Avtal 2023

Nytt depåavtal är tecknat

Depå. Svenska Transportarbetareförbundet och Motorbranschens Arbetsgivareförbund har tecknat ett nytt depåavtal. Avtalet är tvåårigt och lönerna höjs totalt med upp till 9,05 procent.

Magnus Thelander
Magnus Thelander. Foto: Lena Blomquist

Den 8 maj tecknades det tvååriga depåavtalet som gäller under tiden 1 april 2023 till och med 31 mars 2025. Lönerevision ska ske per den 1 april 2023 genom att 373 öre förs in i lönetariffen och fördelas enligt tidigare tillämpat differentieringssystem samt att 373 öre förs till en pott för fördelning på sedvanligt sätt.

– Det innebär att lönerna totalt höjs med upp till 9,05 procent under hela avtalsperioden. Förutsatt att potten är inkluderad och att det sker en lika fördelning av potten, säger Magnus Thelander, central ombudsman Transport.

Depåavtalet är en avtalslösning med tariffer kombinerat med pottfördelning. Den 1 april 2024 förs 313 öre in i lönetariffen och 313 öre till pottfördelning. Första året höjs lönerna med upp till 5,03 procent inklusive potten vid lika fördelning av potten. Utrymmet är fördelat med 539 – 754 kronor per månad till tarifflönerna och 653 kronor per månad till potten. Andra året höjs lönerna med upp till 4,02 procent inklusive potten vid lika fördelning av potten. Utrymmet är fördelat med 451 – 632 kronor per månad till tarifflönerna och 548 kronor per månad till potten.

Hur många gäller avtalet och vad jobbar de med?

– Ungefär 200 arbetstagare berörs som jobbar på oljedepåer och oljefabriker. Tidigare hade oljebolagen egna förare som gick på det här avtalet.

Är du nöjd med resultatet?

– Som facklig företrädare ska man aldrig vara nöjd men det är ett acceptabelt resultat. Det tycker jag nog, säger Magnus Thelander.

Förutom lönenivåerna har parterna också enats om att följa arbetet i de enligt transportavtalet tillsatta arbetsgrupperna med uppdrag att:

  1. Utreda förutsättningarna för att i samband med nästa avtalsrörelse ingå överenskommelse om avsättning och administration av kompletterande premier till ASL.
  2. Ta fram förslag till partsgemensam kommentar till avtalets nya förhandlingsordning.

– Vi har också kommit överens om att i en partsgemensam arbetsgrupp slutföra arbetet med att förena bensin- och garageavtalet med depåavtalet. Det arbetet ska vara slutfört senast den 31 december i år och det är ytterst förbundsstyrelsen som beslutar om det ska bli så, säger Magnus Thelander.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. alex:
    8 maj, 2023

    jag Jag förstår ingenting Vad ska jag få låneförhjig i år jag har 34108 sek månadslån

  2. Kristina Sjöberg:
    9 maj, 2023

    Hej! Visst är det är krångligt att förstå. Du kan inte veta vad du får i löneökning innan ni har haft lönerevision på din arbetsplats. Detta då depåavtalet har både en generell höjning i tarifferna, den får alla. Sedan finns det också en del som läggs i en pott och som ska fördelas. Där kan utfallet bli olika. Bäst information om hur det går tror jag att du får från ditt lokala transportombud eller om du vänder dig till din avdelning.

Lästips:

Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Transports förbundsråd röstade enhälligt nej till att stå utanför LO-samordningen.

Transport står utanför LO-samordningen

Avtalsrörelsen. Transport har meddelat LO att de ställer sig utanför LO-samordningen i kommande avtalsrörelse.

Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.