Avtalsrörelsen

Nytt avtal för taxiförarna – mot en sundare bransch

Taxi. Efter månader av förhandlingar har taxichaufförerna fått ett nytt avtal. – Uppgörelsen är ett genombrott. Taxiförare som kör renodlad färdtjänst och andra samhällsbetalda resor ska ha fast månadslön, inte ackord, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Vid 16-tiden på fredagseftermiddagen skrev Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund under ett treårigt föraravtal.

Uppgörelsen är historisk. Under många år har Transport slagits för att få bort regler som gjort att förarna tvingats köra gamla, sjuka, skolbarn och funktionshindrade på rakt ackord, så kallad procentlön.

– Nu har vi tagit ett första steg mot en rejäl förbättring av villkoren i branschen, säger Tommy Wreeth. Alla de tusentals förare som uteslutande kör upphandlad trafik, och som har minst två år i yrket, ska ha minst 23 239 kronor i fast månadslön. Tidigare har många tvingats jobba på löner ned mot 19 000 kronor.

Det finns ett par hakar. Regeln om fast månadslön börjar gälla den 1 december 2017 och omfattar bara kommunala upphandlingar som påbörjats efter detta datum.

Skälet är att bolagen inte ska tvingas betala ut en väsentligt högre lön än den som gällde när man la anbud och skrev kontrakt på samhällsbetald trafik.

Ett krux kan uppstå för chaufförer som kör färdtjänst både på gamla och nya kommunala kontrakt, samtidigt. Då gäller inte automatiskt kravet på att arbetsgivaren måste betala månadslön.

– Målet, säger Tommy Wreeth, är att fler och fler chaufförer ska få fast månadslön ju längre avtalet löper. Förhoppningen är också att fler chaufförer organiserar sig och säger nej till procentlön.

– Procentlönen förutsätter faktiskt att företag och chaufförer är överens, ifall den löneformen ska tillämpas. Så har det inte fungerat i praktiken. Det är företagen som ensidigt infört det raka ackordet.

Det nya föraravtalet innehåller flera andra förbättringar. En handlar om lönebeskeden. Två nya skrivningar är viktiga att komma ihåg:

  • Av lönebeskedet ska det framgå all arbetad tid och frånvaro, samt betalda, obetalda och sparade semesterdagar.
  • Vid avlöning med procent på det inkörda beloppet ska även inkört lönegrundande belopp redovisas.

Transports förhandlare Lars Mikaelsson säger:

– Under årens lopp har vi haft många tvister om arbetad tid och inloggad tid, enligt taxametern. Nu kan vi hänvisa till lönebeskedet.

Förbundsordförande Tommy Wreeth konstaterar att det krävdes många förhandlingsdagar och bitvis hårda duster innan uppgörelsen kunde skrivas under:

– Föraravtalet har varit det mest komplicerade att ro i land i avtalsrörelsen. Tonläget vid förhandlingsbordet har varit både högt och lågt. Men jag vill ändå ge arbetsgivarna en eloge. De har också velat ha en förändring som på sikt kan ge taxiföraryrket högre status.

Fakta om avtalet

Uppgörelsen gäller i tre år – från den 1 juli 2017 till den 30 juni 2020.

Retroaktiv lön från den 1 juli ska betalas ut senaste den 31 december 2017.

– Det är viktigt att medlemmar som slutat köra taxi eller bytt arbetsgivare under sensommaren eller hösten anmäler det till företaget senast den 30 november, annars går man miste om den retroaktiva lönen, påminner Transports förhandlare Lars Mikaelsson.

Chaufförer som kör på procentlön har rätt till en minsta garantilön, om intäkterna är skrala. Garantibeloppen höjs med totalt 6,5 procent under avtalsperioden. Höjningar sker i tre steg – först med 2,2 procent, sedan 2,0 procent och sista året med 2,3 procent.

