Close
Välbesökt möte i Bollnäs. Transports avdelningar 11 och 18 bjöd in åkare och förare som utför samhällsbetalda resor i Region Gävleborg.
Close

Nytt bokningssystem – orimliga körtider

Servicetrafik. I maj införde trafikbolaget i Gävleborgs län ett nytt system för färdtjänst, skolskjutsar och sjukresor. För många chaufförer med redan tajta körtider innebar det att uppdrag blev omöjliga. Och dagligen se hur stress och förseningar ytterst drabbar dem som är i behov av transport.

Nils Ehrling Foto: Lilly Hallberg

– Jag upplever att körtiderna var bättre med det gamla systemet, det var lättare att hinna till kunderna. I dag är det oftare man blir sen till nästa körning om man inte bryter mot hastighetsgränserna, säger Nils Ehrling.

Han har över 20 års erfarenhet av samhällsbetald trafik i länet, både som åkare och som anställd chaufför hos Gävle Taxi en period. I dag kör Nils åter eget, med specialutrustad buss, men är kvar som medlem i Transport.

– Jag kan tänka mig hur det är för nya chaufförer, jag har svårt att hinna med, säger han.

Under sina år i branschen har han sett hur ”taxikartan ritats om”, hur upphandlingarna av servicetrafik allt oftare vinns av aktörer som konkurrerar med låga priser.

Nils Ehrling efterlyser dialog med ansvariga, både ansvariga tjänstemän på X-trafik och regionens politiker.

– I dag upplever jag inte att vi har någon verklig dialog med dem även om det är deras diplomatiska svar, säger Nils Ehrling.

Branschträff för åkare och förare

Den 29 augusti bjöd två Transportavdelningar – avdelning 11 Norduppland/Gästrikland och avdelning 18 Hälsningland – gemensamt in till en branschträff i Bollnäs för åkare och förare som utför samhällsbetalda resor i Region Gävleborg.

Med var också politiker och tjänstemän, liksom representanter från bland annat Transportstyrelsen.

En punkt var genomgång av upphandlad trafik och hur den påverkar branschens aktörer.

– Det har varit problem under lång tid. Upphandlingarna riskerar att slå undan benen på seriösa företag som betalar enligt avtal. En fråga är uppföljning av lönerna, särskilt i bolag som vunnit avtal genom att ta orealistiskt lite betalt, säger Niclas Sandström, ombudsman på Gävleavdelningen.

– Till det kommer ett nytt planeringsverktyg, som verkar inkomplett med tider som inte stämmer. Det har varit något av hela havet stormar.

Också konsekvenser av det nya bokningssystemet kom upp på mötet. Den som kör för fort för att hinna riskerar att straffas för det, förseningar straffas med viten.

Personer med rätt att åka ensamma i bilen men som bokats för samåkning, körorder från Bollnäs till Akademiska sjukhuset i Uppsala där 48 minuter ”saknas” vid laglig körning, förare som tvingas ta raster ute i skogen och andra som överväger att sluta.

Fortsättning på arbetet

Monica Westlund är enhetschef för servicetrafik hos X-trafik. Hon framhåller först att det var helt nödvändigt att införa ett nytt boknings- och planeringssystem, som i grunden bygger på generella körtider.

– Sedan det infördes i maj har vi gjort en hel del åtgärder för att trimma det. Fördelen är att vi kan göra justeringar i systemet själva, utan att behöva anlita leverantören.

En sådan åtgärd är att lägga längre körtider vid rusningstrafik i tätorter; Gävle, Sandviken, Hudiksvall, Söderhamn och Bollnäs. En annan är längre körtider under vintermånaderna eller när väderförhållandena kräver det.

– Vi har också öppnat en särskild funktionsbrevlåda i och med att det nya systemet infördes.

Dit kan trafikföretagens kontaktpersoner vända sig med sådant som inte fungerar om det är återkommande.

Monica Westlund betonar att det är ett pågående arbete för att få trafiken att flyta så bra som möjligt, för alla inblandade. Det gör även facket. Uppföljning på Bollnäsmötet, med bland annat trafikföretagen, är inplanerat till januari nästa år.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.