Nytt avtal för taxi- och färdtjänstförare
Taxi. (UPPDATERAD) Taxistrejken är avblåst. Efter segdragna förhandlingar enades Transport och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i dag, onsdag, till slut om ett nytt avtal för landets taxi- färdtjänst- sjukrese- och skolbussförare.
Om arbetsgivare och fack inte kommit överens skulle strejk och blockad med stopp för bland annat övertid och inhyrd personal ha brutit ut den 4 september. Förbundsordförande Tommy Wreeth är lättad över att det nya avtalet är i hamn.
– Jag brukar vara återhållsam men för en gångs skull kan jag säga att avtalet är ganska bra, både för branschen och våra medlemmar. Vi är särskilt nöjda med garantilönen som i det nya avtalet blir den samma för hela landet, säger han.
– Den höjs med totalt 2 285 kronor, vilket motsvarar 10,58 procent. Så där kan man verkligen snacka om en låglönesatsning!
Taxiföraravtalet har två lönesystem, vilket komplicerat förhandlingarna. Dels månadslön, dels procentlön på inkört belopp, där garantilön utgår till förare som haft få körningar och låg förtjänst. Garantilönen har tidigare varit lite högre i Stockholm och lite lägre i övriga landet. Nästa år slås den ihop till en gemensam för hela landet.
Garantilönen höjs det första avtalsåret för Stockholms taxiförare med 515 kronor (22 337 kronor från och med 1 juli 23). För chaufförer i övriga landet blir höjningen 1 285 kronor (22 337 kronor).
2024 höjs garantilönen alltså till en gemensam på 23 337 kronor (från och med 1 augusti). En höjning med en tusenlapp. Hopslagningen innebär att förarna i huvudstaden får en lite lägre höjning och övriga landets chaufförer en högre.
Höjningarna innebär 134,24 kronor per inloggad/arbetad timme 2023 och 140,25 kronor per timme 2024.
Varför slår ni ihop garantilönerna till en?
– Frågan har länge varit aktuell och att skapa en gemensam var ett sätt att komma överens om höjningen, säger Tommy Wreeth.
I avtalet införs också det nya lönesteg för fyra eller fler år i yrket, som Transport kämpat för.
– Den nya lönetariffen innebär en lönehöjning på drygt 9 procent, säger Tommy Wreeth.
Det nya taxiföraravtalet löper över 26 månader, från och med den 1 juli 2023 till och med den 30 augusti 2025. Det innebär att nästa avtalsförhandlingar inte kommer att infalla under sommaren, något som krånglat till förhandlingarna tidigare med avbrott för semestrar. Eftersom det gamla avtalet löpte ut redan den 30 juni kommer lönehöjningen att betalas ut retroaktivt från och med den 1 juli. Allra senast ska förarna få sin lönehöjning med oktoberlönen, enligt dagens uppgörelse.
Så här blir de nya tarifferna (lönestegen):
Biträde. År 1: Höjning med 850 kronor, år 2: Höjning med 850 kronor.
Begynnelselön. År 1: 850 kronor, år 2: 875 kronor.
Två år i yrket. År 1: 1 100 kronor, år 2: 950 kronor.
Nya löneklassen, 4 år i yrket: År 1: 1 300 kronor, år 2: 1 080 kronor.
Genomgående är alltså en högre lönehöjning det första avtalsåret.
– För fyra år i yrket motsvarar höjningen 9 procent, säger Tommy Wreeth.
Han medger att lönehöjningen blir lite lägre i de lägre tarifferna med färre år i yrket.
– Men vi har nästan alla våra medlemmar i gruppen med fyra år eller fler i yrket, så därför riktar vi in oss på dem. Det följer samma princip som i Transport- och miljöavtalen och innebär att mer erfarenhet ska löna sig.
Parterna har också enats om att tillsätta två arbetsgrupper som ska jobba fram till nästa avtalsomgång. En ska titta på hur parterna kan ta fram gemensam lönestatistik, så att de är överens och inte behöver köra fast i olika uppgifter vid nästa avtalsrunda. Den andra arbetsgruppen ska ta sikte på framtidens taxi och hur parterna tillsammans kan jobba för en schystare taxibransch med bättre arbetsmiljö och upphandlingar som inte leder till osund konkurrens.
Hur gick det med kravet på att förarna ska få sina scheman två veckor innan de börjar gälla och rätt till rast efter fem timmar i stället för sex?
– De fick vi tyvärr inte gehör för den här gången, säger Tommy Wreeth.