttegraven, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.
(UPPDATERAD) Åkeri.
Chaufförer och åkare trycker på för dispensregler kring fortbildning och yrkeskompetensbevis, YKB när pandemin slagit till i en andra våg. Nu kommer svar från infrastrukturdepartementet.
Åkeri.
Pandemins andra våg skapar oro och krav på åtgärder kring åkeriförarnas yrkeskompetensbevis (YKB). I en skrivelse kräver arbetsgivarorganisationen Transportföretagen att regeringen ska vända sig till EU-kommissionen för ny dispens från kraven på fortbildning.
Taxi.
I storstäderna, främst Stockholm, fortsätter taxiföretag att ta in förare från länder utanför EU – trots att corona har slagit extremt hårt mot taxibranschen. Bara i Stockholm har Transport fått 21 ansökningar sedan pandemiutbrottet i mars.
Åkeri och terminal.
På seneftermiddagen avbröts förhandlingarna om ett nytt avtal för åkerichaufförer och terminalarbetare. De återupptas i morgon, fredag.
– Det går trögt, men det brukar det ju göra första dagen, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.
Åkeri.
Pandemin växer i en andra våg. Samtidigt stiger oron bland yrkesförare med yrkeskompetensbevis (YKB) som snart löper ut att de ska smittas i skolsalar.
– Min kompis ska på kurs i helgen och är så stressad att han mår illa, säger Freddy Welle.
Åkeri och terminal.
Nu startar Transport avtalsrörelsen på allvar. Under torsdagen möter de fackliga förhandlarna Biltrafikens Arbetsgivareförbund för en första rond om villkoren för åkerichaufförer och terminalarbetare.
Flytt.
Flyttfirman som opererar under namnet "Orkar inte" lever vidare, trots avslöjanden om svartarbete, skattefiffel och två konkurser. I dag hävdar huvudmannen att flyttjobben bedrivs via en enskild firma. En restaurangrörelse som inte redovisat en krona i arbetsgivaravgifter det senaste kvartalet.
Arbetsmiljö.
Kyla och blåst gör arbetsmiljön allt sämre. På Gotland bemannar ägare till öns största taxibolag tälten där coronatester görs. I går möttes fack, personal och arbetsgivare för att diskutera problemen.
Hamn.
Transport vann striden om surrningsjobben på två båtar från rederiet CLDN, som anlöper Göteborgs ro/ro-terminal.
– Hamnarbetarna har alltid skött surrningen tidigare. Men i våras fick vi släppa jobbet tillfälligt. Sedan blev det tjafs, men nu är det klart att vi får tillbaka surrningen vid årsskiftet, säger Lars Nydén, facklig förtroendeman i Transport.