Nytt avtal klart för tidningsbuden
Sent i går kväll enades Transport och tidningsutgivarna om ett nytt löneavtal. Uppgörelsen är ettårig och ger 2,6 procent i lönehöjning. – Den förhatliga gratiskvarten försvinner. Det är positivt, säger Transports ombudsman Lennart Sköld.
I går, måndag, inledde parterna förhandlingarna om nya löner och anställningsvillkor för tidningsbuden. Arbetsgivarna hade en lång kravlista, där fritt fram för entreprenader inom utbärningen var den punkt som stack mest i ögonen på Transports förhandlingsdelegation.
Nu blev det inga entreprenader. Transport fick å sin sida backa från några av de fackliga utgångskraven, exempelvis höjt ob och fria arbetskläder.
Det som gäller efter den nya uppgörelsen är:
• Tolv månader långt avtal som löper från 1 januari 2013 till 31 december 2013.
• Lönehöjning med 2,6 procent från 1 januari 2013.
• Alla tillägg, som ob-ersättning, höjs med 2,6 procent.
• Gratiskvarten försvinner. Den innebar att buden inte fick betalt för de första 15 minuterna, om utbärningen drog över tiden. I gengäld kunde buden gå hem en kvart tidigare, med lön, om jobbet var avklarat snabbare än beräknat.
Nu utgår lön för all extratid. De gamla skrivningarna finns dock kvar om att budet måste kontakta arbetsledningen, om utbärningen ser ut att ta längre tid än beräknat.
Transports ombudsman Matts Haglund har ansvarat för tidningsbuden de senaste åren. Har får nu andra uppgifter inom förbundet och avtalsområdet tas över av kollegan Lennart Sköld.
Sköld konstaterar att Transport inte ”betalar” den slopade gratiskvarten med lägre lönelyft. Höjningen som parterna enades om följer det ”märke” som övriga yrkesgrupper inom LO fått det senaste året.
– Fast en förhandling innebär ge och ta. En eftergift har vi gjort. Arbetsgivarna får kortare varseltid när man lägger ut extrajobb. Tidigare var det fem dagar, nu blir det tre, säger Lennart Sköld.
I inledningsfasen ville arbetsgivarna också ha frikostigare regler för utjämning av arbetstid. I dag kan det ske över en period om fyra veckor. Distributionsföretagen ville ha möjlighet att variera arbetsdagarnas längd över 16 veckor.
– Frågan har inte aktualiserats ute på företagen och det är svårt att överblicka konsekvenserna. Därför sa vi i nuläget nej till en sådan förändring, säger Matts Haglund.
Parterna enades dock om att tillsätta en arbetsgrupp som ska jobba vidare med arbetstiderna och inflytandet över dem. Utjämningen är en fråga som kommer att behandlas där.
Hur kommer den nya uppgörelsen att tas emot ute bland buden? Frågan går till Ingrid Välitalo, från Luleåavdelningen, som satt med i Transports förhandlingsdelegation.
– Kvarten var den absolut viktigaste frågan att lösa. Det vart absurt att många bud tvingades jobba gratis.