AVTAL 2023

Nytt avtal för taxi- och färdtjänstförare

Taxi. (UPPDATERAD) Taxistrejken är avblåst. Efter segdragna förhandlingar enades Transport och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i dag, onsdag, till slut om ett nytt avtal för landets taxi- färdtjänst- sjukrese- och skolbussförare.

Om arbetsgivare och fack inte kommit överens skulle strejk och blockad med stopp för bland annat övertid och inhyrd personal ha brutit ut den 4 september. Förbundsordförande Tommy Wreeth är lättad över att det nya avtalet är i hamn.

– Jag brukar vara återhållsam men för en gångs skull kan jag säga att avtalet är ganska bra, både för branschen och våra medlemmar. Vi är särskilt nöjda med garantilönen som i det nya avtalet blir den samma för hela landet, säger han.

– Den höjs med totalt 2 285 kronor, vilket motsvarar 10,58 procent. Så där kan man verkligen snacka om en låglönesatsning!

Taxiföraravtalet har två lönesystem, vilket komplicerat förhandlingarna. Dels månadslön, dels procentlön på inkört belopp, där garantilön utgår till förare som haft få körningar och låg förtjänst. Garantilönen har tidigare varit lite högre i Stockholm och lite lägre i övriga landet. Nästa år slås den ihop till en gemensam för hela landet.

Garantilönen höjs det första avtalsåret för Stockholms taxiförare med 515 kronor (22 337 kronor från och med 1 juli 23). För chaufförer i övriga landet blir höjningen 1 285 kronor (22 337 kronor).

2024 höjs garantilönen alltså till en gemensam på 23 337 kronor (från och med 1 augusti). En höjning med en tusenlapp. Hopslagningen innebär att förarna i huvudstaden får en lite lägre höjning och övriga landets chaufförer en högre.

Höjningarna innebär 134,24 kronor per inloggad/arbetad timme 2023 och 140,25 kronor per timme 2024.

Varför slår ni ihop garantilönerna till en?

– Frågan har länge varit aktuell och att skapa en gemensam var ett sätt att komma överens om höjningen, säger Tommy Wreeth.

I avtalet införs också det nya lönesteg för fyra eller fler år i yrket, som Transport kämpat för.

– Den nya lönetariffen innebär en lönehöjning på drygt 9 procent, säger Tommy Wreeth.

Det nya taxiföraravtalet löper över 26 månader, från och med den 1 juli 2023 till och med den 30 augusti 2025. Det innebär att nästa avtalsförhandlingar inte kommer att infalla under sommaren, något som krånglat till förhandlingarna tidigare med avbrott för semestrar. Eftersom det gamla avtalet löpte ut redan den 30 juni kommer lönehöjningen att betalas ut retroaktivt från och med den 1 juli. Allra senast ska förarna få sin lönehöjning med oktoberlönen, enligt dagens uppgörelse.

Så här blir de nya tarifferna (lönestegen):

Biträde. År 1: Höjning med 850 kronor, år 2: Höjning med 850 kronor.

Begynnelselön. År 1: 850 kronor, år 2: 875 kronor.

Två år i yrket. År 1: 1 100 kronor, år 2: 950 kronor.

Nya löneklassen, 4 år i yrket: År 1: 1 300 kronor, år 2: 1 080 kronor.

Genomgående är alltså en högre lönehöjning det första avtalsåret.

– För fyra år i yrket motsvarar höjningen 9 procent, säger Tommy Wreeth.

Han medger att lönehöjningen blir lite lägre i de lägre tarifferna med färre år i yrket.

– Men vi har nästan alla våra medlemmar i gruppen med fyra år eller fler i yrket, så därför riktar vi in oss på dem. Det följer samma princip som i Transport- och miljöavtalen och innebär att mer erfarenhet ska löna sig.

Parterna har också enats om att tillsätta två arbetsgrupper som ska jobba fram till nästa avtalsomgång. En ska titta på hur parterna kan ta fram gemensam lönestatistik, så att de är överens och inte behöver köra fast i olika uppgifter vid nästa avtalsrunda. Den andra arbetsgruppen ska ta sikte på framtidens taxi och hur parterna tillsammans kan jobba för en schystare taxibransch med bättre arbetsmiljö och upphandlingar som inte leder till osund konkurrens.

Hur gick det med kravet på att förarna ska få sina scheman två veckor innan de börjar gälla och rätt till rast efter fem timmar i stället för sex?

– De fick vi tyvärr inte gehör för den här gången, säger Tommy Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Orvar Stambert:
    1 september, 2023

    Hahaha, jag har arbetat flera år som färdtjänstförare och varken jag eller mina kollegor har fått något schema någonsin. Istället ringer växelns häsynslösa telefonister på kvällen från Kanarieöarna, efter avslutad arbetstid, och talar om för oss hur tidigt vi ska börja och var på kartan vi ska starta kommande morgon. De är chefens papegojor och han har alltid stoppat strumporna i öronen om man har några synpunkter.

  2. Peter Taleryd:
    30 augusti, 2023

    Vilket påslag blir det på månadslönerna??

Lästips:

Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

”Det är modernt slaveri” säger William Sadeek, taxichaufför sedan 30 år, om plattformsbolagens villkor.

Förare vittnar om usla löner och arbetsvillkor

Taxi. På Stockholms gator är det en vanlig syn med svarta taxibilar som står utanför de stora växlarna Cabonline och Taxi Stockholm. De kallas ibland för friåkare och plockar kunder från gatan. Många kör också för Uber och Bolt. Men inte William Sadeek som tycker att apparna betalar alldeles för dåligt.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.