Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?
Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.
– Principuppgörelsen följer ”märket” rätt upp ner. När vi kom in på allvar i förhandlingarna hade arbetsgivarna redan gjort upp med Transport. Det låste oss ganska mycket, säger HF:s förbundsledamot Erik Helgeson i en video på hemsidan.
1972 splittrades hamnarbetarkåren och i snart 50 år har det funnits två hamnafack – Transport och HF.
I decennier verkade HF utan eget centralt kollektivavtal, men i mars 2020 tecknade förbundet en egen överenskommelse med Sveriges Hamnar. Avtalet hade exakt samma innehåll som Transports först tecknade avtal.
Kort efter uppgörelsen gick HF till Arbetsdomstolen (AD), för att få klarhet i vilka rättigheter som följer med ett ”andrahandsavtal”. Domen blev en motgång för HF, som inte kan teckna egna lokala avtal om exempelvis schema och arbetstider.
I hamnbranschen är det många som frågat sig om HF kommer att skriva på ett nytt centralt avtal, efter motgången i AD.
Nu har HF och Sveriges Hamnar förhandlat fram en ”principuppgörelse” som HF:s medlemmar får rösta om.
Erik Helgeson beskriver avtalet som en kompromiss. HF hade med sig tre egna krav till förhandlingsbordet, men fick inte igenom något av dem. Utom en arbetsgrupp som ska se över behovsanställdas rätt till rehabilitering.
Vad händer om medlemmarna röstar nej? Frågan ställs i den filmade intervjun med Erik Helgeson:
– Då går vill tillbaka till förhandlingsbordet. Vad som händer där vet vi inte.
Enligt Helgeson har HF ytterligare ett förbehåll:
– Vi kommer inte att teckna avtal innan vi löst frågan om vårt förbundskontor. Huset där vi sitter idag ska rivas och Göteborgs hamn vill inte hyra ut till oss. Men om medlemmarna säger ja till avtalet hoppas jag att vi kan lösa det.