Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg
Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.
Sedan 2011 har Logent drivit fordons- och roroterminalen i Göteborgs hamn. Men i dag står det klart att Wallenius Wilhelmsen får ta över driften från och med februari 2026. Bolaget har gjort ett åtagande om att investera 70 miljoner kronor i modernisering och upprustning.
– Vi ser väldigt positivt på Wallenius Wilhelmsens möjligheter att fortsätta utveckla fordons- och roroterminalen i Göteborgs Hamn. Bolaget har presenterat en stark affärsplan och har på ett trovärdigt sätt visat hur man skall nå de volymmål man åtagit sig och driva en konkurrenskraftig terminal med kunden i fokus, säger Göran Eriksson, vd på Göteborgs Hamn i ett pressmeddelande.
Fordonsterminalen har två kajlägen och hanterar allt från privatfordon till stora gruvmaskiner. Bara under 2023 hanterades 267 000 nya fordon i hamnen, vilket är mer än en tredjedel av den svenska marknaden.
Wallenius Wilhelmsen är ett stort företag som främst är verksamma inom rederibranschen. Bolaget är noterat på Oslobörsen och är värderat till ungefär 40 miljarder norska kronor.
Den gamla operatören Logent har kollektivavtal med Transport. Facket har förtroendevalda på arbetsplatsen och nu förbereder sig Transport för att skydda hamnarbetarnas anställningar.
– Vi kommer att hävda övergång av verksamhet så att hamnarbetarna kan behålla sina jobb, säger Transports ombudsman Mikael E Gustafsson till Transportarbetaren.
Transportarbetaren har varit i kontakt med Logent. De planerar att överklaga Göteborgs hamns beslut.