Avtal 2023

Nytt depåavtal är tecknat

Depå. Svenska Transportarbetareförbundet och Motorbranschens Arbetsgivareförbund har tecknat ett nytt depåavtal. Avtalet är tvåårigt och lönerna höjs totalt med upp till 9,05 procent.

Magnus Thelander
Magnus Thelander. Foto: Lena Blomquist

Den 8 maj tecknades det tvååriga depåavtalet som gäller under tiden 1 april 2023 till och med 31 mars 2025. Lönerevision ska ske per den 1 april 2023 genom att 373 öre förs in i lönetariffen och fördelas enligt tidigare tillämpat differentieringssystem samt att 373 öre förs till en pott för fördelning på sedvanligt sätt.

– Det innebär att lönerna totalt höjs med upp till 9,05 procent under hela avtalsperioden. Förutsatt att potten är inkluderad och att det sker en lika fördelning av potten, säger Magnus Thelander, central ombudsman Transport.

Depåavtalet är en avtalslösning med tariffer kombinerat med pottfördelning. Den 1 april 2024 förs 313 öre in i lönetariffen och 313 öre till pottfördelning. Första året höjs lönerna med upp till 5,03 procent inklusive potten vid lika fördelning av potten. Utrymmet är fördelat med 539 – 754 kronor per månad till tarifflönerna och 653 kronor per månad till potten. Andra året höjs lönerna med upp till 4,02 procent inklusive potten vid lika fördelning av potten. Utrymmet är fördelat med 451 – 632 kronor per månad till tarifflönerna och 548 kronor per månad till potten.

Hur många gäller avtalet och vad jobbar de med?

– Ungefär 200 arbetstagare berörs som jobbar på oljedepåer och oljefabriker. Tidigare hade oljebolagen egna förare som gick på det här avtalet.

Är du nöjd med resultatet?

– Som facklig företrädare ska man aldrig vara nöjd men det är ett acceptabelt resultat. Det tycker jag nog, säger Magnus Thelander.

Förutom lönenivåerna har parterna också enats om att följa arbetet i de enligt transportavtalet tillsatta arbetsgrupperna med uppdrag att:

  1. Utreda förutsättningarna för att i samband med nästa avtalsrörelse ingå överenskommelse om avsättning och administration av kompletterande premier till ASL.
  2. Ta fram förslag till partsgemensam kommentar till avtalets nya förhandlingsordning.

– Vi har också kommit överens om att i en partsgemensam arbetsgrupp slutföra arbetet med att förena bensin- och garageavtalet med depåavtalet. Det arbetet ska vara slutfört senast den 31 december i år och det är ytterst förbundsstyrelsen som beslutar om det ska bli så, säger Magnus Thelander.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. alex:
    8 maj, 2023

    jag Jag förstår ingenting Vad ska jag få låneförhjig i år jag har 34108 sek månadslån

  2. Kristina Sjöberg:
    9 maj, 2023

    Hej! Visst är det är krångligt att förstå. Du kan inte veta vad du får i löneökning innan ni har haft lönerevision på din arbetsplats. Detta då depåavtalet har både en generell höjning i tarifferna, den får alla. Sedan finns det också en del som läggs i en pott och som ska fördelas. Där kan utfallet bli olika. Bäst information om hur det går tror jag att du får från ditt lokala transportombud eller om du vänder dig till din avdelning.

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Krönika. Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.