Avtal 2023

Nytt depåavtal är tecknat

Depå. Svenska Transportarbetareförbundet och Motorbranschens Arbetsgivareförbund har tecknat ett nytt depåavtal. Avtalet är tvåårigt och lönerna höjs totalt med upp till 9,05 procent.

Magnus Thelander
Magnus Thelander. Foto: Lena Blomquist

Den 8 maj tecknades det tvååriga depåavtalet som gäller under tiden 1 april 2023 till och med 31 mars 2025. Lönerevision ska ske per den 1 april 2023 genom att 373 öre förs in i lönetariffen och fördelas enligt tidigare tillämpat differentieringssystem samt att 373 öre förs till en pott för fördelning på sedvanligt sätt.

– Det innebär att lönerna totalt höjs med upp till 9,05 procent under hela avtalsperioden. Förutsatt att potten är inkluderad och att det sker en lika fördelning av potten, säger Magnus Thelander, central ombudsman Transport.

Depåavtalet är en avtalslösning med tariffer kombinerat med pottfördelning. Den 1 april 2024 förs 313 öre in i lönetariffen och 313 öre till pottfördelning. Första året höjs lönerna med upp till 5,03 procent inklusive potten vid lika fördelning av potten. Utrymmet är fördelat med 539 – 754 kronor per månad till tarifflönerna och 653 kronor per månad till potten. Andra året höjs lönerna med upp till 4,02 procent inklusive potten vid lika fördelning av potten. Utrymmet är fördelat med 451 – 632 kronor per månad till tarifflönerna och 548 kronor per månad till potten.

Hur många gäller avtalet och vad jobbar de med?

– Ungefär 200 arbetstagare berörs som jobbar på oljedepåer och oljefabriker. Tidigare hade oljebolagen egna förare som gick på det här avtalet.

Är du nöjd med resultatet?

– Som facklig företrädare ska man aldrig vara nöjd men det är ett acceptabelt resultat. Det tycker jag nog, säger Magnus Thelander.

Förutom lönenivåerna har parterna också enats om att följa arbetet i de enligt transportavtalet tillsatta arbetsgrupperna med uppdrag att:

  1. Utreda förutsättningarna för att i samband med nästa avtalsrörelse ingå överenskommelse om avsättning och administration av kompletterande premier till ASL.
  2. Ta fram förslag till partsgemensam kommentar till avtalets nya förhandlingsordning.

– Vi har också kommit överens om att i en partsgemensam arbetsgrupp slutföra arbetet med att förena bensin- och garageavtalet med depåavtalet. Det arbetet ska vara slutfört senast den 31 december i år och det är ytterst förbundsstyrelsen som beslutar om det ska bli så, säger Magnus Thelander.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. alex:
    8 maj, 2023

    jag Jag förstår ingenting Vad ska jag få låneförhjig i år jag har 34108 sek månadslån

  2. Kristina Sjöberg:
    9 maj, 2023

    Hej! Visst är det är krångligt att förstå. Du kan inte veta vad du får i löneökning innan ni har haft lönerevision på din arbetsplats. Detta då depåavtalet har både en generell höjning i tarifferna, den får alla. Sedan finns det också en del som läggs i en pott och som ska fördelas. Där kan utfallet bli olika. Bäst information om hur det går tror jag att du får från ditt lokala transportombud eller om du vänder dig till din avdelning.

Lästips:

Tommy Wreeth. Foto: Kristina Sjöberg

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Industrifacken säger nej till 7,7 procent i treårigt avtal

Avtal 2025. Arbetsgivarna inom industrin har godkänt ett medlingsbud på en 7,7-procentig löneökning på 36 månader. Facken inom industrin säger nej och kallar budet oacceptabelt.

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundberg-priset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gig-jobb På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundberg-priset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.

Foto: Peter Fredriksson/Teknik i Väst Arvika

Första eldrivna sopbilen i Arvika

Miljö. Renhållningsavdelningens första eldrivna sopbil är nu på rull i Arvika, för att minska utsläppen av växthusgaser.

Flygplatskontrollanter strejkar i Tyskland

Bevakning/Flyg. Säkerhetspersonal på 13 flygplatser i Tyskland inledde under natten till den 10 mars en dygnslång ”varningsstrejk”. Facket Verdi kräver bland annat åttaprocentig löneökning och en begränsning av visstidsanställningar.

Transportare ute på kamp på terminaler

Fackligt arbete. Fokus ligger på terminaler på Transports kampdag den 5 mars. Hos Instabee i Bromma träffade folk från Stockholmsavdelningen terminalare och chaufförer.