Nytt avtal för taxiförarna – mot en sundare bransch
Taxi. Efter månader av förhandlingar har taxichaufförerna fått ett nytt avtal. – Uppgörelsen är ett genombrott. Taxiförare som kör renodlad färdtjänst och andra samhällsbetalda resor ska ha fast månadslön, inte ackord, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.
Vid 16-tiden på fredagseftermiddagen skrev Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund under ett treårigt föraravtal.
Uppgörelsen är historisk. Under många år har Transport slagits för att få bort regler som gjort att förarna tvingats köra gamla, sjuka, skolbarn och funktionshindrade på rakt ackord, så kallad procentlön.
– Nu har vi tagit ett första steg mot en rejäl förbättring av villkoren i branschen, säger Tommy Wreeth. Alla de tusentals förare som uteslutande kör upphandlad trafik, och som har minst två år i yrket, ska ha minst 23 239 kronor i fast månadslön. Tidigare har många tvingats jobba på löner ned mot 19 000 kronor.
Det finns ett par hakar. Regeln om fast månadslön börjar gälla den 1 december 2017 och omfattar bara kommunala upphandlingar som påbörjats efter detta datum.
Skälet är att bolagen inte ska tvingas betala ut en väsentligt högre lön än den som gällde när man la anbud och skrev kontrakt på samhällsbetald trafik.
Ett krux kan uppstå för chaufförer som kör färdtjänst både på gamla och nya kommunala kontrakt, samtidigt. Då gäller inte automatiskt kravet på att arbetsgivaren måste betala månadslön.
– Målet, säger Tommy Wreeth, är att fler och fler chaufförer ska få fast månadslön ju längre avtalet löper. Förhoppningen är också att fler chaufförer organiserar sig och säger nej till procentlön.
– Procentlönen förutsätter faktiskt att företag och chaufförer är överens, ifall den löneformen ska tillämpas. Så har det inte fungerat i praktiken. Det är företagen som ensidigt infört det raka ackordet.
Det nya föraravtalet innehåller flera andra förbättringar. En handlar om lönebeskeden. Två nya skrivningar är viktiga att komma ihåg:
- Av lönebeskedet ska det framgå all arbetad tid och frånvaro, samt betalda, obetalda och sparade semesterdagar.
- Vid avlöning med procent på det inkörda beloppet ska även inkört lönegrundande belopp redovisas.
Transports förhandlare Lars Mikaelsson säger:
– Under årens lopp har vi haft många tvister om arbetad tid och inloggad tid, enligt taxametern. Nu kan vi hänvisa till lönebeskedet.
Förbundsordförande Tommy Wreeth konstaterar att det krävdes många förhandlingsdagar och bitvis hårda duster innan uppgörelsen kunde skrivas under:
– Föraravtalet har varit det mest komplicerade att ro i land i avtalsrörelsen. Tonläget vid förhandlingsbordet har varit både högt och lågt. Men jag vill ändå ge arbetsgivarna en eloge. De har också velat ha en förändring som på sikt kan ge taxiföraryrket högre status.
Fakta om avtalet
Uppgörelsen gäller i tre år – från den 1 juli 2017 till den 30 juni 2020.
Retroaktiv lön från den 1 juli ska betalas ut senaste den 31 december 2017.
– Det är viktigt att medlemmar som slutat köra taxi eller bytt arbetsgivare under sensommaren eller hösten anmäler det till företaget senast den 30 november, annars går man miste om den retroaktiva lönen, påminner Transports förhandlare Lars Mikaelsson.
Chaufförer som kör på procentlön har rätt till en minsta garantilön, om intäkterna är skrala. Garantibeloppen höjs med totalt 6,5 procent under avtalsperioden. Höjningar sker i tre steg – först med 2,2 procent, sedan 2,0 procent och sista året med 2,3 procent.
För chaufförer som har rätt till fast månadslön enligt de nya bestämmelserna gäller:
Begynnelselön
- från den 1 december 2017: minst 22 758 kronor
- från den 1 juli 2018: minst 23 249 kronor
- från den 1 juli 2019: minst 23 824 kronor
Lön för chaufförer med minst två år i yrket:
- från den 1 december 2017: minst 23 239 kronor
- från den 1 juli 2018: minst 23 730 kronor
- från den 1 juli 2019: minst 24 305 kronor
Förare med månadslön har rätt till ob- och övertidsersättning. De tilläggen höjs också med 6,5 procent under de tre år som avtalet löper.