Nytt avtal dröjer
Förhandlingarna om ett nytt avtal för chaufförer och terminalarbetare har gått in på sin andra dag. Vid lunchtid var Transports förhandlare på väg in till Biltrafikens Arbetsgivareförbund, BA, för ännu en rond. – Det går som vanligt ungefär. Segt. Men så småningom brukar det komma en ketchupeffekt, säger Transportbasen Lars Lindgren.
Till avtalsmatchen har Transport kallat in en förhandlingsdelegation som består av omkring 20 personer, från hela landet.
Som nyvald förbundsordförande lanserade Lars Lindgren idén att fack och arbetsgivare skulle mötas vid förhandlingsbordet, med hela sina delegationer. Det visade sig bli svårhanterligt och parterna har återgått till en ordning där man möts öga mot öga med ett fåtal personer.
I praktiken innebär det att Lars Lindgren, förbundsjurist Marcel Carlstedt och åkeriombudsman Ulf Persson med jämna mellanrum går i klinch med BA:s ledning. Buden som utbyts bakom stängda dörrar diskuterats sedan ingående i de stora delegationerna, som väntar i separata rum.
I går avbröts förhandlingarna klockan 21:30. Hur går det?
Lars Lindgren säger:
– Jag vill inte kommentera enskilda detaljer. Det finns en del idéer i luften som känns spännande. Om vi ska gå med på ett längre avtal, exempelvis tre år, måste vi få något rejält i utbyte.