Nytt avtal för hamnarbetarna
Stuveriarbetarna har fått ett nytt kollektivavtal. Den nya överenskommelsen ger 1592 kronor i lönepåslag på 31 månader.
Utgångsbudet från arbetsgivarparten Sveriges hamnar var ett 37 månader långt avtal. Men Transport ville ha 31 månader för att hamna i fas med förbundets andra kollektivavtal. Nu kommer merparten av Transports kollektivavtal att gå ut samtidigt. På så sätt får förbundet mer kraft i avtalsrörelsen.
– Dyker de upp principiella frågor som berör alla Transports yrkesgrupper så är det bra om avtalen löper ut samtidigt. Det är viktigt för solidariteten, säger Peter Winsten, central ombudsman för stuveriavtalet.
Avtalet börjar gälla den 1 september i år. Efter det dröjer det bara sju månader till nästa lönehöjning, den 1 april 2014. Att lönen räknas upp redan i vår var något som Transport också stred för i förhandlingarna.
I år handlade diskussionerna bara om avtalets längd och nivån på lönehöjningarna.
Arbetsgivarna kom inte med några krav på förändringar i avtalstexten.
2012 var läget ett helt annat. Tvistefrågan var makten över arbetstiden. Arbetsgivaren ville rucka på de regler som står i avtalet för att kunna styra arbetstiden friare. Transport sa blankt nej. Först efter en kortare konflikt enades parterna om ett ettårigt avtal.
Peter Winsten tror att det kan bero på det samarbete kring arbetstiden som parterna, Transport och Sveriges hamnar, nu inlett.
– Vi håller på att göra en exempelsamling för att visa på hur man kan hantera arbetstidsförläggning. Det har jag uppfattat som att de tycker är positivt.
Peter Winsten är nöjd över att frågan om arbetstid inte kom upp på förhandlingsbordet. Men missnöjd över att Sveriges hamnar inte vill gå med på lönehöjningar som överskrider nivån i industriavtalet, ”märket”, som tecknades i början av året.
– Motparten är fullständigt fastbundna i märket. Det ger oss inget manöverutrymme i förhandlingarna.
En annan fråga som legat Transport varmt om hjärtat är pensionsstiftelsen Portside. Stiftelsen bildades gemensamt av Transport och Sveriges hamnar för ett 15-tal år sedan och finns till för att utslitna hamnarbetare ska ha möjlighet att gå i tidigare pension. Inför avtalsförhandlingarna ville Transport få till en högre avsättning till Portside. Den frågan kommer dock lösas utanför avtalsförhandlingarna.