Nytt avtal bäddar för mer jobb till hamnarbetarna
Hamn. Nästa vecka inleder Transport en kampanj i hamnarna. Målet är att mer av surrningsarbetet på fartygen ska utföras av stuveriarbetare, inte av sjömän. – Att jobbet tillhör hamnarbetarna förtydligades i ett internationellt avtal som skrevs förra året, säger Transports internationella chef, Peter Lövkvist.
Säkring av gods är en viktig uppgift på båtar – oavsett om de fraktar containrar, trailers eller lösa virkespaket.
Vem som ska göra jobbet var länge en stridsfråga. Det är sjömännen ombord, ansåg många rederier. Nej, sa facken som menade att sjömännen behöver vila och ledig tid under hamnuppehållen.
På papperet segrade den fackliga linjen och ansvaret reglerades i ett avtal mellan det globala transportfacket, ITF, och redarna.
– Fast avtalet var luddigt och det fick aldrig ordentligt genomslag, säger Peter Lövkvist, som själv ingått i den delegation som tog upp nya förhandlingar med redarnas internationella förhandlingsorganisation, JNG.
Resultatet blev ett nytt avtal i februari 2018, med en starkare skrivning.
Det är nu klart att lastsäkringen ska utföras av stuveriarbetare. Fast i delar av världen, bland annat Norden, fick parterna en frist fram till den 1 januari 2020 innan avtalet börjar gälla.
– Det var för att vissa rederier är bundna av avtal som reglerade surrningsansvaret, förtydligar Peter Lövkvist.
Transport startar nu en uppsökande verksamhet i hamnarna. Syftet är förmå stuveribolagen och hamnarbetarna att kräva sin rätt till surrningsarbetet.
– Ännu vet vi riktigt inte hur våra krav kommer att bemötas. Hittills har vi fått en del positiva reaktioner när vi argumenterar för att ta tillbaka surrningsjobben. När avtalet var klart för två år sedan gjorde vi också en informationssatsning. Då var intresset ganska ljumt, säger Peter Lövkvist.
Han anser att avtalet borde innebära en win-win-situation för hamnarna. Stuveriarbetarna får ökad sysselsättning och stuveribolagen kan ta betalt av rederierna för surrningstjänsterna.
Hur mycket av lastsäkringen utförs i dag av sjömän, i stället för av hamnarbetare som det var tänkt?
Peter Lövkvist säger:
– Det finns hamnar, exempelvis APM-terminals i Göteborg, där hamnarbetarna utför arbetet på stora båtar. Men på mindre är det oftast sjömän. Majoriteten av surrningsarbetet utförs tyvärr inte av hamnarbetare.
Vid sidan av lobbyarbetet i hamnarna skickar Transport sex personer på kurs i Antwerpen. De ska utbildas till instruktörer i godssäkring.