Nytt bokningssystem – orimliga körtider
Servicetrafik. I maj införde trafikbolaget i Gävleborgs län ett nytt system för färdtjänst, skolskjutsar och sjukresor. För många chaufförer med redan tajta körtider innebar det att uppdrag blev omöjliga. Och dagligen se hur stress och förseningar ytterst drabbar dem som är i behov av transport.
– Jag upplever att körtiderna var bättre med det gamla systemet, det var lättare att hinna till kunderna. I dag är det oftare man blir sen till nästa körning om man inte bryter mot hastighetsgränserna, säger Nils Ehrling.
Han har över 20 års erfarenhet av samhällsbetald trafik i länet, både som åkare och som anställd chaufför hos Gävle Taxi en period. I dag kör Nils åter eget, med specialutrustad buss, men är kvar som medlem i Transport.
– Jag kan tänka mig hur det är för nya chaufförer, jag har svårt att hinna med, säger han.
Under sina år i branschen har han sett hur ”taxikartan ritats om”, hur upphandlingarna av servicetrafik allt oftare vinns av aktörer som konkurrerar med låga priser.
Nils Ehrling efterlyser dialog med ansvariga, både ansvariga tjänstemän på X-trafik och regionens politiker.
– I dag upplever jag inte att vi har någon verklig dialog med dem även om det är deras diplomatiska svar, säger Nils Ehrling.
Branschträff för åkare och förare
Den 29 augusti bjöd två Transportavdelningar – avdelning 11 Norduppland/Gästrikland och avdelning 18 Hälsningland – gemensamt in till en branschträff i Bollnäs för åkare och förare som utför samhällsbetalda resor i Region Gävleborg.
Med var också politiker och tjänstemän, liksom representanter från bland annat Transportstyrelsen.
En punkt var genomgång av upphandlad trafik och hur den påverkar branschens aktörer.
– Det har varit problem under lång tid. Upphandlingarna riskerar att slå undan benen på seriösa företag som betalar enligt avtal. En fråga är uppföljning av lönerna, särskilt i bolag som vunnit avtal genom att ta orealistiskt lite betalt, säger Niclas Sandström, ombudsman på Gävleavdelningen.
– Till det kommer ett nytt planeringsverktyg, som verkar inkomplett med tider som inte stämmer. Det har varit något av hela havet stormar.
Också konsekvenser av det nya bokningssystemet kom upp på mötet. Den som kör för fort för att hinna riskerar att straffas för det, förseningar straffas med viten.
Personer med rätt att åka ensamma i bilen men som bokats för samåkning, körorder från Bollnäs till Akademiska sjukhuset i Uppsala där 48 minuter ”saknas” vid laglig körning, förare som tvingas ta raster ute i skogen och andra som överväger att sluta.
Fortsättning på arbetet
Monica Westlund är enhetschef för servicetrafik hos X-trafik. Hon framhåller först att det var helt nödvändigt att införa ett nytt boknings- och planeringssystem, som i grunden bygger på generella körtider.
– Sedan det infördes i maj har vi gjort en hel del åtgärder för att trimma det. Fördelen är att vi kan göra justeringar i systemet själva, utan att behöva anlita leverantören.
En sådan åtgärd är att lägga längre körtider vid rusningstrafik i tätorter; Gävle, Sandviken, Hudiksvall, Söderhamn och Bollnäs. En annan är längre körtider under vintermånaderna eller när väderförhållandena kräver det.
– Vi har också öppnat en särskild funktionsbrevlåda i och med att det nya systemet infördes.
Dit kan trafikföretagens kontaktpersoner vända sig med sådant som inte fungerar om det är återkommande.
Monica Westlund betonar att det är ett pågående arbete för att få trafiken att flyta så bra som möjligt, för alla inblandade. Det gör även facket. Uppföljning på Bollnäsmötet, med bland annat trafikföretagen, är inplanerat till januari nästa år.