Nytt avtal bäddar för mer jobb till hamnarbetarna

Hamn. Nästa vecka inleder Transport en kampanj i hamnarna. Målet är att mer av surrningsarbetet på fartygen ska utföras av stuveriarbetare, inte av sjömän. – Att jobbet tillhör hamnarbetarna förtydligades i ett internationellt avtal som skrevs förra året, säger Transports internationella chef, Peter Lövkvist.

Säkring av gods är en viktig uppgift på båtar – oavsett om de fraktar containrar, trailers eller lösa virkespaket.

Vem som ska göra jobbet var länge en stridsfråga. Det är sjömännen ombord, ansåg många rederier. Nej, sa facken som menade att sjömännen behöver vila och ledig tid under hamnuppehållen.

På papperet segrade den fackliga linjen och ansvaret reglerades i ett avtal mellan det globala transportfacket, ITF, och redarna.

– Fast avtalet var luddigt och det fick aldrig ordentligt genomslag, säger Peter Lövkvist, som själv ingått i den delegation som tog upp nya förhandlingar med redarnas internationella förhandlingsorganisation, JNG.

Resultatet blev ett nytt avtal i februari 2018, med en starkare skrivning.

Det är nu klart att lastsäkringen ska utföras av stuveriarbetare. Fast i delar av världen, bland annat Norden, fick parterna en frist fram till den 1 januari 2020 innan avtalet börjar gälla.

– Det var för att vissa rederier är bundna av avtal som reglerade surrningsansvaret, förtydligar Peter Lövkvist.

Transport startar nu en uppsökande verksamhet i hamnarna. Syftet är förmå stuveribolagen och hamnarbetarna att kräva sin rätt till surrningsarbetet.

– Ännu vet vi riktigt inte hur våra krav kommer att bemötas. Hittills har vi fått en del positiva reaktioner när vi argumenterar för att ta tillbaka surrningsjobben. När avtalet var klart för två år sedan gjorde vi också en informationssatsning. Då var intresset ganska ljumt, säger Peter Lövkvist.

Han anser att avtalet borde innebära en win-win-situation för hamnarna. Stuveriarbetarna får ökad sysselsättning och stuveribolagen kan ta betalt av rederierna för surrningstjänsterna.

Hur mycket av lastsäkringen utförs i dag av sjömän, i stället för av hamnarbetare som det var tänkt?

Peter Lövkvist säger:

– Det finns hamnar, exempelvis APM-terminals i Göteborg, där hamnarbetarna utför arbetet på stora båtar. Men på mindre är det oftast sjömän. Majoriteten av surrningsarbetet utförs tyvärr inte av hamnarbetare.

Vid sidan av lobbyarbetet i hamnarna skickar Transport sex personer på kurs i Antwerpen. De ska utbildas till instruktörer i godssäkring.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Jag är en inventarie i Skärnäs hamn, har snart varit fast anställd i 25 år. Så jag ska få en guldklocka! Jag kom säkert hit som baby i vagn också, med mamma och pappa”, säger Linda Gröning.

Gladiatorn i Skärnäs hamn

Hamn. 18 år gammal började Linda Gröning som ”extring” i Skärnäs hamn. Då hade hon redan sommarjobbat och städat där ett par år. Annars är Linda mest känd som Gladiatorvinnare. Hennes, sambons och döttrarnas fritid går i träningens tecken.

Hasse är i hamn men blickar framåt

Mötet. Hans Wahlström avgick som Transports ledare med pension, för att han fyllt 60 år, och fick lämna ordförandeposten för Gävle hamn när han fyllt 80. Tidigare förbundsordföranden nämner åldersdiskriminering. Men talar mer om framtiden, om facklig-politisk samverkan, om förhandlingar, Förbundet och Gefle Stuveris historia.

Transportarbetarens logga

Transport driver på för besked om arbete i hamnar

Hamn. Transport vill ha ett kraftfullt ställningstagande från regeringen om hur ryska fartyg ska hanteras i svenska hamnar. Nästa vecka ska förbundsstyrelsen ha möte – kommer inget besked kan blockad bli aktuellt.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.