För chaufförer som har rätt till fast månadslön enligt de nya bestämmelserna gäller:

Begynnelselön

  • från den 1 december 2017: minst 22 758 kronor
  • från den 1 juli 2018: minst 23 249 kronor
  • från den 1 juli 2019: minst 23 824 kronor

Lön för chaufförer med minst två år i yrket:

  • från den 1 december 2017: minst 23 239 kronor
  • från den 1 juli 2018: minst 23 730 kronor
  • från den 1 juli 2019: minst 24 305 kronor

Förare med månadslön har rätt till ob- och övertidsersättning. De tilläggen höjs också med 6,5 procent under de tre år som avtalet löper.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. jonas hellmer:
    11 januari, 2018

    skandal att ba och transport inte kan svara på vad timpenningen blir för timavlönade chaufförer.

  2. Lena Blomquist, red:
    30 oktober, 2017

    I morgon skriver vi mer om avtalet. Då blir detaljer och kommentarer.

  3. Torgny Vikström:
    29 oktober, 2017

    Gäller arbetstidsförkortning vid planerad och återkommande helgtjänstgöring?

  4. Søren H. Nicolaisen. TiD:
    29 oktober, 2017

    Det arbejder vi også for i Danmark. BRAVO Sverige!

  5. Mikke Lillman:
    29 oktober, 2017

    Låter för bra för att vara sant. Men jag hoppas verkligen. Man ska inte köra folk på ackord.

  6. Thorleif:
    28 oktober, 2017

    Övriga taxi chaufförer som kör blandade körningar vad gäller där.

  7. Stefan C:
    28 oktober, 2017

    Låter mycket bra. Skulle vi haft på min tid så har man sluppit å jaga livet ur sig på provisionkörningar och fått ett drägligare liv.

  8. Roger mattsson:
    27 oktober, 2017

    Äntligen börjar det likna ett avtal. Nu är det bara obligatoriska rasten efter 5tim.

Lästips:

Det är i Näringslivets hus som Transport och arbetsgivarorganisationen Transportföretagens olika branschförbund förhandlar om lönerna för bland andra lastbilschaufförer, taxiförare och flygarbetare.

Vem tjänar på att industrin sätter lönerna?

Avtal 2025. Transports Tommy Wreeth tycker att märket missgynnar förbundets medlemmar och ökar klyftorna. Varken LO eller arbetsgivarna håller med.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

”Det är modernt slaveri” säger William Sadeek, taxichaufför sedan 30 år, om plattformsbolagens villkor.

Förare vittnar om usla löner och arbetsvillkor

Taxi. På Stockholms gator är det en vanlig syn med svarta taxibilar som står utanför de stora växlarna Cabonline och Taxi Stockholm. De kallas ibland för friåkare och plockar kunder från gatan. Många kör också för Uber och Bolt. Men inte William Sadeek som tycker att apparna betalar alldeles för dåligt.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundberg-priset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.

Foto: Peter Fredriksson/Teknik i Väst Arvika

Första eldrivna sopbilen i Arvika

Miljö. Renhållningsavdelningens första eldrivna sopbil är nu på rull i Arvika, för att minska utsläppen av växthusgaser.

Flygplatskontrollanter strejkar i Tyskland

Bevakning/Flyg. Säkerhetspersonal på 13 flygplatser i Tyskland inledde under natten till den 10 mars en dygnslång ”varningsstrejk”. Facket Verdi kräver bland annat åttaprocentig löneökning och en begränsning av visstidsanställningar.

Transportare ute på kamp på terminaler

Fackligt arbete. Fokus ligger på terminaler på Transports kampdag den 5 mars. Hos Instabee i Bromma träffade folk från Stockholmsavdelningen terminalare och chaufförer.

DHL Express Italy undersöks för grovt skattefusk

Rättsfall. DHL i Italien skattefuskar för att kunna utnyttja billig arbetskraft. Det hävdar åklagarmyndigheten i Milano och den har beslagtagit en halv miljard kronor från företaget.

Månskära över Bromma, dag tre i Ramadan 2024.

Ramadan och arbete

Arbetsvillkor. Lördagen den 1 mars startar den muslimska fastemånaden ramadan. Jobbpass utan mat och dryck kan vara en utmaning, men för de allra flesta fungerar det bra att arbeta som vanligt.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.