Nytt avtal i hamn för stuveriarbetarna
Hamn. Landets omkring 3 000 stuveriarbetare är på väg att få ett nytt avtal. Efter bitvis hårda förhandlingar är Transport och Sveriges Hamnar överens om en uppgörelse som ger sammanlagt 1605 kronor i lönehöjning på 29 månader.
OBS! Detta är en äldre artikel och nytt avtal för hamn och stuveriarbetare tecknades 27 april 2023. Läs mer om det nya avtalet här.
– Vi blev klara sent på fredagskvällen och avtalet skrivs på först på lördag förmiddag. Men det är en formalitet. Vi får ett skapligt avtal, utan eftergifter till arbetsgivarna, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.
Det nya stuveriavtalet ryms inom det så kallade märket, där löneutrymmet den här gången är 5,4 procent på 29 månader.
Transport ville ursprungligen ha kompensation för de sju månader som gått sedan de gamla avtalen löpte ut och lönerna frystes. Men det förhandlade industrifacken bort, mot en högre procentsats.
– Vi kunde ha krävt kompensation ändå på våra avtalsområden. En engångssumma. Men då hade vi fått betala det med en lägre lönehöjning. Det hade varit en dålig affär, säger Tommy Wreeth.
Hamnarbetarnas nya avtal gäller från den 1 december 2020 till den 30 april 2023. Lönerna höjs i två steg:
- den 1 december 2020 blir ökningen 904 kronor i månaden.
- den 1 maj 2022 kommer ytterligare 731 kronor.
Totalt blir det närmare 35 000 kronor mer i lön – om man summerar alla månader och de två höjningarna. Ovanpå det kommer uppräkningen av alla centrala och lokala tillägg. Det gäller bland annat ob, skiftersättningar och förskjuten arbetstid.
De höjs med 2,95 procent vid första lönejusteringen och 2,32 procent i maj 2022.
Märket innebär alltså ett löneutrymme på 5,4 procent. Men i det ingår en förbättring av tjänstepensionen – den avtalspension som arbetsgivarna betalar in pengar till.
I dag börjar premierna ticka in först när den anställde fyllt 25 år. Många LO-arbetare, som ofta kommer ut i arbetslivet tidigt, går därmed miste om betydande summor i pensionspotten.
Nu sänks åldern stegvis till 22 år. För det får LO-förbunden en ”avräkning” på märket. På de 5,4 procenten.
LO, som förhandlade fram pensionsuppgörelsen, gick också med på att avräkningen ska beräknas bransch för bransch – utifrån vad reformen kostar företagen. Ju fler unga, desto högre kostnad.
I hamnarna är medelåldern förhållandevis hög. Avräkningen blir minimal, bara 0,13 procentenheter. Det kan jämföras med exempelvis bevakningsanställda, som får avstå fyra gånger så mycket – 0,51 procentenheter.
– Pensionsförbättringen är jätteviktig. Avtalspensionen är betydelsefull i dag och kommer att få ännu större betydelse i framtiden, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.
I och med avtalet räknas också semestertillägget upp. Första avtalsåret ska hamnarbetarna ha minst 1 467:70 kronor per semesterdag. Från maj 2022 gäller 1 501:66 kronor.
I årets avtalsförhandlingar vill Transport ha regler som stärker tryggheten i anställningarna. På kravlistan finns också åtgärder som förbättrar arbetsmiljön och säkerheten.
I hamnarna har bolagen länge använt sig av extringar, ”blixten”, som rycker in vid arbetstoppar och förändringar i fartygsanlöpen. Anställningarna är synnerligen otrygga och Transport vill begränsa användningen av extringar.
Förbundet begärde en skrivning i avtalet som skulle slå fast de inte får användas för att täcka ett kontinuerligt behov av arbetskraft.
Parallellt har Transport sett ett nytt hot segla upp. Länge förekom över huvud taget inte inhyrning av personal i hamnarna. Men den isen har APM Terminals i Göteborg brutit. Företaget har sagt upp fast anställda och hyr nu in uppåt 200 personer från Adecco.
Peter Winstén säger:
– Vi kan knappast stoppa inhyrningen helt, men vill begränsa den så mycket det går.
Vid förhandlingsbordet la Transport fram en bilaga som redan finns i det stora Transportavtalet, för åkerichaufförer och terminalarbetare. I den finns en lång rad förbehåll för bolag som vill anlita bemanningsföretag.
Innan inhyrningen sker måste företaget förhandla med facket om bland annat:
- Syftet med inhyrningen.
- Omfattningen.
- Hur länge den ska pågå.
- Vilka personer som hyrs in.
- Vilket arbete bemanningspersonalen ska utföra.
- Hur lönenivån ser ut. Och introduktionen.
– De här bestämmelserna har fått en återhållande effekt på inhyrningen och som fackförbund får vi bättre kontroll, förklarar Tommy Wreeth.
I förhandlingarna med Sveriges Hamnar drev Transport båda kraven. Det vill säga både extringfrågan och inhyrningen.
– Motståndet var hårt och fick nöja oss med bilagan med regler för inhyrning. Men jag ser det som en klar framgång. Och det kommer nya avtalsrörelser. Då ska vi fortsätta strida för tryggare anställningar, säger Wreeth.
På alla avtalsområden ställer Transport krav på ökad säkerhet och bättre samverkan i arbetsmiljöfrågor. Förbundet har stött på oväntat hårt motstånd från arbetsgivarlägret.
I stuveriuppgörelsen enades parterna till slut om att tillsätta flera arbetsgrupper som ska se över olösta tvistefrågor. En handlar främst om formalia. Spelreglerna mellan parterna exempelvis vid förhandlingar.
En annan arbetsgrupp ska ta sig an arbetsmiljön och den accelererande automatiseringen. Självkörande truckar och fjärrstyrda kranar är redan på gång i flera hamnar.
En tredje arbetsgrupp ska diskutera arbetstidsreglerna. Genom stuveriavtalet har arbetstagarna ett relativt stort inflytande, något som länge varit en nagel i ögat på arbetsgivarna.